Gå til innhold

Utredning, asperger syndrom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva om det viser seg at man ikke har asperger, hva skjer da? Og hvor lang tid tar det fra utredningen starter og til man får det endelige svaret?

Anonymkode: 5947a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som skjer om det ikke viser seg at man har asperger? Da har man ikke asperger da? Hvor lang utredning er veldig individuelt, hvor ofte man får time, hvor mange timer/tester som trengs osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg antar at vedkommende har en del problemer siden det foregår en utredning. Om det ikke skyldes asperger, må en finne ut hva annet det kan være. Deretter må en forsøke å behandle dette.

Utredningen kan ta fra en time (det ha jeg selv gjort en gang) til 2-3 måneder. De opplagte tilfellene er enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg antar at vedkommende har en del problemer siden det foregår en utredning. Om det ikke skyldes asperger, må en finne ut hva annet det kan være. Deretter må en forsøke å behandle dette.

Utredningen kan ta fra en time (det ha jeg selv gjort en gang) til 2-3 måneder. De opplagte tilfellene er enklest.

Takk for svar.

Hva blir utfallet som oftest? Blir de fleste som utredes diagnostisert med aspergers, eller viser det seg at de fleste ikke har det?

Anonymkode: 5947a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg kjenner ikke til at noen har statistikk på dette.

Hva er din personlige erfaring?

Anonymkode: 5947a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ObservingSnailReproduction

De var innepå Aspergers når jeg var til utredning. Det var i grunn en enkel prosess og det tok ikke lang tid før hun var sikker på at det ikke var tilfellet. Grunnen var at Schizoid og Aspergers har likheter.

Jeg ser for meg at det gjerne er litt 50/50. Man går gjerne til utredning fordi man allerede vet at det er noe "galt". Det viktigste er at det blir riktig, så ta gjerne den tiden det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/20/2016 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Hva om det viser seg at man ikke har asperger, hva skjer da? Og hvor lang tid tar det fra utredningen starter og til man får det endelige svaret?

Anonymkode: 5947a...8b2

Hei!

Som nhd skriver, det er min erfaring også, de brukte ca 1 time på å utrede meg, i dag, med det "nye"  OS, ville de måtte brukt flere mnd. evt hadde de ikke oppdaget asperger. Jeg har fortsatt mitt gamle OS, men jeg har fått installert et nytt, og jeg kjører begge parallelt, dette gjør at selv om jeg har den grunnleggende annerledes tenkningen, så har jeg programvaren til å forstå det jeg før ikke forstod. Det løste for meg mye.

Har man såpass store vansker med de mellommenneskelige relasjoner at man er til utredning for asperger, så får man sikkert god hjelp om man ikke likevel ender på diagnosen. Mye der er vel ofte litt tilfeldig, særlig for grensetilfeller. Det er jo et kontinum, så både basert på utreder og dennes kunnskap om autisme, samt ens egen opplevelse og formidlingsevne av evt presise nok symptomer, vil jo også være med å avgjøre om man får, eller ikke får diagnosen asperger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Som nhd skriver, det er min erfaring også, de brukte ca 1 time på å utrede meg, i dag, med det "nye"  OS, ville de måtte brukt flere mnd. evt hadde de ikke oppdaget asperger. Jeg har fortsatt mitt gamle OS, men jeg har fått installert et nytt, og jeg kjører begge parallelt, dette gjør at selv om jeg har den grunnleggende annerledes tenkningen, så har jeg programvaren til å forstå det jeg før ikke forstod. Det løste for meg mye.

Har man såpass store vansker med de mellommenneskelige relasjoner at man er til utredning for asperger, så får man sikkert god hjelp om man ikke likevel ender på diagnosen. Mye der er vel ofte litt tilfeldig, særlig for grensetilfeller. Det er jo et kontinum, så både basert på utreder og dennes kunnskap om autisme, samt ens egen opplevelse og formidlingsevne av evt presise nok symptomer, vil jo også være med å avgjøre om man får, eller ikke får diagnosen asperger.

