Gå til innhold

Er det nok å ville?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg tok det opp her for en rekke måneder siden at jeg vurderte å begynne å øvelseskjøre, men var usikker på grunn av at jeg var veldig redd og var redd jeg ikke var egnet i trafikken.

Jeg har begynt å ta en del kjøretimer, og tro det eller ei så går det noe fremover :) Det går så mye fremover at jeg har et håp om at det kan være mulig å få til på sikt! Jeg kommer til å bruke lenger tid enn de fleste, men det går fremover.

At jeg har klart å starte dette som jeg har vært veldig redd og engstelig for i 10 år, at jeg faktisk har eksponert meg for min kjørelærer hver kjøretime, og at jeg forhåpentligvis på sikt kan klare å få dette til er noe jeg virkelig ønsker å være stolt over fremover også. Jeg er redd det bare går i samme kategori som det meste annet at dette klarer jo de fleste og det er derfor ingenting å være stolt over. Jeg brukte jo lang tid, jeg kom ikke gjennom på god nok måte osv.

Jeg lurer på om noen har råd til en som lett faller inn i slike tankemønstre, hvordan unngå at det skjer med dette? Noe jeg kan gjøre før eller kanskje i ettertid? Jeg vet ikke om dette er et teit spørsmål, men dette er virkelig noe jeg ønsker å være stolt over (selv om jeg vet at det er svært mange som klarer det mye bedre enn meg og ikke ser på det som en særlig prestasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo all grunn til å være stolt av deg selv, dette gir mestringsfølelse som er gull verdt.

Er forøverig en veldig god terapi å kjøre bil, gled deg til du får lappen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg husker jeg tok det opp her for en rekke måneder siden at jeg vurderte å begynne å øvelseskjøre, men var usikker på grunn av at jeg var veldig redd og var redd jeg ikke var egnet i trafikken.

Jeg har begynt å ta en del kjøretimer, og tro det eller ei så går det noe fremover :) Det går så mye fremover at jeg har et håp om at det kan være mulig å få til på sikt! Jeg kommer til å bruke lenger tid enn de fleste, men det går fremover.

At jeg har klart å starte dette som jeg har vært veldig redd og engstelig for i 10 år, at jeg faktisk har eksponert meg for min kjørelærer hver kjøretime, og at jeg forhåpentligvis på sikt kan klare å få dette til er noe jeg virkelig ønsker å være stolt over fremover også. Jeg er redd det bare går i samme kategori som det meste annet at dette klarer jo de fleste og det er derfor ingenting å være stolt over. Jeg brukte jo lang tid, jeg kom ikke gjennom på god nok måte osv.

Jeg lurer på om noen har råd til en som lett faller inn i slike tankemønstre, hvordan unngå at det skjer med dette? Noe jeg kan gjøre før eller kanskje i ettertid? Jeg vet ikke om dette er et teit spørsmål, men dette er virkelig noe jeg ønsker å være stolt over (selv om jeg vet at det er svært mange som klarer det mye bedre enn meg og ikke ser på det som en særlig prestasjon).

 

Men umaken, spiller det noen rolle hva alle andre gjør og om alle andre klarer eller ikke klarer øvelseskjøring? Alle andre har ikke vært der du har vært, alle andre har ikke gått på din sti, eller bært din type "engstelses-bagasje". Hvorfor skal du derfor sammenligne deg selv med alle disse andre. Kan du ikke heller forsøke å tenke at "herregud, dette trodde jeg aldri at jeg skulle få til, men små skritt har faktisk ført til en endring(!). Jeg tror faktisk målet mitt er innen rekkevidde(!). Og nå er jeg KANONSTOLT over meg selv!".  Og så virkelig feire denne fantastiske fremgangen..... :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk alltid deg selv og kun deg selv som målestokk for dine prestasjoner! I ettertid av en prestasjon uttrykk gjerne høyt hvor stolt du er av deg selv, hvor sterk du er og feire deg selv litt på den måten du tenker at det kan gi deg boost/passer deg.

 Selv strekker jeg som regel armene i været på min spesielle måte mens jeg høyt sier eller skriker (gjerne ved mestring i naturen hvor jeg har overvunnet høydeskrekk, klatret og blitt sterk nok til å klare nye høyder og utfordringer og er alene) POWER! 

