Gå til innhold

Tannlegehjelp, dårlig råd


Ekornes

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har lest litt rundt og forumet, men føler likevel at jeg trenger flere svar i forhold til dette temaet.. Jeg går for tiden på AAP (2G ettersom jeg ikke hadde noe inntekt før dette bortsett fra studielån). Etter at alle faste utgifter er betalt hver måned, sitter jeg igjen med gjennomsnittlig 300 kroner.  

Jeg har fire problematiske visdomstenner, der to av dem veksler på å være betente flere ganger i måneden. Forrige gang jeg var hos tannlegen, var det akuttime hos den kommunale tannlegevakten pga store smerter i visdomstann - gikk ut med resept på antibiotika og paralgin forte, og dett var dett. I ettertid har jeg også brukket deler av en tann, som medfører at jeg ofte har hodepine/vondt i kjeven. 

Jeg sitter her og er nærmest på gråten fordi jeg ikke ser for meg at jeg skal klare å få råd til å gå til tannlegen før det er for sent, en ekstremt fortvilende, smertefull og pinlig situasjon. Jeg trenger tips og råd til hva jeg kan gjøre for å komme meg til tannlegen..

Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du undersøkt med helfo.no om du har rett til å få dekt tannbehandlingen din? Hvis du har problemer med å dekke utgifter for reiser til tannlege, kan det være lurt å ta en titt hos pasientreiser.no.

Anonymkode: 6cdc8...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Ekornes skrev:

Hei alle sammen. Har lest litt rundt og forumet, men føler likevel at jeg trenger flere svar i forhold til dette temaet.. Jeg går for tiden på AAP (2G ettersom jeg ikke hadde noe inntekt før dette bortsett fra studielån). Etter at alle faste utgifter er betalt hver måned, sitter jeg igjen med gjennomsnittlig 300 kroner.  

Jeg har fire problematiske visdomstenner, der to av dem veksler på å være betente flere ganger i måneden. Forrige gang jeg var hos tannlegen, var det akuttime hos den kommunale tannlegevakten pga store smerter i visdomstann - gikk ut med resept på antibiotika og paralgin forte, og dett var dett. I ettertid har jeg også brukket deler av en tann, som medfører at jeg ofte har hodepine/vondt i kjeven. 

Jeg sitter her og er nærmest på gråten fordi jeg ikke ser for meg at jeg skal klare å få råd til å gå til tannlegen før det er for sent, en ekstremt fortvilende, smertefull og pinlig situasjon. Jeg trenger tips og råd til hva jeg kan gjøre for å komme meg til tannlegen..

Takk på forhånd. 

Du må kontakte nav. Vil tro sosialen dekker en akuttime hvis kontoen er helt tom.

Anonymkode: d1530...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å høre med tannlegen, ofte er det de som et hvilket knapper man skal trykke på. Du må nok muligens belage deg på å betal egenandelskort 2 fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tilstander kan gi rett til "gratis" tannbehnadling hvor du bare betaler en liten egenandel (se i spoiler)

 

1. sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller se SMT-listen fra Helfo)
2. leppe-kjeve-ganespalte
3. svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig
4. infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander (organtransplantasjon, ulike krefttilstander, hiv/aids)
5. sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)
6. periodontitt (tannkjøttsykdom)
7. tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)
8. bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)
9. patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon (alvorlig tannslitasje)
10. hyposalivasjon (munntørrhet)
11. allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)
12. tannskade ved godkjent yrkesskade (yrkesskaden må være godkjent av NAV og tannbehandlingen må ha sammenheng med yrkesskaden)
13. tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)
14. sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse)
15. helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese)

Dersom du ikke oppfyller noen av de kravene (om du tror det kan være akutelt bør du høre med tannlegen), så er det å ta seg en tur til sosialkontoret og søke om støtte til nødvendig tannbehandling 

Dersom de sier nei kan du klage, får du avslag på klagen blir du nødt til å låne penger fra noen eller kutte ned på utgiftene dine

Dersom det ender med at du må kutte ned på utgiftene dine så kan du kanskje mimre tilbake på de gode studieårene hvor du evt levde på 100'000 i året (med mindre du tok et studie der en får ekstra utbetalt da) og tenke på hvor god råd du egentlig har nå dersom du holder utgiftene dine på det nivået, minstesats aap er vel rundt 155'000 etter skatt, med evt bostøtte (sjekk om du oppfyller kravene for det) ender du på rundt 175'000 å leve for etter skatt, det er trangt men mulig å leve på for de fleste med mindre en har barn eller andre 'problemer' da kan det fort bli umulig