 

 

Takk for utfyllende svar.

Asperger var ikke i mine tanker da jeg først begynte med å gå til psykolog, men psykologen kom raskt på sporet av asperger, og kjørte noen tester. Henvisning til videre utredning har nå blitt sendt til sykehuset, og jeg venter nå på innkallelse derfra.

Jeg er vel egentlig redd for at jeg blir sendt hjem uten verken hjelp eller diagnose. Jeg hadde sikkert fått diagnosen lett som en plett da jeg var yngre, men nå når jeg er eldre og har laget et eget, hjemmesnekret OS blir det kanskje vanskeligere. Selv om de grunnleggende problemene er jo der, nytt OS eller ei. Å kjøre to OS samtidig er rimelig slitsomt. Og det hjemmesnekra OS'et mitt er fullt av pinlige bugs, så jeg vil gjerne ha et nytt, litt mer profesjonelt. 

cosplay.jpg?w=600

Anonymkode: 5947a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, AnonymBruker said:

Selv om de grunnleggende problemene er jo der, nytt OS eller ei. Å kjøre to OS samtidig er rimelig slitsomt.

Anonymkode: 5947a...8b2

For nysgjerrighetens skyld. Hva er det du finner utfordrende?

Anonymkode: 731aa...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For nysgjerrighetens skyld. Hva er det du finner utfordrende?

Anonymkode: 731aa...a82

f.eks å huske å smile i situasjoner der det passer seg. Jeg kan være oppmerksom på tonefallet og på å unngå å snakke monotont, og når jeg er opplagt går det etterhvert ganske naturlig. Men ansiktsuttrykkene som hører med glemmer jeg, så jeg slenger på et stivt smil og håper jeg ikke ser altfor rar ut.

Anonymkode: 5947a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar.

Asperger var ikke i mine tanker da jeg først begynte med å gå til psykolog, men psykologen kom raskt på sporet av asperger, og kjørte noen tester. Henvisning til videre utredning har nå blitt sendt til sykehuset, og jeg venter nå på innkallelse derfra.

Jeg er vel egentlig redd for at jeg blir sendt hjem uten verken hjelp eller diagnose. Jeg hadde sikkert fått diagnosen lett som en plett da jeg var yngre, men nå når jeg er eldre og har laget et eget, hjemmesnekret OS blir det kanskje vanskeligere. Selv om de grunnleggende problemene er jo der, nytt OS eller ei. Å kjøre to OS samtidig er rimelig slitsomt. Og det hjemmesnekra OS'et mitt er fullt av pinlige bugs, så jeg vil gjerne ha et nytt, litt mer profesjonelt. 

cosplay.jpg?w=600

Anonymkode: 5947a...8b2

Hei!

Ja det er ganske mye mer slitsomt å kjøre to OS samtidig, derfor må jeg selv legge inn en del alenetid, mer stillhet enn de fleste mennesker ser ut til å like, samt tid til å sortere både gjøremål og tanker. Det er lite automatikk i feks, av 10 gjøremål, hva er viktigst å prioritere å få gjort først osv....

Jeg hadde før også et hjemmesnekra OS :-) med mye bugs:-)

Det er et problem for mange voksne med asperger (altså i forhold til utredning og senere diagnose), særlig de med høyt intelekt, at de har lært seg, å late som, man vil jo ikke framstå som rar, hvis man kanskje både har fått kommentarer på at man er litt snodig, sær el.l.  Det kan nok likevel fremstå litt innlært, og kanskje litt overdrevet, en del måter å være på...når det er selvlært, og mye teoretisk, og lite intuitivt.

Jeg feks brukte før, i høflighet, alle navn på mennesker jeg kjente, helt til jeg fikk høre at andre syns det var morsomt...da skjønte jeg at jeg, overdrev, høfligheten. 

