Gå til innhold

Et tegn på svakhet å bruke medisin mot angst og depresjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt psykiske plager hele livet i mer eller mindre grad. Jeg har vært SVÆRT skeptisk til medisiner for min problemstilling.( diverse angstlidelser og depresjon). Derfor trengte jeg at noen jeg stolte på oppmuntret meg og gjorde meg trygg på dette med medisiner. I stedet har jeg nesten bare møtt på leger og behandlere som har vært skeptisk til medisinering. Noe som gjør at jeg nesten har følt det som et nederlag og svakhet å ta piller. Samtidig har jeg blitt sett på som en ressurssterk person og ser ikke psyk ut.( ikke misforstå :)).God på å ta meg sammen. Men lidelsestrykket gjorde at jeg endte opp med forslag  om uføretrygd fordi jeg var ute av stand til å jobbe før jeg prøvde medisin for første gang !!!!! . Nylig foreslo jeg selv for psykiateren å øke medisindosen. Er det et tegn på svakhet eller styrke ??? 

Anonymkode: feaba...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Angst og depresjon er sykdommer. Det er ikke mer tegn på svakhet å ta medisiner mot psykiske lidelser enn det er å ta medisiner for somatiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig synes jeg det er feil å unngå medisiner hvis man har så mye lidelse som du beskriver. Altså, bli uføretrygdet uten i det minste ha prøvd medisiner som kanskje kunne gjort livet ditt så mye bedre, og at du kunne fungert i jobb. Synes nesten det er svakere å være så redd for å være svak og dermed ikke gi det en sjans. Men jeg forstår jo samtidig at mange kviser seg for å stappe i seg medisiner for alt og ingenting. Men her er det jo tydeligvis ikke "ingenting"

Anonymkode: 28328...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk. Da er jeg overbevist om at jeg gjør rett. Tror jeg også har hatt angst for medisin. For første gang etter mange år med psykiske plager forstår jeg . Får nesten lyst til å grine ... 

Anonymkode: feaba...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Da er jeg overbevist om at jeg gjør rett. Tror jeg også har hatt angst for medisin. For første gang etter mange år med psykiske plager forstår jeg . Får nesten lyst til å grine ... 

Anonymkode: feaba...d30

Hvis medisiner kan hjelpe så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke de. Det er jo fryktelig dumt å gå glipp av ett godt liv pga man ikke vil prøve eller fordi andre måtte mene du er svak som bruker medisiner. 

Klem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på antidepressiva for 3 år siden, og det har gitt meg et liv der jeg fungerer mye bedre både privat og på jobb.

Om det er var et tegn på styrke eller svakhet har jeg egentlig ikke reflektert over?  Men at det var lurt og hensiktsmessig, det er jeg helt sikker på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...