Gå til innhold

Hvorfor har alle aspergere dilla på.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, ObservingSnailReproduction skrev:

Logikken din er feilaktig og kommentarene deres om dette er tull.

- Sneglen

Det er jeg ikke enig i.

Anonymkode: 2bf82...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ObservingSnailReproduction
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er jeg ikke enig i.

Anonymkode: 2bf82...4a5

Da må du gjerne elaborere på hvorfor du ikke er enig i det jeg skrev :)

- Sneglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ObservingSnailReproduction

Jeg skal bryte litt med normen og poste etter min egen kommentar siden det tok litt tid for deg å komme tilbake til meg, og det er litt greit for deg å forstå at det er en større forskjell her enn et så kortfattet spørsmål som "Ønsker du venner og kontakt med familie, eller ikke?".

Er det iboende logisk å tenke seg at forskjellen mellom Aspergers og Schizoid slingrer mellom det faktum om dem ønsker, eller ikke ønsker, sosiale relasjoner? Isåfall kunne vi kuttet ned på en diagnose og sagt at ønsket om slikt er en individuell sak. Dermed også sikkert spart milliarder av kroner ved å behandle disse to diagnosene som én.
Dette er grunnen til at jeg sier logikken din er feilaktig. Du bagatelliserer majoriteten av forskjellene mellom disse to diagnosene, som til tross for likheter, er et vidt gap mellom. 

Sosiale relasjoner. Bare innenfor grensene til SPD er dette en kompleks problemstilling i og for seg selv som varierer individuelt. En finner gjerne mennesker med SPD som ønsker sosiale relasjoner, så er dem da Aspergere?

Jeg står ved kommentaren min. Logikken din er feilaktig.

- Sneglen - Which happen to have Schizoid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ObservingSnailReproduction skrev:

Jeg skal bryte litt med normen og poste etter min egen kommentar siden det tok litt tid for deg å komme tilbake til meg, og det er litt greit for deg å forstå at det er en større forskjell her enn et så kortfattet spørsmål som "Ønsker du venner og kontakt med familie, eller ikke?".

Er det iboende logisk å tenke seg at forskjellen mellom Aspergers og Schizoid slingrer mellom det faktum om dem ønsker, eller ikke ønsker, sosiale relasjoner? Isåfall kunne vi kuttet ned på en diagnose og sagt at ønsket om slikt er en individuell sak. Dermed også sikkert spart milliarder av kroner ved å behandle disse to diagnosene som én.
Dette er grunnen til at jeg sier logikken din er feilaktig. Du bagatelliserer majoriteten av forskjellene mellom disse to diagnosene, som til tross for likheter, er et vidt gap mellom. 

Sosiale relasjoner. Bare innenfor grensene til SPD er dette en kompleks problemstilling i og for seg selv som varierer individuelt. En finner gjerne mennesker med SPD som ønsker sosiale relasjoner, så er dem da Aspergere?

Jeg står ved kommentaren min. Logikken din er feilaktig.

- Sneglen - Which happen to have Schizoid

Er det til meg du snakker til? Isåfall så sa jeg ikke at det 'bare' var om man ønsker venner og familie eller ikke som var forskjellen mellom schizoid og as, jeg sa at om man ikke hadde noe ønske om venner og familie så tyder det mere på at man er schizoid.. (det står i diagnosekriteriene), men selvsagt, som alle andre diagnoser så har jo ikke alle alle symptomene, og nå vet jeg ikke helt hva som regnes som "hovedsymptomet" heller, det får nesten noen andre svare på..

Anonymkode: 12a89...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
På ‎10‎.‎12‎.‎2016 den 22.31, Trine skrev:

Det vet da vel ikke jeg. Men å ikke ha venner eller familie har ikke noe med asperger å gjøre. Altså, at man ikke ønsker venner eller familie kan ha med asperger å gjøre, men da klager man ikke over at man ikke har det.