En ting de er veldig opptatt av er min erfaring, er det med øyekontakt, jeg hadde dårlig øyekontakt, noe som fort vekker mistanke om autisme, så er de opptatt av særinteresser, siden jeg er interessert i matematikk og astronomi, så vekkes fort mistanken om asperger syndrom, også såklart om man hadde symptomene som barn. En venn av meg som baker, og har særinteresse i dette, slet med å få diagnosen asperger, fordi ingen tenkte på at hun hadde en slik detaljkunnskap om baking, og tusenvis av kakebilder, at det selvsagt burde være mulig å forstå, at det er nok ikke typen interesser, men måten mennesker med asperger tilnærmer seg sine interesser som er spesiell.

Kompetansen på asperger, er varierende, og spriker, om du ikke får diagnosen, i første omgang, kan du få en second opinion, ny vurdering. Det vil nok likevel være en fordel om du kanskje leser litt om hva de ser etter, på en utredning, for så kan du tenke igjennom ting skikkelig på forhånd. Mange med asperger kan svare såpass konkret, at det å generalisere spørsmål kan være utfordrende, det er greit å være klar over.

Samtidig har det jo en del å si om den utreder du kommer til har god kompetanse på hvordan autisme arter seg hos høytfungerende, Før jeg møtte til utredning, hadde jeg skrevet en hel del, jeg sendte dette på forhånd, og jeg lagde en kronologisk livshistorie og inndeling, der jeg startet med å beskrive meg selv som barn, hva jeg var opptatt av, interesser, min verden, samt videre når jeg selv oppfattet meg selv som annerledes. Jeg er ikke så flink til å presentere ting muntlig, jeg er bedre skriftlig, så for meg var dette en god og ryddig løsning.

Jeg har positiv erfaring med nevrohabiliteringen på Ullevål sykehus, syns de generelt er flinke på asperger syndrom.

Skriv gjerne hvordan det går..er det lenge til du har time?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Madelenemie skrev:

En venn av meg som baker, og har særinteresse i dette, slet med å få diagnosen asperger, fordi ingen tenkte på at hun hadde en slik detaljkunnskap om baking, og tusenvis av kakebilder, at det selvsagt burde være mulig å forstå, at det er nok ikke typen interesser, men måten mennesker med asperger tilnærmer seg sine interesser som er spesiell.

Her tror jeg det er mange som bommer litt. Jeg går til en nevropsykolog nå for å se nærmere på hvor hovedproblemene mine ligger. Hun mente at hund var en særinteresse hos meg, ganske enkelt fordi det er det eneste som interesserer meg. Hadde det ikke vært for at jeg har adhd og ikke evner å ta til meg noe særlig med informasjon, så hadde jeg lest meg opp om alt som har med hund å gjøre. På Glenne mente de ikke jeg hadde noen særinteresser. Men hun jeg går til nå stiller mer spørsmål rundt alt. Om noen hadde spurt meg om jeg har en særinteresse så ville jeg nok sagt nei, nettopp fordi særinteresse forbindes med tog og telefonnummere ;) Men når de spør om interessene mine så er det jo tydelig at det er hund og kun hund. Det virker som hun jeg går til nå tar høyde for at man lærer seg litt hvordan man skal være etterhvert som man blir eldre. Har ikke fått noe resultat enda da. Tror jeg får det på torsdag. Men nå har jeg tatt den "ikke trykke på X"-testen. Den var jo helt umulig. Først så kom det bare en sånn test før selve testen startet. Den måtte jeg ta 3 ganger for jeg trykket ikke nok ganger. Men det gikk jo så fort at jeg rakk ikke trykke. Så under selve testen tenkte jeg at jeg måtte trykke ofte. Endte med at jeg trykket på nesten alle X'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ObservingSnailReproduction
3 hours ago, AnonymBruker said:

f.eks å huske å smile i situasjoner der det passer seg. Jeg kan være oppmerksom på tonefallet og på å unngå å snakke monotont, og når jeg er opplagt går det etterhvert ganske naturlig. Men ansiktsuttrykkene som hører med glemmer jeg, så jeg slenger på et stivt smil og håper jeg ikke ser altfor rar ut.