Anonymkode: 5b68b...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er bilkjøring terapi, håper du får det slik en dag du og. Du er igang, gled deg :)

Synes du har all grunn til å være stolt over deg selv. Du mestrer litt etter litt og plutselig en dag har du greid det :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skal prøve å minne meg på det at jeg må bruke meg som målestokk, ikke det andre klarer. Det er et av mine mål for 2017, ikke å sammenligne meg så mye med andre, men jeg kjenner det er ofte jeg faller tilbake på den tankegangen.

Dette er noe jeg var veldig redd for å gjøre, og som jeg lenge unnvek og ikke turde. Nå har jeg faktisk sittet ved siden av en person som ser på det jeg gjør og gjort noe jeg overhodet ikke kan og som jeg strever med. Jeg har så lyst til å være stolt av dette, selv om det er en vanlig ting, men for meg er det ganske stort. 

Skal prøve å finne en måte jeg kan feire fremgangen litt som kan gi meg et boost og som passer meg, kanskje det kan hjelpe til å holde på at dette er noe jeg vil være stolt av som jeg synes det er verdt å være glad for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, umakenverdt skrev:

At jeg har klart å starte dette som jeg har vært veldig redd og engstelig for i 10 år, at jeg faktisk har eksponert meg for min kjørelærer hver kjøretime, og at jeg forhåpentligvis på sikt kan klare å få dette til er noe jeg virkelig ønsker å være stolt over fremover også. Jeg er redd det bare går i samme kategori som det meste annet at dette klarer jo de fleste og det er derfor ingenting å være stolt over. Jeg brukte jo lang tid, jeg kom ikke gjennom på god nok måte osv.

Ei klok jente skrev en gang " Vi kan alltid si ok jeg får til det, men...., men kan prøve å se at det foran men også har betydning (om det gir noen mening) " :)

Vær stolt over at du får til noe du for kort tid siden lurte på om du burde gi opp. Å stå på slik du gjør, å få til det "umulige", det har du all grunn til å glede deg over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, umakenverdt skrev:

Takk, jeg skal prøve å minne meg på det at jeg må bruke meg som målestokk, ikke det andre klarer. Det er et av mine mål for 2017, ikke å sammenligne meg så mye med andre, men jeg kjenner det er ofte jeg faller tilbake på den tankegangen.

Dette er noe jeg var veldig redd for å gjøre, og som jeg lenge unnvek og ikke turde. Nå har jeg faktisk sittet ved siden av en person som ser på det jeg gjør og gjort noe jeg overhodet ikke kan og som jeg strever med. Jeg har så lyst til å være stolt av dette, selv om det er en vanlig ting, men for meg er det ganske stort. 

Skal prøve å finne en måte jeg kan feire fremgangen litt som kan gi meg et boost og som passer meg, kanskje det kan hjelpe til å holde på at dette er noe jeg vil være stolt av som jeg synes det er verdt å være glad for. 

At du faller tilbake når du er igang med å endre tankesett er normalt at skjer. Det kommer til å skje gang på gang og kanskje blir en liten del av denne måten å tenke på værende i deg. Det gjør ikke noe det. Det viktige er at den delen som bli værende ikke hindrer deg i å utforske, utfordre, lære, involvere, delta, tro på, våge, være stolt av, glede deg over, være stolt av osv. At du gjør denne delen liten nok til at den ikke setter grenser for livsutfoldelse og gleden over utfoldelsene og din stolthet over dine personlige "erobringer".

Jeg har ennå tilgode å møte noen som ikke bobler over av stolthet når de har tatt førerkort. Det betyr at de er glade for nyervervelsen, mestringen det krever å tilegne seg kunnskap om både trafikk, føre et kjøretøy og også noe kunnskap om selve kjøretøyet. Folk er redd for ikke å klare det, gruer seg til oppkjøring og kjøretimer. Dette er ikke unikt for deg. Det kan hende at det som er utfordrende for deg gjør at du er i behov av flere timer, at du gruer deg mer osv. Og slik jeg ser det for en seier for deg den dagen du står med førerkortet i hånda!!! Du kan være stoltere, du kan juble høyere og du kan feire hardere 😉

Anonymkode: 5b68b...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Ei klok jente skrev en gang " Vi kan alltid si ok jeg får til det, men...., men kan prøve å se at det foran men også har betydning (om det gir noen mening) " :)

Vær stolt over at du får til noe du for kort tid siden lurte på om du burde gi opp. Å stå på slik du gjør, å få til det "umulige", det har du all grunn til å glede deg over :)

Haha, du er nå fin da :) Lettere å skrive det til andre enn å få det til selv, men jeg vil virkelig glede meg over fremgangen på dette området. Jeg har et langt stykke igjen før jeg er klar til å kjøre opp, men det har vært en slik fremgang at nå har jeg begynt å få skikkelig troen på at det kan være mulig en stund frem i tid ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, umakenverdt skrev:

