Gå til innhold

Julebord


AnonymBruker

Gleder du deg til å dra på julebord med venner og kolleger?  

14 stemmer

  1. 1. Gleder du deg til å dra på julebord med venner og kolleger?

    • Ja
      4
    • Nei
      2
    • Nei, vi skal ikke ha julebord
      1
    • Jobber ikke
      4
    • Vi har allerede hatt julebord, og det var flott
      2
    • Vi har allerede hatt julebord, men det var ikke fullverdig fest
      1


Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Xtra skrev:

Denne tråden var typisk en tråd for å diskutere erfaringer og meninger rundt julebord, og dette er så åpenbart at det ikke er nødvendig å eksplisitt påpeke i hovedinnlegget.

Leste du hva jeg skrev? "For MEG" At den er typisk for deg eller andre hjelper jo ikke meg. Fra andre forum er jeg vandt til at dette skrives i hovedinnlegg, da dette så kun ut som en vanlig vote for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Maw87 skrev:

Leste du hva jeg skrev? "For MEG" At den er typisk for deg eller andre hjelper jo ikke meg. Fra andre forum er jeg vandt til at dette skrives i hovedinnlegg, da dette så kun ut som en vanlig vote for meg.

Det er ikke farlig at du misforstod, men som et tips for senere er det ofte at tråder på Åpent forum sporer av - det er heller nesten "regelen" :) På trådene som administreres av eksperter (spesielt Psykiatri og Gyneologi) er det et ønske at trådene holdes mer ryddig. 

Et annet tips: Du kjenner igjen hvem som er hvem blant de Anonyme ut fra tallet som står nederst i innleggene deres. I denne tråden ser du at trådstarter er den samme som den som "tar tråden videre" ved å se at innleggene er "signert" med Anonymkode: 5ea1e...3c9.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg er ferdig med fysio kan jeg komme med mine tanker rundt julebord i hvertfall.

For det første- Team building og julebord hører ikke sammen. Hvorfor? Fordi en vanlig norsk tradisjon landet over er å drikke seg for beruset for at dette i det hele tatt skulle hatt noen funksjon. 

For det andre- Om det har noen virkning på arbeidsmiljø kommer helt ann på mange faktorer; antall ansatte, jobbfester, hvilken type jobb, alder, utdanning, ledelse med mer.

For det tredje- Vennskap. "Like barn leker best", det finnes som oftest "klikker", og når det først er julebord så vil man være med de man har best kontakt med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde julebord på min jobb for to uker siden. De fleste på min jobb deltar, men det er noen få som aldri kommer, og så er det noen få som det krasjet for, som pleier å komme. Vi pleier å variere litt på opplegget - noen år går vi på konsert/show først, og så middag - andre ganger leier vi et lokale og arrangerer hele festen selv, med innleid band og dansing. I år hadde vi show  og middag på hotell. Ikke min type humor (det showet), men opplegget var bra likevel. Mange (inkl meg) gikk videre på en pub etterpå, og det var riktig så hyggelig :-)

Jeg er enig i at julebord kan ha en sammensveisende effekt. Vi prater med folk vi ikke snakker med så ofte (firmaet mitt er fordelt på fire ulike steder, og det er ikke så ofte vi treffer de fra de andre stedene), og det blir litt humor og tøys, som skaper bånd. Det er flere som er avholds, og de er akkurat like mye med de som de som drikker alkohol. Opplever sjelden at folk blir dritings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gargamel said:

Nettverksbygging er viktig, men julebord i egen bedrift/avdeling har ikke akkurat den funksjonen. Både Xtra og Kayia sier at det har en funksjon for arbeidsmiljøet, og det er jeg enig i.

Jeg reagerte på påstanden om at lederne *krevde* eller forventet at de ansatte skulle komme på julebord. Det er faktisk ikke det samme som at folk drar fordi de selv har lyst til å bli mer venner med kollegene.

Jeg synes betydningen av å være med på jobbfester er veldig sterkt overdrevet i det du linker til (og du linker også til seriøse kilder, ikke bare Magnhild). Jeg kan ikke si at det har null betydning, for alt har jo en eller annen betydning. Jeg tør gjette at betydningen er større i mediebransjen. 

Jeg vil påstå at det går helt fint å droppe julebordet. Man har 364 andre dager til å snakke ved kaffemaskina og gjøre en god jobb.

Jeg baserer meg på Steinar Nesvåg og Kristin Skogen Lund i stedet for dere.

Sånn er det.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg baserer meg på Steinar Nesvåg og Kristin Skogen Lund i stedet for dere.

Sånn er det.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

For dette er enten-eller, ikke sant?  Det kan ikke tenkes at folk flest har litt andre erfaringer enn en toppsjef og forskning fra 2005?

Jeg vet at mange påstår at det bare blir verre.  Til info: Der jeg har jobbet siden 2003, har alt som handler om alkohol blitt skjerpet / redusert de siste årene.  Å lodde ut eller gi bort vin er forbudt, det samme er alkohol "inkludert" i seminarer etc., bortsett fra ørlite til maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12/4/2016 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Gleder du deg til å dra på julebord med venner og kolleger?