Anonymkode: 5947a...8b2

Les gjerne om Schizoid pf. også. De har likheter med hverandre og jeg er godt kjent med å skape mikropersonligheter selv for å hamle bedre rundt andre mennesker. Er åpen for en dialog dersom du føler det kanskje ligger noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Som nhd skriver, det er min erfaring også, de brukte ca 1 time på å utrede meg, i dag, med det "nye"  OS, ville de måtte brukt flere mnd. evt hadde de ikke oppdaget asperger. Jeg har fortsatt mitt gamle OS, men jeg har fått installert et nytt, og jeg kjører begge parallelt, dette gjør at selv om jeg har den grunnleggende annerledes tenkningen, så har jeg programvaren til å forstå det jeg før ikke forstod. Det løste for meg mye.

Har man såpass store vansker med de mellommenneskelige relasjoner at man er til utredning for asperger, så får man sikkert god hjelp om man ikke likevel ender på diagnosen. Mye der er vel ofte litt tilfeldig, særlig for grensetilfeller. Det er jo et kontinum, så både basert på utreder og dennes kunnskap om autisme, samt ens egen opplevelse og formidlingsevne av evt presise nok symptomer, vil jo også være med å avgjøre om man får, eller ikke får diagnosen asperger.

 

 

Jeg selv ble nok utreda over måneder for alt jeg vet for ingen sa noe, men uansett i mitt tilfelle så ble foreldra mine "intervjuet" og måtte krysse av lange skjemaer. Sånt noe er ikke gjort på 1 time, skjønner du?

Men om det bare er deg selv som psykologen/psykiateren kan snakke med så er han bare nødt til å basere sine evaluering på dine egne erfaringer. Dette synes jeg er litt rart, da asperger er noe som stadfester seg i barndommen, så viste man ikke symptomer i barndommen er det lite sannsynelig at man har det.

 

Anonymkode: 7ea34...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trine skrev:

Her tror jeg det er mange som bommer litt. Jeg går til en nevropsykolog nå for å se nærmere på hvor hovedproblemene mine ligger. Hun mente at hund var en særinteresse hos meg, ganske enkelt fordi det er det eneste som interesserer meg. Hadde det ikke vært for at jeg har adhd og ikke evner å ta til meg noe særlig med informasjon, så hadde jeg lest meg opp om alt som har med hund å gjøre. På Glenne mente de ikke jeg hadde noen særinteresser. Men hun jeg går til nå stiller mer spørsmål rundt alt. Om noen hadde spurt meg om jeg har en særinteresse så ville jeg nok sagt nei, nettopp fordi særinteresse forbindes med tog og telefonnummere ;) Men når de spør om interessene mine så er det jo tydelig at det er hund og kun hund. Det virker som hun jeg går til nå tar høyde for at man lærer seg litt hvordan man skal være etterhvert som man blir eldre. Har ikke fått noe resultat enda da. Tror jeg får det på torsdag. Men nå har jeg tatt den "ikke trykke på X"-testen. Den var jo helt umulig. Først så kom det bare en sånn test før selve testen startet. Den måtte jeg ta 3 ganger for jeg trykket ikke nok ganger. Men det gikk jo så fort at jeg rakk ikke trykke. Så under selve testen tenkte jeg at jeg måtte trykke ofte. Endte med at jeg trykket på nesten alle X'ene.

mm.

Det er det. :-)

Jeg tok samme test, jeg satt ganske stiv, og trykket sjelden. Da spurte nevropsykologen om det var ok med meg? og jeg svarte, ja. Han nevnte også at vi kunne avslutte testen, og jeg svarte, neida.

