Gå til innhold

Ikke celleprøve på 15 år..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor skal jeg begynne.. har ei venninne som blir 40 år mnd. her. Har  mest lyst å lage et hjemmelaget gavekort og skrive at jeg spanderer en gynekologtime med celleprøve og ultralyd på 1500,- Å så får hun bestille time selv. ( mulig det er frekt?) Jeg var til gynekolog i oktober og fortalte dette til henne. Vi sier det meste til hverandre. Å får sjokk når hun sier at hun har ikke vært på celleprøve på 15 år. Etter det siste barnet ble født.  Hvorfor undrer jeg??  Nei hun såg ikke helt grunnlag for det. Hadde ikke behov for det. Dessuten var hun steril og ingen mann nå. Ikke trenger hun prevensjon heller. Blir så oppgitt. Vil ikke høre på fornuft. Jeg syns ikke det er så morsomt å gå til gynekolog jeg heller. Er det ikke å gamle med livet??

Anonymkode: f4e71...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at det er flott at du tar ansvar for din venninne og bekymrer deg. I dag er det dessverre slik at de fleste kvinner som får livmorhalskreft, er de som ikke har tatt celleprøve etter anbefalingene (hvert 3.år for kvinner mellom 25 og 70 år). Det er så trist å oppleve at kvinner som har forsømt å ta celleprøve får denne alvorlige krefttype når det er mulighet for å unngå kreft ved å påvise forstadier som enkelt lar seg behandle. Jeg synes også at man har forpliktelse til å holde seg mest mulig frisk, når man har skaffet seg barn.

De fleste får tatt celleprøve hos fastlegen, det er ikke grunn til å gå til gynekolog, og det er ikke nødvendig med ultralyd.

Hvordan du vil gripe det an, må du selv avgjøre. Du kan tilby å gå med til legen, pasienten har rett til å ha ledsager med ved undersøkelsen.

Lykke til med overtalelsen. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får tenke på hvordan jeg skal gjøre det, uten å tråkke på hennes tær. Personlig liker jeg best å gå til gynekolog og jeg betaler gjerne 1500,- for å slippe assistentene som er med leger. Å det gjelder for min venninne å. Hun kan ikke fordra assistentene. Bedre at hun drar til gynekolog enn å aldri dra til legen. Tror ikke jeg vil være med inn til en slik time, når jeg foretrekker å gjøre det selv alene uten tilskuer. Det blir faktisk for intimt. Å ultralyd ser jeg bare på som et pluss i undersøkelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for det.. men hun vil ikke høre. Tror ikke sånne egentlig forstår konsekvensene. Så jeg gir opp. Skulle tro at man under 3 svangerskap forstår alvor av å få sykdom i underlivet.

Anonymkode: f4e71...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...