Gå til innhold

Gått opp i vekt etter jeg begynte å bevege meg mer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en spiseforstyrrelse som jeg holder på å bli frisk fra. I hele november og desember hadde jeg treningsforbud fordi jeg bare fikk i meg 200-500 kcal om dagen. Men i løpet av siste dal av desember  har jeg klart å gradvis komme meg opp på 1500-2000 kcal, så jeg har endelig fått opphevet forbudet. 

Den siste uken har jeg gått 3 lange fjellturer hvor jeg har gått mellom 20000- 30000 skritt hver tur.de andre dagene har jeg gått gjennomsnitt 15000 skritt om dagen. Og samme periode har jeg gått opp 3 kg. 

Er dette normalt? Jeg blir litt stresset av dette for jeg vil fortsette å gå ned i vekt (på en sunn måte). Jeg er 167cm og veier nå 86 kg. 

 

 

Anonymkode: 89235...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du gått opp 3 kg på 1 uke? Jeg er ikke så god på kcal-inntak, men vil da tro du ikke akkurat ligger i pluss på inntaket. Jeg syns ikke man skal henge seg opp i vekta basert på en uke. Man kan gå opp et par kg bare ved at man snart får mensen. Det kan også hende det har "hopet seg opp" litt vann i kroppen. Neste uke er kanskje kiloene borte igjen. Etterhvert vil du gå ned i vekt om du holder aktivitetsnivået oppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en spiseforstyrrelse som jeg holder på å bli frisk fra. I hele november og desember hadde jeg treningsforbud fordi jeg bare fikk i meg 200-500 kcal om dagen. Men i løpet av siste dal av desember  har jeg klart å gradvis komme meg opp på 1500-2000 kcal, så jeg har endelig fått opphevet forbudet. 

Den siste uken har jeg gått 3 lange fjellturer hvor jeg har gått mellom 20000- 30000 skritt hver tur.de andre dagene har jeg gått gjennomsnitt 15000 skritt om dagen. Og samme periode har jeg gått opp 3 kg. 

Er dette normalt? Jeg blir litt stresset av dette for jeg vil fortsette å gå ned i vekt (på en sunn måte). Jeg er 167cm og veier nå 86 kg. 

 

 

Anonymkode: 89235...dc1

Dette er ingen reell "vektoppgang", dvs. du har ikke fått mer fett på kroppen. Kanskje har det skjedd noe med væskebalansen i kroppen, men det vil i så fall ordne seg av seg selv igjen. Det er ikke uvanlig at det kan skje en endring av sammensetningen i kroppen når du går i gang med økt aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det også på vekta når jeg iblant har treningsøkter som er hardere enn andre. Har lest at det handler om en inflammasjonsreaksjon i kroppen, og at det holdes igjen vann. Jeg kan også få skikkelig forstoppelse i etterkant av slike treninger som vises på vekta. Men fett er det ikke. Jeg har ingen spiseforstyrrelse, men følger med på vekta fordi jeg tidligere hadde en kronisk sykdom, og vektnedgang hjalp meg å bli frisk. Jeg må derfor holde meg på et visst vektnivå, BMI ca 20. 

 

Vær glad du har en kropp som fungerer :-) Jeg takker kroppen min etter hver trening, gir meg sel en "klem". I perioder var jeg så syk at jeg knapt kunne gå. Så det hjelper med litt perspektiv. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...