PS: Når du først er på sosialen kan du jo høre med dem om de tror du kan oppfylle kravene til å få supplerende sosialstønad til livsopphold og ikke bare til tannbehandling, høres jo ut som du har en ganske presset økonomi og dersom utgiftene dine ikke er "urimelig høye" kan det hende du kan få det, mange trygdede får det men om du evt kan ha rett på det er umulig å vite basert på hva du har skrevet her

PS2: dersom du ikke har gjort det utsett tilbakebetalingen av studielånet så lenge som mulig og søk om sletting av renter på lånet grunnet arbeidsledighet/aap for dermed kan du utsette tilbakebetalingen enda lengre

Lykke til

Anonymkode: 6965f...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm spoilerfunksjonen er malfunctioning, heldigvis er jeg den eneste som bruker den så det spiller vel ingen rolle :P 

Anonymkode: 6965f...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Sjekk med Nav, og sjekk med tannlegen. Jeg vet hvordan det er. Jeg har veldig dårlig økonomi. Jeg har brukt mye kredittkort / forbrukslån for å betale tannlegeregningene mine, og da svir det som bare det etterpå, for jeg må jo betale tilbake. Nå holder jeg på å kjempe med å betale ned lånene mine. Hardt. Og tennene må man jo ta vare på . Men nå drøyer jeg med å bestille time for å ta noen hull som jeg burde ta... Veldig kjip situasjon så vet godt hvor frustrerende det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mina1 skrev:

Men nå drøyer jeg med å bestille time for å ta noen hull som jeg burde ta... 

Det ville jeg prioritert høyere enn bleking.

Til info: Både denne tråden og den om småbarn som er morgenfugler, er relativt gamle. Det er så lite aktivitet på enkelte tema at du fort kommer til 2016 hvis du blar deg bakover der. Er du litt rastløs i dag? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, laban skrev:

Det ville jeg prioritert høyere enn bleking.

Til info: Både denne tråden og den om småbarn som er morgenfugler, er relativt gamle. Det er så lite aktivitet på enkelte tema at du fort kommer til 2016 hvis du blar deg bakover der. Er du litt rastløs i dag? :P

Jeg så desverre ikke at det var gamle tråder :). Jeg er forholdsvis ny på forumet, og satt å leste på enkelte av trådene her inne ;) . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg så desverre ikke at det var gamle tråder :).

 

Jeg regnet jo med det, det var grunnen til at jeg ville tipse deg om det.  Det gjør jo ingenting, men det er greit å være klar over at alle forum unntatt Åpent og Psykiatri har såpass liten aktivitet at hvis man leser seg litt bakover, kan man lett svare folk som ikke har "vært her" på flere år, på en problemstilling som trolig ikke er aktuell lenger.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Jeg regnet jo med det, det var grunnen til at jeg ville tipse deg om det.  Det gjør jo ingenting, men det er greit å være klar over at alle forum unntatt Åpent og Psykiatri har såpass liten aktivitet at hvis man leser seg litt bakover, kan man lett svare folk som ikke har "vært her" på flere år, på en problemstilling som trolig ikke er aktuell lenger.   

oisann.. ja fint at du tipset meg om det. Er det veldig liten aktivitet på dette forumet? Jeg burde jo vært på et forum der det var litt mer aktivitet, men jeg er utestengt for livstid på kvinneguiden så den er utelukket :D . Men det er veldig hyggelig steming her. Men skal merke meg når innleggene er skrevet. Takk for opplysningen. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Er det veldig liten aktivitet på dette forumet? 

Sammenliknet med tidligere: Ja, absolutt.  Men jeg er sjelden andre steder, så jeg vet ikke hva man kan forvente av slike nettsteder - har de ikke stort sett blitt "spist opp" av sosiale medier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Mina1 skrev:

oisann.. ja fint at du tipset meg om det. Er det veldig liten aktivitet på dette forumet? Jeg burde jo vært på et forum der det var litt mer aktivitet, men jeg er utestengt for livstid på kvinneguiden så den er utelukket :D . Men det er veldig hyggelig steming her. Men skal merke meg når innleggene er skrevet. Takk for opplysningen. 

Hvordan klarte du å bli utestengt på livstid?

Anonymkode: 0f326...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarte du å bli utestengt på livstid?

Anonymkode: 0f326...280

Jeg ble det fordi jeg var i et kjedelig brudd med min eks. Han hadde laget profil pga meg der inne. Han ville ikke vite av meg rett etter at vi hadde sex siste gangen, og jeg var helt idiot som forsøkte å få han i tale mens han laget tråder hvor han skrev at han ønsket å ha andre brukere med seg ut for å feste, prate om meg over vin osv osv.

