Gå til innhold

Ubehag og hoven følelse i leverregionen


Hordaland

Anbefalte innlegg

Hei!

I snart 2 år har jeg hatt en pressende følelse, hver dag hele dagen, i området der leveren ligger. Konkret ligger ubehaget rett under de to nederste ribbein på høyre side av buken. Det er aldri smerter. Ubehaget kan heller beskrives som en følelse av at noe er stort, hovent, "får ikke plass" under der.

I den sammenheng tok jeg en ultralyd og en MR lever/galle uten kontrast hvor de fant en del små gallestein, men ingen funn på leveren. De fant også et tilfelle av forhøyet bilirubin men hang dette på "Gilbert syndrom" knaggen. Som følge at dette ble det konkludert med å fjerne hele galleblæren, da man antok at dette "presset" under ribbeinsbuen var forårsaket av gallestein. Operasjonen var vellykket og de fant 16 små pigmentsteiner (grunnet bilirubin, ikke kolesterol). Jeg trodde da alt ville bli fryd og velbehag etter at operasjonsmertene var over, men neida! Presset, trykket eller hva du vil kalle det er der fortsatt, like sterkt og hver dag.

Jeg har i perioder tenkt at dette kan jo være i svingen på tykktarmen, men har prøvd både glutenfritt, melkefritt, FODmap, alkoholfrie måneder, faste og motsatt av faste - altså småspising - men ingenting gjør noe forskjell! Mangen regagert ikke noe særlig på de ulike diettene, eneste må være at det kanskje føles noe bedre når magen er helt tom eller jeg har fastet i mange timer. Men som oftest ser jeg absolutt ingen sammenheng og har derfor utelukket tykktarmen. Eneste er at jeg hele livet har hatt treg mage, men dette hadde jeg også før dette presset under ribbeina kom.

Videre kan man jo tenke seg et ribbeinsbrist, men i to år? Og uten at jeg har falt eller hostet? Tvilsomt. Dessuten er det ikke ribbeina, men rett på undersiden som er ubehagelig.

Jeg synes det er fælt å renne ned døren hos legen min og har ikke lyst å si til han at dette fortsatt ikke er over, men samtidig blir jeg snart gal av denne følelsen! Den er ekstrem sterk når jeg sitter og når jeg ligger på ryggen. Når jeg står er den veldig svak og når jeg legger meg på siden (fosterstilling) er den svak. Så jeg har ikke kunnet sove på ryggen de siste to årene.   

Prøver etter operasjonen for bare 5 uker siden er helt fine: s-alat:14, s-asat:15, s-gamma:14, kolesterol totalt:3,9, s-albumin:42.

Så det store spørsmålet er jo hva dette er, og hva som bør være neste skritt i en utredning. Selv om dette tvilsomt er dødelig etter to år, må man jo spørre seg om leverkreft egentlig er utelukket? Leverkreft er jo snikende og gir denne følelsen av tyngde/press. Men jeg tror selvfølgelig ikke dette med så normale blodprøver :)

-ellers føler jeg meg frisk og normal, unntatt noe kløe og ofte trøtt.

Kvinne, 33 år, to barn, yrkesaktiv.

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke, men er du mye stressa eller har angst? Jeg var hos en osteopat en gang og han sa at leveren min var steinhard. Han sa at stress/angst satte seg i leveren. Jeg hadde ikke noen smerter i leveren og var der pga muskelsmerter i nakke og skuldre. Han klemte og knadde mye på leveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...