Er det til meg du snakker til? Isåfall så sa jeg ikke at det 'bare' var om man ønsker venner og familie eller ikke som var forskjellen mellom schizoid og as, jeg sa at om man ikke hadde noe ønske om venner og familie så tyder det mere på at man er schizoid.. (det står i diagnosekriteriene), men selvsagt, som alle andre diagnoser så har jo ikke alle alle symptomene, og nå vet jeg ikke helt hva som regnes som "hovedsymptomet" heller, det får nesten noen andre svare på..

Anonymkode: 12a89...da8

Det skal jo være en forskjell på personlighetsforstyrrelser og utviklingsforstyrrelse, selv om noen også fagfolk har kalt PF for en utviklingsforstyrrelse. Schizoid og AS diagnosene er etter det jeg har registrert, nokså like, at en kan ikke få begge to. Om det er kommet noen nye regler rundt  i den siste tid vet jeg ikke noe om.

AS personer vil nok være sosiale, men mye på sin måte. Dette avgjør mye ut fra de evner og interesser de dyrker. De har ikke det samme sosiale behov som vanlige nevrotypiske mennesker har. Selv om de strever med det sosiale, spesielt når en er ungdom, så har det mer med at de ønsker ikke å skille seg ut, og dermed prøver å tilpasse seg  mot en NT menneske. Siden når de blir mer selvstendige eller voksne , så avtar dette, fordi en blir mer sterk i seg selv og forstår sine egne behov bedre.

Noe annet som også kan være viktig å ta med er at personligheten til en med AS er veldig forskjellige, derfor kan det være vanskelig, eller rettere sagt umulig å kalle noen for en typisk AS menneske hos voksne. Noen er svært utadvendt og noen er svært innesluttet , og du har alle slags yrker blant dem og interesser.

En tredje ting som også er viktig å få med, er at mange har tilleggsvansker, og andre diagnoser som kan dominere mer en AS i seg selv. Og ikke minst, noen er flinkere til å takle sine vansker, og kan gå nesten usynlig inn i sosiale setninger uten at andre skulle fange dem opp som merkelige eller at de skiller seg ut.

Noen spiller også skuespill, ikke for å være som de andre , men for å kunne tilpasse seg, men slikt tar på kreftene etter hvert. Schizoid PF kjenner jeg ikke så godt til, så den vil jeg ikke utale meg om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 13.12.2016 den 11.15, FGT skrev:

 

AS personer vil nok være sosiale, men mye på sin måte. Dette avgjør mye ut fra de evner og interesser de dyrker. De har ikke det samme sosiale behov som vanlige nevrotypiske mennesker har. Selv om de strever med det sosiale, spesielt når en er ungdom, så har det mer med at de ønsker ikke å skille seg ut, og dermed prøver å tilpasse seg  mot en NT menneske. Siden når de blir mer selvstendige eller voksne , så avtar dette, fordi en blir mer sterk i seg selv og forstår sine egne behov bedre.

Sikker på det? Syntes nesten det bare bli verre og verre med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter
På 10.12.2016 den 17.54, Trine skrev:

Jeg slenger ikke på noe ord og setninger som ikke gir mening.

Ikke jeg heller.

Og angående det å ønske å være sosial og ha venner, det er vel varierende for oss med AS som for andre. Noen av oss er faktisk ekstroverte og liker å være sammen med folk. Andre er introverte og reserverte og trenger alenetid i varierende grad. Jeg liker å være sosial innimellom, men ikke med hvem som helst, og ikke med for mange samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Ikke jeg heller.

Og angående det å ønske å være sosial og ha venner, det er vel varierende for oss med AS som for andre. Noen av oss er faktisk ekstroverte og liker å være sammen med folk. Andre er introverte og reserverte og trenger alenetid i varierende grad. Jeg liker å være sosial innimellom, men ikke med hvem som helst, og ikke med for mange samtidig.

Ja, vi med asperger har jo ulike personligheter som alle andre. Det er noen veldig få mennesker som jeg trives med å være sammen med. De er like introverte som meg og de har felles interesser slik at vi har noe å prate om. Generelt foretrekker jeg å være alene og heller ha kontakt med folk via nettet. Men det finnes altså et og annet menneske som jeg klarer å slappe relativt greit av sammen med, men ikke for lenge av gangen. Jeg trenger veldig mye tid alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...