Gå til innhold

Mette Moen: Hormonforstyrrelse?


Villanda

Anbefalte innlegg

Dette var første skrevet til forum for psykiatri, men kanskje du også har noen innspill?

 

Hadde forleden noen voldsomme humørsvingninger, iløpet av noen dager. Fra voldsomt irritabel til veldig lett fornærmelig og gråtende til nedstemt. Dr. Dahl i forum for psykiatri stilte spørsmål ved om årsaken kunne være hormonell.

Svingningene ble en del mindre av seg selv, eller kanskje av noen netter med tilstrekkelig søvn. Siden det ikke gikk helt over økte jeg også Efexor igjen (hadde trappet ned til lavere dose et par uker i forveien).

Nå går det stort sett greit,  men er nok fremdeles litt ustabil, litt lett fornærmelig  og litt lett antennelig, men greier ta meg litt mer sammen og greier stoppe å grine og hente meg inn igjen. Har også veldig gode dager.

Utover humørsvingninger er det slik:

Perioder med ømme bryst (som ved første trimester i mine graviditeter)

Frysebyger (som når man for feber eller som i første trimester i mine graviditeter)

Kvalmebyger. Gjerne sammen med rask, bløt puls. Kommer plutselig og forsvinner plutselig. (Dette hadde jeg en tid før jeg fikk påvist for lav TSH. Nå har det kommet tilbake)

Fikk ikke nok melk til noen av mine barn, mens utdrivingsrefleksen  virket utmerket.

Veldig glemsk

Kommer ofte ikke på de rette ordene, som namn på folk, tilstander eller ting som jeg egentlig har god greie på. Hjernteppe,  og det er uten at jeg er nervøs.

Perioder med svimmelhet. Ikke sammenheng med når jeg er engstelig eller stressa. (Dette minner også om slik det var i tiden før påvist høy TSH, samt de første månedene etter fødsel nr. 2(da tolket jeg det som søvnmangel, men det er ikke årsaken nå.)).

Perioder med takykardi uten anstrengelse,  ikke harde slag som når jeg er redd.

Perioder med mange ekstrasystoler (spesielt i begynnelsen av første graviditet, og i tiden før påvist høy TSH)

Får lett ortostatisk blodtrykksfall

Fått uren hud igjen. Ikke vært plaget med det på over ti år.

Hirsutisme

Jeg engster meg ikke mye for dette til vanlig, men hvis det er noe som ikke stemmer, hadde det vært greit å vite hva.

Jeg regner ikke med at ALT dette henger sammen, men vet ikke hva av dette som er relevant eller ei.

Noen av disse symptomene hadde jeg i forkant av at jeg fikk påvist lav TSH. T4 normal, men symptomene var delvis gått tilbake da jeg fikk tatt blodprøver. TSH normalisete seg spontant.

Har tidligere hatt hormonverdier forenlig med pcos. Fikk diagnosen pcos, men jeg oppfattet det som om gynekologen egentlig var litt i tvil. IKKE hatt problemer med å bli gravid

Lett stabil overvekt.

Jeg er ikke gravid.

Jeg er i siste halvdel av 30-årene.

Diagnoser: tourettes syndrom, bipolar 2,  pcos, tidligere trolig autoimmun hyperthyreose

Medisiner: Efexor, Tolvon, Lamictal 100 mg. X 2 med s-lamotrigin på 6,  cerazette,

Spørsmål: 

1) Siden kombinasjonsp-piller kan påvirke

s-lamotrigin, er det sannsynlig at også hormonforstyrrelser gjør det?

2) Burde jeg sjekke hypofyse-/binyrebarkhormoner , kjønnshormoner og/eller stoffskifte? Evt. Hvilke av disse?

3) Er det andre hormoner jeg burde måle?

3) Burde jeg oppsøke behandling mot hypokondri?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Spørsmål som jeg mener jeg er i stand til å svare på: 

1) Siden kombinasjonsp-piller kan påvirke s-lamotrigin, er det sannsynlig at også hormonforstyrrelser gjør det?

Svar:

Du bruker nå en gestagenpille (Cerazette) og den påvirker ditt hormonsystem i liten grad, og det jeg vet reagerer den ikke med lamotrigen. Du kan jo få målt blodnivået av lamotrigen?

2) Burde jeg sjekke hypofyse-/binyrebarkhormoner , kjønnshormoner og/eller stoffskifte? Evt. Hvilke av disse?

Svar:

Det har ingen hensikt å måle kjønnshormoner når du står på Cerazette som påvirker flere hormonverdier og stopper eggløsningen. Kanskje måle nivået av østradiol og sjekke at det ikke er for lavt? men det er ikke vanlig med Cerazette. Hypofysehormonene FSH og LH blir lavere under Cerazette-bruk.

3) Er det andre hormoner jeg burde måle?

Svar:

Ikke det jeg kan se utover kontroll av stoffskiftehormonene (TSH og T-4). Du har vel ikke tegn på binyreforstyrrelse, men å måle cortisol er en enkel prøve.

3) Burde jeg oppsøke behandling mot hypokondri?

Svar:

Det kan jeg ikke uttale meg om. Har Dahl tatt stilling til det?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, November 27, 2016 den 12.32, Mette Moen, Gynekolog skrev:

 

På Sunday, November 27, 2016 den 12.32, Mette Moen, Gynekolog skrev:

 

 

Målt s-lamotrigin. Det er lavt i forhold til dosen. Vet at Cerazette ikke skal ha noe å si, men at kombinasjonspiller og graviditet kan det. Derfor jeg lurte på om hormonforandring av andre årsaker også kan påvirke s-lamotrigin på samme måte dom kombinasjonspille. . Om det et grunnen til den lave konsentrasjon av lamotrigin.  

 

Det er som om kroppen tror den er gravid; Kvalme,  frysebyger, ømme bryst. Men jeg er ikke gravid. Hvilke hormoner står for disse symptom?

Gynekologen som ved tvil landa på  pcos, nemte også noe om binyrebark dom mulig årsak. Kanskje binyrebarkhyperplasi hun tenkte på. Det gir også økt mengde androgener, kviser og hirautisme? Og så trodde jeg det var slik at de ulike hormonproduserende kjertlene påvirka hverandre - binyrebark,  hypothalamus, hypofyse. Tenkte kanskje jeg av en eller annen grunn hadde lite prolaktin etter fødslene siden det ble så lite melk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan dessverre ikke detaljer om lamotrigin, men les pakningsvedlegget om bivirkninger.

Kvalme er ikke typisk for hormonforstyrrelser, kan være bivirkning av lamotrigin

Frysebyger kan ses ved lavt stoffskifte og ved østrogenmangel i overgangsalderen

Ømme bryster er typisk ved høyt østrogennivå

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...