Gå til innhold

Mannens død?


Norknight

Anbefalte innlegg

On 11/18/2016 at 0:36 PM, Meat Loff said:

ELLER FEMINISERING AV MANNEN

Ser med undring en pakistansk vakker gutt på tv som har fått blå kontaktlinser fordi han tror at brune er stygge.

Vi menn har alle en liten "trump" inne i oss som vi aldri tør slippe løs fordi vi alltid må nekte oss våre ekte følelser.

Vi har blitt så feminiserte at vi bytter kjønn og ikke lenger orker å ære menn eller gutter.Noen av oss har blitt voldtatt mens vi var barn.

Jeg har heldigvis sluppet unna.Jeg er bare offer for "mamma borte" komplekset.Hun begynte å jobbe når jeg var 6 år,og holdt på helt til hun ble syk.( ca 55 år gammel)

Vi bør helst rake av oss alt skjegg,og er bare interessant i Hollywood når de trenger vikinger eller troll. Bruce Jenner er ikke lenger mann,men kvinne.Homofili har aldri vært mer populært enn nå.

Kvinner som ser ok ut er fremdeles uoppnåelige for oss stygge menn,vi må klare oss med de stygge og gamle. Dessverre er jeg en drømmer som tror at eventyret om "Skjønnheten og udyret" er sant.Sier gjerne ja til en prinsesse eller en vakker jente.Eller en pen dame under 50.

Skal jeg ha en koselig kveld kan jeg lage meg en kopp te og se på Tv2 været.

Trollet alene i skogen.

Hvordan kvinner er som gruppe og hvordan man kulturelt ser på det, og tilsvarende for menn, er ikke konstant. I "gamle dager", på 50-tallet, har man det klassiske bildet av "husmoren" som blir glad når hun får elektriske artikler til avlastning i hjemmet, takket være mannens inntekt. På den tiden begynte middelklassen å vokse for alvor, og det henger sammen med nye typer yrker - yrker som i økende grad var av ny natur og ikke noe man hadde (noe særlig av) i 1900. Hva slags arbeid mannen gjorde (kvinner begynte også å jobbe i større grad i løpet av WW2), påvirker kjønnsrollen. Arbeid definerer veldig mye av hvordan vi mennesker er! I dag har vi jo f.eks. dataprogrammerer, et yrke som ikke fantes på 30-tallet - er dette yrket mandig eller kvinnelig? Eller er det mer korrekt å se på det som noe utradisjonelt/ubestemt? Ja, IT har vært mannsdominert, og er det fortsatt i dag selv om andelen kvinner har økt og øker, men som det ble nevnt over i denne tråden så var det noen som snakket om mannen i forhold til typiske jobbe-jobber som snekring og mekking, og det å ha "pc-lanker" - man ser tydeligvis på dette som en "femininisering" - hvorfor det, når det er et helt nytt yrke?

Dette ble litt langt og rotete.

Men yrke / hva man jobber med har til alle tider i menneskets historie hatt veldig stor "definisjonsmakt" for hvem man er som person og sosial status, og følgelig har det også veldig mye å si for hvordan kjønnsrollen kulturelt sett blir avhengig av hvor mange kvinner og menn som utfører det gitte yrke - kjønnsbalansen i yrket.

Det er fortsatt mange mannsdominerte og kvinnedominerte yrker i dag.

Et typisk kvinneyrke er å jobbe med "søm", og da vil det påvirke kjønnsrollen eller hvordan man tenker om kvinnen. Da tenker man at en kvinne er en person som syr. Et typisk mannsdominert yrke er anleggssjafør, og da vil man forbinde mannen med denne typen oppgaver.

Så dette med synet på kvinner og menn er nært forbundet med yrker. Men til poenget. Grunnen til at man ser på det som kvinnelig å sy, er etter min mening at dette er et tradisjonelt kvinneyrke. Men jeg ser ingen annen grunn til at man skal se på det som kvinnelig å sy, enn ren tradisjon! Og da mener jeg at hvis en mann tar dette yrket, så er det bare synet på denne mannen som forandrer seg, i og med at det ikke er noe "grunnleggende" ved det yrket (bare tradisjonstenkning).

Konklusjonen er at yrkesvalg ikke har noe å si for om man er kvinnelig eller mannlig - kun hvordan man blir ansett av andre, med bakgrunn i kjønnsroller sett i forhold til hva slags kjønnsbalanse det yrket har.

Et yrke som ikke er spesielt vektet i den ene eller andre retningen er butikkmedarbeider. Og en kan jo bare tenke etter, om man får noen assosiasjoner til mannlighet/kvinnelighet om man tenker på en person med dette yrket!

Så hvis man har et yrke som er kjønnsbalansert så vil ikke yrket påvirke hvor mandig eller kvinnelig vi anser en person som har dette yrket. Med andre ord er ikke dette med mandighet noe som er knyttet opp til bestemte yrker (eller grupper av yrker) noe annet enn hva som har med tradisjonstenkning å gjøre.

(Men såklart vil det jo være ulike personligheter som trekkes til de ulike yrkene - men det er ikke noe grunnleggende ved yrket som tilsier at en person med et typisk kvinneyrke er mer kvinnelig, kun tradisjon.)

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Beklager,men stress før jul,sykehus besøk og anskaffelse av ny katt har tatt tid.Dessuten er jeg også plaget av noe angst.

Penger hjelper lite om man nektes behandling for ens mentale sykdommer.Kanskje jeg bor i feil kommune eller fylke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Meat Loff skrev:

Beklager,men stress før jul,sykehus besøk og anskaffelse av ny katt har tatt tid.Dessuten er jeg også plaget av noe angst.

Penger hjelper lite om man nektes behandling for ens mentale sykdommer.Kanskje jeg bor i feil kommune eller fylke?

Mannlige enslige uføretrygdede prioriteres ikke, tror jeg.

Anonymkode: 28e8c...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mannen har alltid vært råere og mindre feminin enn kvinnen.

Feminisme er skjønnhet, vakkerhet og symbiose

Maskulinitet er aldri pent, skjønt eller vakkert. Masulinitet er råhet, styrke og resultater

Grunnen til at mange kvinner krever at mannen skal ha samme utseende som de er fordi de selv er maskuline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...