Gå til innhold

Prolaps-vid vagina, hva mer kan gjøres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Etter to fødsler som begge var pannefødsler og begge gangene med vacum så fikk jeg både cystocele og rectocele, de fant ut at en muskel var løsnet eller revet av på høyre side mener jeg å huske ( sykehus tilbakeholdne med informasjon). Festene til livmoren satt helt på plass- ingen prolaps av uterus. Skjeden er veldig vid og da spesielt ut til høyre side. Jeg blir tilbudt operasjon mot prolaps og de velger da å gjøre en subtotal hysterektomi for dette skal visst gi meg de beste prognosene, operasjonen ble utført med laparaskopi og det blir lagt inn  mesh på min høyre side for å støtte opp høyre skjedevegg og dette blir festet i ligamenter i ryggen. Etter denne operasjonen så ble fremfallet litt bedre siden ting ble heist høyere opp, men probleme mine er dessverre ikke forsvunnet. Skjeden er fortsatt vid og jeg sliter med rectocelet fortsatt. Fått utført en rectoceleoperasjon ved en privatklinikk for 6 Mnd siden og bygd opp igjen perineum og musklene er sydd sammen i bakre vegg. Problemene jeg hadde med rectocelet er borte. Men alikevel så har jeg problemer med underlivet fortsatt, fremre veggen buler/ henger inni skjeden- jeg kjenner tydelig at det er noe galt her. Når jeg våkner om morningen så kjenner ikke så mye til ubehaget, men det kommer ganske raskt etter jeg har stått opp, holder å være oppe i en halvtime så begynner den vemmelige følelsen av  det buler og henger på fremre veggen. Dytter jeg fingrene oppi der så kjenner jeg tydelig "hengekøya" og det stikker  liksom i blæra og kan også lekke urin bare av å trykke på bulen. Sliter med lekkasjer ellers også, feks når jeg går raskt og spesielt når jeg danser-det er det verste jeg kan gjøre. Tror også at skedetoppen har prolapset og buler i tillegg til blære.  Kam stikke fingrene inni livmorhalsen kun 3 cm inn i skjeden utover dagen. Kan også ta videre forbi libmorhalsen på siden av den og bak den. Jeg har en jobb hvor jeg  står og  går hele dagen og plages veldig mye med underlivet. Har sagt ifra meg jobbing grunnet dette, ble tilbudt en lederjobbe med full stilling, men har måttet takke nei grunnet at jeg vet at jeg ikke vil klare jobben pga underlivet. Har knapt hatt sex etter fødsel for 5 år siden og forholdet ødelagt grunnet problemene mine. Jeg skammer meg sånn over mitt ødelagte underliv, jeg vet jo at det går i praksis å ha samleie men jeg er så vid/bred inni skjeden at jeg kjenner ingen friksjon overhodet og jeg skammer meg enormt. Har også blitt deprimert grunnet problemene ift underlivet mitt, jeg trodde st alt skulle bli bra etter den første operasjone men dessverre så har den ikke hjulpet meg noe særlig. Går i behandling for depresjon, men føler ikke dette hjelper noe særlig. Tenker på dette døgnet rundt snart, alt jeg ønsker er å bli reparert og føle meg normal igjen og kunne ha et sexliv. Men helt ærlig så kommer jeg aldri mer til å ha sex igjen dersom problemet ikke blir reparert. Så det jeg lurer på er om de heiser opp skjedetippen og reparerer cystocelet vil skjeden da bli smalere? Den er veldig bred spesielt ut mot høyre side. Har lest meg opp litt ift behandling i utlandet og ser de utfører såkalt paravaginal repair / syr sammen musklene i sideveggene med laparaskopi dersom det er der muskelskaden sitter også i kombinasjon med reparasjon av cystocelet vaginalt dersom også det er "midtlinjen" er sklidd ifra hverandre. Vet du om de tilbyr såklart paravaginalr repair her i Norge? Eller utføres ikke det her? Hvem er Norges dyktigste på slike problemer? Hvor i verden har de mest ekspertise på dette området? Jeg er villig til å ofre mye for å kunne kjenne meg normal igjen, dette plager meg så mye og mere og mere for hver dsg som går. Dersom mannen min og jeg blir skilt så kan jeg aldri mere treffe noen ny mann grunnet skammen over underlivet mitt. Føler meg bare vansiret og det som gjør meg til kvinne er ødelagt. Jeg kan aldri akseptere å leve med disse problemene, da vil jeg heller sy igjen skjeden min. Så setter veldig pris på om du kan fortelle meg hvor jeg kan få hjelp og bli tatt på alvor og ønsker den beste behandlingen som kan tilbys, kan låne 500 000 kr til operasjon. I en gynekologs øyne så er kanalen dette boe mange mener jeg bare må akseptere, men den psykiske belastningen med dette er det aller verste. 