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Hei!

Jeg gledet meg aldri:-) reddet av NAV, så slipper det der nå:-) 

Syns det bør være mer takhøyde for at man er forskjellig, noen syns julebord og andre sosiale events er hyggelig, mens andre , som meg, blir tappet mer for energi  og misliker slike sosiale arrangement, fordi de blir motsatt av energipåfyll.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, laban said:

For dette er enten-eller, ikke sant?  Det kan ikke tenkes at folk flest har litt andre erfaringer enn en toppsjef og forskning fra 2005?

Jeg vet at mange påstår at det bare blir verre.  Til info: Der jeg har jobbet siden 2003, har alt som handler om alkohol blitt skjerpet / redusert de siste årene.  Å lodde ut eller gi bort vin er forbudt, det samme er alkohol "inkludert" i seminarer etc., bortsett fra ørlite til maten. 

Det er forskjeller fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Sånn er det nok.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjeller fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Sånn er det nok.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Da er vi enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, laban said:

Da er vi enige :)

Kommer an på hvor man jobber. Forskjell mellom Snåsa kommune og Aker Brygge.

Som sagt...

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor man jobber. Forskjell mellom Snåsa kommune og Aker Brygge.

Som sagt...

Anonymkode: 5ea1e...3c9

På hvilken måte da, tror du?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Kayia said:

På hvilken måte da, tror du?

Mer fokus på karriere, og søke etter "høyere" jobber. Mere festligheter/alkohol i forbindelse med jobb. Da vil julebordet føye seg inn i rekken av arena hvor man kan gjøre seg populær.

Sånn er det nok.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer fokus på karriere, og søke etter "høyere" jobber. Mere festligheter/alkohol i forbindelse med jobb. Da vil julebordet føye seg inn i rekken av arena hvor man kan gjøre seg populær.

Sånn er det nok.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Er ikke det da heller avhengig av bransje og ikke lokasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mer fokus på karriere, og søke etter "høyere" jobber. Mere festligheter/alkohol i forbindelse med jobb. Da vil julebordet føye seg inn i rekken av arena hvor man kan gjøre seg populær.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

 

28 minutter siden, Maw87 skrev:

Er ikke det da heller avhengig av bransje og ikke lokasjon?

Jeg tror dette handler om kultur i bedriften, og hverken bransje eller lokasjon. Faktisk tror jeg det kan være mer av sånt på bygda, der skillet mellom arbeidstakere og bedriftseiere er større enn i byen der det er flere arbeidsplasser for kunnskapsarbeidere. Det å rekrutere/sile folk til toppen ut fra andre kriterier enn realkompetanse og kvalifikasjoner handler jo om maktutøvelse satt i system, og toleransen for å utøve denne typen alfa-hann-makt er nok større der det er knappere om plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer fokus på karriere, og søke etter "høyere" jobber. Mere festligheter/alkohol i forbindelse med jobb. Da vil julebordet føye seg inn i rekken av arena hvor man kan gjøre seg populær.

Sånn er det nok.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Alle er enige i at julebord bidrar til bonding, men jeg sa at jeg aldri har hørt om at sjefen krever at de ansatte skal komme. Hvis noen har et naivt håp om å imponere sjefen med med heftige danse-moves så dem om det.

Aker brygge er vel mye klesbutikker og restauranter. Ikke bransjer jeg kjenner så godt. I min bransje er det hva man leverer i jobben som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kayia skrev:

 

Jeg tror dette handler om kultur i bedriften, og hverken bransje eller lokasjon. Faktisk tror jeg det kan være mer av sånt på bygda, der skillet mellom arbeidstakere og bedriftseiere er større enn i byen der det er flere arbeidsplasser for kunnskapsarbeidere. Det å rekrutere/sile folk til toppen ut fra andre kriterier enn realkompetanse og kvalifikasjoner handler jo om maktutøvelse satt i system, og toleransen for å utøve denne typen alfa-hann-makt er nok større der det er knappere om plassene.

Joda, er forsåvidt enig i det du skriver men tror også at det avhenger av bransje. Det er enklere å klatre i karrierestigen i bedrifter som f.eks. innen industrien (privat) enn i en barnehage (privat). Det finnes mange som er uten høyere utdanning innen industrien, som kan klatre opp til lederstillinger osv. Dette er ikke mulig i en barnehage da man må ha høyere utdannelse for å være en leder. Kanskje ikke verdens beste eksempel, men regner med at du tar poenget mitt. For ikke å snakke om mediebransjen, hvor headhunting er meget vanlig. Der er nok presset større på å være med og bidra i typiske julebordsettinget, om man ønsker å bli headhuntet eller klatre i karrierestigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kayia said:

Og med dét satte du punktum i din gen tråd.

Ja, ble litt lei. Vi bare sa det samme om og om igjen. Er ikke interessert i tema engang, jeg som er trygder.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...