Gå til innhold

Når kan man ta graviditetstest etter p-pille slutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sluttet på p-pillen Yasminelle (på slutten av den andre uken på brettet) den 27.10. og har hatt regelmessig sex etter dette. To dager etter p-pille slutt fikk jeg blødninger i 2,5 dag, og forstår det som at dette er naturlig når man slutter på p-piller. Før p-pille start for ca. 9 år siden hadde jeg en veldig regelmessig og stabil syklus. Under p-pillebruk kom også mensen på ganske nøyaktig dag når jeg begynte på sukkerpillene.

14.11. fikk jeg plutselig helt uforklarlig korsrygg problemer og kiropraktor sa dette kunne henge sammen med en evt. graviditet, hvor noen allerede så tidlig som uke 2 har fått bekkenløsning.

Den samme uken som ryggen kom hadde jeg også veldig ømme nipler i to-tre dager, og har hatt litt murringer/nesten mensensmerter fra da og til nå. Denne uken har jeg også vært unormalt trøtt. 

Kan jeg være gravid allerede? Og når burde jeg ta en graviditetstest for at resultatet skal være mest mulig korrekt? Når kan jeg forvente å få mensen?

Jente 25 år

Anonymkode: 1657d...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blødningen man får når man går på piller kan vel ikke regnes om en normal mens, men som en fremkalt blødning?

To uker etter antatt befruktning får de fleste positiv test. Men det kan ta månedsvis før kroppen er i gjenge igjen etter p-pilleslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du tok siste pille 27.10 og fikk som ventet blødning 29.10. Du kan ikke være gravid allerede 14.11., men muligens kan det ha vært eggløsning. Det passer med tidspunktet. Du har ikke hatt eggløsning i alle årene hvor du har brukt p-pille. Tretthet er ikke uvanlig i uken før ventet menstruasjon. Du kan forvente menstruasjon fra 28.11. Ta en test hvis den ikke er kommer 1.12.

Sluttet du med pillen fordi du ønsker å bli gravid? Da håper jeg at du spiser folat 400 mikrogram daglig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! Da har jeg tenkt riktig i forhold til eggløsning osv. 

Ja, jeg sluttet på p-piller for å bli gravid, og begynte idag på folat da jeg leste at dette var noe man gjerne skulle begynne på allerede når man begynner å prøve. Kjøpte Lifeline Care Gravid.

Da prøver jeg å ta en test rundt 01.12 dersom mensen ikke kommer innen det. Denne blødningen skal da normaltsett være rundt 3-5 dager? Hørt at småblødninger rundt den tiden mensen skal komme kan være festeblødning, men denne er vel i såfall betydelig mindre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...