Anonymkode: c01e6...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Etter to fødsler som begge var pannefødsler og begge gangene med vacum så fikk jeg både cystocele og rectocele, de fant ut at en muskel var løsnet eller revet av på høyre side mener jeg å huske ( sykehus tilbakeholdne med informasjon). Festene til livmoren satt helt på plass- ingen prolaps av uterus. Skjeden er veldig vid og da spesielt ut til høyre side. Jeg blir tilbudt operasjon mot prolaps og de velger da å gjøre en subtotal hysterektomi for dette skal visst gi meg de beste prognosene, operasjonen ble utført med laparaskopi og det blir lagt inn  mesh på min høyre side for å støtte opp høyre skjedevegg og dette blir festet i ligamenter i ryggen. Etter denne operasjonen så ble fremfallet litt bedre siden ting ble heist høyere opp, men probleme mine er dessverre ikke forsvunnet. Skjeden er fortsatt vid og jeg sliter med rectocelet fortsatt. Fått utført en rectoceleoperasjon ved en privatklinikk for 6 Mnd siden og bygd opp igjen perineum og musklene er sydd sammen i bakre vegg. Problemene jeg hadde med rectocelet er borte. Men alikevel så har jeg problemer med underlivet fortsatt, fremre veggen buler/ henger inni skjeden- jeg kjenner tydelig at det er noe galt her. Når jeg våkner om morningen så kjenner ikke så mye til ubehaget, men det kommer ganske raskt etter jeg har stått opp, holder å være oppe i en halvtime så begynner den vemmelige følelsen av  det buler og henger på fremre veggen. Dytter jeg fingrene oppi der så kjenner jeg tydelig "hengekøya" og det stikker  liksom i blæra og kan også lekke urin bare av å trykke på bulen. Sliter med lekkasjer ellers også, feks når jeg går raskt og spesielt når jeg danser-det er det verste jeg kan gjøre. Tror også at skedetoppen har prolapset og buler i tillegg til blære.  Kam stikke fingrene inni livmorhalsen kun 3 cm inn i skjeden utover dagen. Kan også ta videre forbi libmorhalsen på siden av den og bak den. Jeg har en jobb hvor jeg  står og  går hele dagen og plages veldig mye med underlivet. Har sagt ifra meg jobbing grunnet dette, ble tilbudt en lederjobbe med full stilling, men har måttet takke nei grunnet at jeg vet at jeg ikke vil klare jobben pga underlivet. Har knapt hatt sex etter fødsel for 5 år siden og forholdet ødelagt grunnet problemene mine. Jeg skammer meg sånn over mitt ødelagte underliv, jeg vet jo at det går i praksis å ha samleie men jeg er så vid/bred inni skjeden at jeg kjenner ingen friksjon overhodet og jeg skammer meg enormt. Har også blitt deprimert grunnet problemene ift underlivet mitt, jeg trodde st alt skulle bli bra etter den første operasjone men dessverre så har den ikke hjulpet meg noe særlig. Går i behandling for depresjon, men føler ikke dette hjelper noe særlig. Tenker på dette døgnet rundt snart, alt jeg ønsker er å bli reparert og føle meg normal igjen og kunne ha et sexliv. Men helt ærlig så kommer jeg aldri mer til å ha sex igjen dersom problemet ikke blir reparert. Så det jeg lurer på er om de heiser opp skjedetippen og reparerer cystocelet vil skjeden da bli smalere? Den er veldig bred spesielt ut mot høyre side. Har lest meg opp litt ift behandling i utlandet og ser de utfører såkalt paravaginal repair / syr sammen musklene i sideveggene med laparaskopi dersom det er der muskelskaden sitter også i kombinasjon med reparasjon av cystocelet vaginalt dersom også det er "midtlinjen" er sklidd ifra hverandre. Vet du om de tilbyr såklart paravaginalr repair her i Norge? Eller utføres ikke det her? Hvem er Norges dyktigste på slike problemer? Hvor i verden har de mest ekspertise på dette området? Jeg er villig til å ofre mye for å kunne kjenne meg normal igjen, dette plager meg så mye og mere og mere for hver dsg som går. Dersom mannen min og jeg blir skilt så kan jeg aldri mere treffe noen ny mann grunnet skammen over underlivet mitt. Føler meg bare vansiret og det som gjør meg til kvinne er ødelagt. Jeg kan aldri akseptere å leve med disse problemene, da vil jeg heller sy igjen skjeden min. Så setter veldig pris på om du kan fortelle meg hvor jeg kan få hjelp og bli tatt på alvor og ønsker den beste behandlingen som kan tilbys, kan låne 500 000 kr til operasjon. I en gynekologs øyne så er kanalen dette boe mange mener jeg bare må akseptere, men den psykiske belastningen med dette er det aller verste. 