Så sa han at han lurte på om det var bra med meg fordi jeg ikke trykket, som regel trykker de fleste mer, jeg svarte da at det var umulig for meg å trykke i det tempoet som fremkom, jeg er nøye på å ikke gjøre feil. Jeg er så nøye at ikke rart ting tar tid. Denne testen viste dermed lite sannsynlighet for adhd. Hadde jeg hatt det skulle jeg visst trykket mer og gjort flere feil, jeg hadde ingen feil på den testen, men så tok jeg ingen risiko heller. (men jeg trykket som nevnt lite/sjeldent)

Det er nettopp et poeng det der at noen former for interesser er mer, opplest og vedtatt, som aspergeraktige.

Og dette er et blindspor. Dyktige utredere, vil imidlertid lett skjelne, for som jeg skrev, det er måten man tilnærmer seg ting, dypdykket og intensiteten, ved interessene, som er det annerledes, ikke om det er hund, alle kaker, matematikk, språk eller astronomi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg selv ble nok utreda over måneder for alt jeg vet for ingen sa noe, men uansett i mitt tilfelle så ble foreldra mine "intervjuet" og måtte krysse av lange skjemaer. Sånt noe er ikke gjort på 1 time, skjønner du?

Men om det bare er deg selv som psykologen/psykiateren kan snakke med så er han bare nødt til å basere sine evaluering på dine egne erfaringer. Dette synes jeg er litt rart, da asperger er noe som stadfester seg i barndommen, så viste man ikke symptomer i barndommen er det lite sannsynelig at man har det.

 

Anonymkode: 7ea34...9e4

Ok det er jo sånn det skal gjøres korrekt.

Selv forelå det en lang barnejournal på meg, så den talte jo for seg, 

I tilfeller foreldre ikke kan intervjues, eller barnejournaler ikke foreligger som viser vanskene, syns jeg den som har asperger likevel, bør kunne få diagnosen, basert på egne forklaringer, beskrivelser, samt selvsagt utreders observasjon. Asperger vil være synlig, på et eller annet plan, og er man så god til å skjule, og lite klar for å vise sine vansker, så må man kanskje vente til man møter veggen og ikke greier i samme grad å skjule. 

Jeg vet ikke, men tenker, ingen har noe å tjene på å få diagnosen asperger, annet enn egen fred i sinnet, eller kanskje en trengt tilrettelegging, eller uføretrygd, fordi man ikke greier arbeidslivet, eller noe annet. På den måten og av andre mulige grunner kan det å få en diagnose der man selv ikjenner seg igjen, dvs i type vansker, være til hjelp. På sikt bidra til økt livskvalitet og nye muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Madelenemie skrev:

Jeg tok samme test, jeg satt ganske stiv, og trykket sjelden. Da spurte nevropsykologen om det var ok med meg? og jeg svarte, ja. Han nevnte også at vi kunne avslutte testen, og jeg svarte, neida.

Så sa han at han lurte på om det var bra med meg fordi jeg ikke trykket, som regel trykker de fleste mer, jeg svarte da at det var umulig for meg å trykke i det tempoet som fremkom, jeg er nøye på å ikke gjøre feil. Jeg er så nøye at ikke rart ting tar tid. Denne testen viste dermed lite sannsynlighet for adhd. Hadde jeg hatt det skulle jeg visst trykket mer og gjort flere feil, jeg hadde ingen feil på den testen, men så tok jeg ingen risiko heller. (men jeg trykket som nevnt lite/sjeldent)

Jeg fikk ikke lov til å trykke så skjeldent som jeg følte jeg behøvde for da ble ikke nok trykk registrert. Så da måtte jeg jo bare trykke i vilden sky, og da ble det mye feil. Story of my life det der. Alt skal gjøres så fort og da gjør jeg bare feil. Jeg har jo en elendig prossessering. Jeg trenger en ny cpu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Trine skrev:

Jeg fikk ikke lov til å trykke så skjeldent som jeg følte jeg behøvde for da ble ikke nok trykk registrert. Så da måtte jeg jo bare trykke i vilden sky, og da ble det mye feil. Story of my life det der. Alt skal gjøres så fort og da gjør jeg bare feil. Jeg har jo en elendig prossessering. Jeg trenger en ny cpu ;)

Skjønner:-)

Synd cpu sitter så fast:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...