Gå til innhold

Forlenget syklus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Er 35 år, har hatt regelmessig syklus (nøyktig 28 dager) i 20 år. Siden august har den blitt lengre, fra 33-37 dager. Mensen varer 4 dager som den alltid har gjort (bortsett fra de første årene da det kunne vare en uke). En annen forskjell er at jeg nå plutselig ikke har uren hud lenger.

Tar ingen medisiner, men har tidligere gått på p-piller i perioder (ikke de siste 3 årene). Ingen barn, kirurgisk abort for 5 år siden. 

Har alltid hatt sterke menssmerter og diaré. Er trent/slank, men stor rundt magen. Har i flere år hatt uren hud (hake, bryst, rygg) - hadde ikke det da jeg var yngre. Ingen ekstrem hårvekst, men mer enn før (5-10 cm nedover lårene fra bikinilinjen). Har i flere år hatt problemer med diaré og forstoppelse, men gastromedisinerne har ikke funnet noe. Har i høst også gått opp ca 7 kg, men det kan være fordi jeg ikke har trent på en stund. Energimessig er jeg som før, dvs ikke på topp men heller ingen forverring. Thyroidea-prøver var normale da de ble sjekket i vår, og det har de alltid vært. 

Er redd for at dette er for tidlig overgangsalder, PCOS, kreft i eggstokken eller tett eggleder. Hva tror du?

Har ingen mann og det er helt umulig for meg å få barn det neste året. Bør jeg fryse egg?

Anonymkode: 6482e...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Er redd for at dette er for tidlig overgangsalder

Svar: det vanligste ved begynnende overgangsalder er at syklus først blir kortere

PCOS

Svar: Syklus kan bli lenger ved PCOS, men det at den urene hud forsvinner, er ikke tegn på PCOS, tvert imot

kreft i eggstokken

Svar: det endrer ikke på syklus

tett eggleder.

Svar: det gir ingen symptomer. Det oppstår etter egglederinfeksjon, og det har du ikke hatt symptomer på ? (smerter eller feber)

Har ingen mann og det er helt umulig for meg å få barn det neste året. Bør jeg fryse egg?

Svar: det er ikke tillatt å fryse ned egg i Norge

Hva tror du?

Svar: jeg synes ikke den lengre syklus er tegn på noe du skal bekymre deg for. Du kan evt be din lege ta en orienterende hormonstatus på dag 3-5 i syklus med FSH, østradiol, testosteron og AMH (sier noe om eggreserven).

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

 

Tusen takk for svar! Et par spm til:

Angående eggfrysing: Jeg jobber i et land hvor dette er lovlig. Ville du ha gjort det hvis du var meg? Jeg har veldig lyst på barn, men vet jo at eggkvaliteten synker etter 35 og at de derfor anbefaler at man høster før det.

Er det noe annet jeg kan gjøre for å holde meg fruktbar så lenge som mulig, annet enn å leve sunt? Hormontilskudd, f.eks? Min mor gikk i overgangsalderen da hun var 50, men hadde aldri lignende problemer som meg. 

Mener å ha hørt noe om at økt sykluslengde kan ha sammenheng med at den ene eggstokken ikke skiller ut egg og at den andre derfor tar over. Er dette riktig?

Når det gjelder mine mageplager har jeg tenkt at hvis det ikke er irritabel tarm, kan det skyldes endometriose (får f.eks mørkfarget diare i dagene før mens, og har gjennom årenes løp hatt mange sykedager pga magesmerter). Bortsett fra å få bukt med smerter, er det noe poeng i å utrede dette sett fra et gynekologisk synspunkt - altså vil det kunne straffe seg senere ift fruktbarhet om jeg ikke tar tak i det allerede nå? (F.eks å begrense evt spredning/forverring ved hjelp av p-piller frem til jeg er i en livssituasjon hvor det passer bedre å bli gravid)

Anonymkode: 6482e...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg anbefaler at du snakker med klinikken hvor de tilbyr nedfrysning av egg.

Man kan ikke gjøre annet enn å unngå å røke for å påvirke overgangsalder.

Hvis den ene eggstokk fjernes vil den andre tar over og det blir fortsatt månedlige blødninger, men kanskje litt tidligere overgangsalder.

Mørkfarget diare er ikke typisk for endometriose. Det beste for å unngå endometriose er å bruke prevensjon så man ikke har blødninger i det hele tatt, f.eks. p-pille uten pause.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...