Jeg var nedbrutt i kjærlighettssorg over at vi nettopp hadde hatt sex og så blir jeg helt ignorert som om jeg ikke eksisterte. Han ba meg dra til helvete. Jeg spurte om vi kunne prate ut fordi jeg slet så hardt, og hadde for det for å komme meg videre, istedet for at det stoppet på den måten. Han ignorerte alt. Det må jo han få lov til, men uansett litt unødvendig å bli kastet ut på livstid. Og det var tungt etter å ha hatt så mye kontakt med han som jeg hadde hatt. Og så bli gjort om til ingenting. 

Jeg forsøkte å få han i dialog og spurte om vi kunne prate sammen, fordi jeg gråt og var så lei meg osv. Han ignorerte det. Jeg gnålte litt mye på meldinger til han, og da ble jeg kastet ut. Jeg laget nye brukere igjen og gjorde det samme...og ble kastet ut igjen. Fikk melding fra kg at jeg herved var kastet ut for livstid. Jeg har blitt bannet og utestengt på livstid derfra pga kjærlighetssorgen. Kjedelig. Men jeg ble veldig nedbrutt av å ha hatt han i livet mitt så lenge, for så å bli snudd ryggen til på den måten desverre. 

Jeg vet at jeg ikke burde kontakte han, når han ikke ville ha kontakt med meg. Men vi var på samme forum. Folk tok partier, og det var virkelig ikke enkelt. Det var veldig vondt. Jeg har forsøkt å forklare kvinneguiden at jeg hadde kjærlighetssorg, og be de gi meg en sjanse pga situasjonen. Men det vil de ikke. Det var ikke en lett situasjon å være i. 

Huff. Men det er like greit at jeg er utestengt, for det blir feil å være på samme forum som han pga situasjonen. Feil ovenfor meg selv. Det var veldig vondt å sitte å gråte å se all gledes-postene hans, mens han ignorerte meg. Det ble feil å være der pga situasjonen. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg ble det fordi jeg var i et kjedelig brudd med min eks. Han hadde laget profil pga meg der inne. Han ville ikke vite av meg rett etter at vi hadde sex siste gangen, og jeg var helt idiot som forsøkte å få han i tale mens han laget tråder hvor han skrev at han ønsket å ha andre brukere med seg ut for å feste, prate om meg over vin osv osv.

Jeg var nedbrutt i kjærlighettssorg over at vi nettopp hadde hatt sex og så blir jeg helt ignorert som om jeg ikke eksisterte. Han ba meg dra til helvete. Jeg spurte om vi kunne prate ut fordi jeg slet så hardt, og hadde for det for å komme meg videre, istedet for at det stoppet på den måten. Han ignorerte alt. Det må jo han få lov til, men uansett litt unødvendig å bli kastet ut på livstid. Og det var tungt etter å ha hatt så mye kontakt med han som jeg hadde hatt. Og så bli gjort om til ingenting. 

Jeg forsøkte å få han i dialog og spurte om vi kunne prate sammen, fordi jeg gråt og var så lei meg osv. Han ignorerte det. Jeg gnålte litt mye på meldinger til han, og da ble jeg kastet ut. Jeg laget nye brukere igjen og gjorde det samme...og ble kastet ut igjen. Fikk melding fra kg at jeg herved var kastet ut for livstid. Jeg har blitt bannet og utestengt på livstid derfra pga kjærlighetssorgen. Kjedelig. Men jeg ble veldig nedbrutt av å ha hatt han i livet mitt så lenge, for så å bli snudd ryggen til på den måten desverre. 

Jeg vet at jeg ikke burde kontakte han, når han ikke ville ha kontakt med meg. Men vi var på samme forum. Folk tok partier, og det var virkelig ikke enkelt. Det var veldig vondt. Jeg har forsøkt å forklare kvinneguiden at jeg hadde kjærlighetssorg, og be de gi meg en sjanse pga situasjonen. Men det vil de ikke. Det var ikke en lett situasjon å være i. 

Huff. Men det er like greit at jeg er utestengt, for det blir feil å være på samme forum som han pga situasjonen. Feil ovenfor meg selv. Det var veldig vondt å sitte å gråte å se all gledes-postene hans, mens han ignorerte meg. Det ble feil å være der pga situasjonen. 

Det finnes alltid måter å komme inn i gjenn.

Anonymkode: 0f326...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...