Anonymkode: c01e6...822

Jeg er forresten bare 30 år.

Anonymkode: c01e6...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre.

Jeg fikk rectoscele etter fødsel i 99 og var mye plaget med dette. Jeg ønsket imidlertid å få to barn til, og 2,5 år etter siste fødsel ble jeg operert ved Sørlandet sykehus Kristiansand i 2006. Hvis ikke jeg husker feil ble det tatt ut en kile av bakre skjedevegg (evt ble denne kilen brettet inn og sydd). Resultatet ble veldig bra, og jeg har aldri vært plaget av fremkalle av bakre skjedevegg etterpå.  

Har du snakket med fastlegen din eller gynekolog nå den siste tiden om dette?

Anonymkode: 6cfd2...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å vurdere ditt fremfall bare ut fra din beskrivelse. Dessverre er det tendens til tilbakefall etter prolapsoperasjon, også selv om det er gjort med alle ‘kunstens regler’. De store universitetssykehus har størst kompetanse og erfaring. Det skulle ikke være nødvendig å dra til utlandet og betale tusenvis av kroner for operasjon. Jeg synes du skal få de norske eksperter til å vurdere deg og gi deg råd.

Hvis det nå mest er fremre vaginalvegg som buler frem, så kan du inntil videre få innlagt et støttepessar (en ring) til å holde det på plass. Man kan ha samleie selv om det er en ring innlagt. Hvis skjeden er for vid/åpen, er det ganske enkelt å gjøre den snevrere. Hva man kan tilby av operasjon, kan jeg ikke vurdere ut fra din beskrivelse.

Det er iallfall ikke noe man skal skamme seg over å ha forandringer etter fødsler. Din kvinnelighet sitter ikke i skjeden. Kanskje du skulle få hjelp av en sexolog også?

Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er vanskelig å vurdere ditt fremfall bare ut fra din beskrivelse. Dessverre er det tendens til tilbakefall etter prolapsoperasjon, også selv om det er gjort med alle ‘kunstens regler’. De store universitetssykehus har størst kompetanse og erfaring. Det skulle ikke være nødvendig å dra til utlandet og betale tusenvis av kroner for operasjon. Jeg synes du skal få de norske eksperter til å vurdere deg og gi deg råd.

Hvis det nå mest er fremre vaginalvegg som buler frem, så kan du inntil videre få innlagt et støttepessar (en ring) til å holde det på plass. Man kan ha samleie selv om det er en ring innlagt. Hvis skjeden er for vid/åpen, er det ganske enkelt å gjøre den snevrere. Hva man kan tilby av operasjon, kan jeg ikke vurdere ut fra din beskrivelse.

Det er iallfall ikke noe man skal skamme seg over å ha forandringer etter fødsler. Din kvinnelighet sitter ikke i skjeden. Kanskje du skulle få hjelp av en sexolog også?

Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar! Men synes der er vanskelig å bli tatt på alvor av helsevesenet iom at dette ikke er en farlig tilstand, men bare plagsomt. Ønsker ikke å "krangle" med legene her om ny operasjon, dette tærer så utrolig mye på psyken min. Sexolog er ikke aktuelt, problemet mitt blir ikke bra av av å snakke med en sexolog. Det er forferdelig trist å tenke på st om jeg ikke blir bra igjen så skal jeg aldri mere vøre intim med noen, dette er ikke ting man snakker med andre om heller. Kan legge til at jeg som regel putter store tamponger inni skjede for å slippe følelsen st at det henger og st vevet er løst inni der, setter da tre tamponger i bredden. Den ene forsvinner ut i humrommet på høyre side. Men kan skjeden snevres inn ved å snitte i fremre vegg og fjerne overflødig vev og sys sammen ? Eller er foregår innsnevring kun i bakre vegg?

Anonymkode: c01e6...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en gynekologs øyne så er kanalen dette boe mange mener jeg bare må akseptere, men den psykiske belastningen med dette er det aller verste. 

Anonymkode: c01e6...822

Jeg fikk selv et cyctocele etter første fødsel og skjønner godt at du føler at din kvinnelighet er ødelagt og det hjelper ikke at en fagperson sier at kvinneligheten ikke sitter i underlivet. Jeg aner ikke akkurat hva de gjorde hos meg, men jeg prøvde mye forskjellig mot urinlekkasje (stressinkontinens) og ingenting fungerte, jeg tror musklene i underlivet rett og slett ble ødelagte under fødselen. Sånn ring som gynekologen her nevner prøvde jeg også og den var helt pyton, var ikke noe for meg i alle fall. Til slutt ble jeg først operert for cyctocelen (jeg vet ikke akkurat hva de gjorde da) og den ble helt fin og etter et par år til så fikk jeg en tvt-operasjon hvor de legger inn en støtte for blæra (gjøres i lokalbedøvelse) og den har gjort at jeg nå kan danse, hoppe og jogge uten at det lekker. :) Du skal selvfølgelig ikke ha det sånn som du har det nå, bestill time hos legen igjen og forklar grundig hvordan du har det, skriv det gjerne ned slik at du får med alt og krev at du blir henvist videre for ny utredning og operasjon.

Lykke til! *klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Lillemus!

Helt utenom tråden; jeg var første gang på DOL for 16-17 år siden, og da husker jeg spesielt deg Lillemus. Tror vi gikk gravide omtrent  på samme tiden. Har vært fraværende i mange år, men kommer nå tilbake. Koselig at noen har blitt værende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Men kan skjeden snevres inn ved å snitte i fremre vegg og fjerne overflødig vev og sys sammen ? Eller er foregår innsnevring kun i bakre vegg?

Svar: gynekologen kan ved operasjon snevre inn både fortil og baktil.

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått med tre tamponger i bredden i dag så føles ikke utposningen og bulingen så godt, det føles bedre å gå med tamponger inne i skjeden men problemet er jo at det blir tørt og sårt inni der. Tamponger var helt tørre men alikevel hadde de utvidet se mye. Målte bredden på de etter jeg hadde tatt de ut og det ble hele 6 cm. Alikevel sier gynekolog at jeg er normalt vid. Mener vaginaen min er ca 4x så stor som før!  TS

Anonymkode: c01e6...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke lurt å bruke tamponger hvis du ikke har blødning, det øker risiko for toksisk sjokk syndrom (blodforgiftning). Men det var kanskje bare en test? Jeg kan ikke vurdere forholdene uten å undersøke deg, men en skjedevidde på 1,5 cm (målet du angir før) er unormalt lite.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er ikke lurt å bruke tamponger hvis du ikke har blødning, det øker risiko for toksisk sjokk syndrom (blodforgiftning). Men det var kanskje bare en test? Jeg kan ikke vurdere forholdene uten å undersøke deg, men en skjedevidde på 1,5 cm (målet du angir før) er unormalt lite.

Hilsen Mette

Jeg satte de i bredden bare for å teste, men bruker den største tampongen jeg får kjøpt daglig. Jeg kjenner mye mindre til bulingen når jeg bruker denne da det føles som om den støtter opp fremre veggen og urinlekkasjen blir mye mindre da også. Jeg har en jobb hvor jeg går hele dagen så for å holde ut så føler jeg den tampongen er en nødvendighet. Men da må jeg vel bare slutte med det da.

Anonymkode: c01e6...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...