Haha, du er nå fin da :) Lettere å skrive det til andre enn å få det til selv, men jeg vil virkelig glede meg over fremgangen på dette området. Jeg har et langt stykke igjen før jeg er klar til å kjøre opp, men det har vært en slik fremgang at nå har jeg begynt å få skikkelig troen på at det kan være mulig en stund frem i tid ;) 

Ja, det er veldig mye lettere ;) Jeg syns du skal glede deg over det du ønsker å glede deg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du faller tilbake når du er igang med å endre tankesett er normalt at skjer. Det kommer til å skje gang på gang og kanskje blir en liten del av denne måten å tenke på værende i deg. Det gjør ikke noe det. Det viktige er at den delen som bli værende ikke hindrer deg i å utforske, utfordre, lære, involvere, delta, tro på, våge, være stolt av, glede deg over, være stolt av osv. At du gjør denne delen liten nok til at den ikke setter grenser for livsutfoldelse og gleden over utfoldelsene og din stolthet over dine personlige "erobringer".

Jeg har ennå tilgode å møte noen som ikke bobler over av stolthet når de har tatt førerkort. Det betyr at de er glade for nyervervelsen, mestringen det krever å tilegne seg kunnskap om både trafikk, føre et kjøretøy og også noe kunnskap om selve kjøretøyet. Folk er redd for ikke å klare det, gruer seg til oppkjøring og kjøretimer. Dette er ikke unikt for deg. Det kan hende at det som er utfordrende for deg gjør at du er i behov av flere timer, at du gruer deg mer osv. Og slik jeg ser det for en seier for deg den dagen du står med førerkortet i hånda!!! Du kan være stoltere, du kan juble høyere og du kan feire hardere 😉

Anonymkode: 5b68b...c93

Dette var veldig fint skrevet synes jeg, jeg likte måten du skrev om å endre tankesett på :)

Det å øve noe på å kjøre er noe jeg har unngått i 10 år på grunn av redsel, noe som hver gang det blir nevnt i en eller annen sammenheng på en måte har bekreftet mitt syn på min egen udugelighet, noe som i stor grad utfordrer mine dårlige egenskaper. Det har på en måte blitt ganske mye for meg dette med å kjøre. Dette gjør vel at jeg har behov for mange flere timer enn det som er "vanlig" eller gjennomsnittet om du vil, men det går fremover, jeg ser det! Og jeg vet at veldig mange gruer seg, men dette utfordrer jo min angst for det sosiale og for å synes. Jeg skjønner det nesten ikke ennå at jeg har turt å sitte i en bil alene med en lærer og vært så synlig. Men så har jeg jo en fantastisk tålmodig og snill lærer som ser hvor redd jeg er og som møter meg der jeg er, og det setter jeg veldig stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, umakenverdt skrev:

Dette var veldig fint skrevet synes jeg, jeg likte måten du skrev om å endre tankesett på :)

Det å øve noe på å kjøre er noe jeg har unngått i 10 år på grunn av redsel, noe som hver gang det blir nevnt i en eller annen sammenheng på en måte har bekreftet mitt syn på min egen udugelighet, noe som i stor grad utfordrer mine dårlige egenskaper. Det har på en måte blitt ganske mye for meg dette med å kjøre. Dette gjør vel at jeg har behov for mange flere timer enn det som er "vanlig" eller gjennomsnittet om du vil, men det går fremover, jeg ser det! Og jeg vet at veldig mange gruer seg, men dette utfordrer jo min angst for det sosiale og for å synes. Jeg skjønner det nesten ikke ennå at jeg har turt å sitte i en bil alene med en lærer og vært så synlig. Men så har jeg jo en fantastisk tålmodig og snill lærer som ser hvor redd jeg er og som møter meg der jeg er, og det setter jeg veldig stor pris på.

 

Jeg forstår så inderlig godt at det med slike utfordringer forut for noe gir en ekstremt merkelig følelse av å ikke skjønne at man faktisk gjør det man av flere grunner har fryktet. Det er akkurat som at alt som alltid har vært aldri plutselig er noe man er midt oppi uten at man helt skjønner hvordan man havnet der 😀 du er knalltøff! Jeg heiet på deg når du skrev om dette tidligere og jeg fortsetter å heie.  U go girl! 👍🏻

Anonymkode: 5b68b...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når det gjelder meg selv og de fleste jeg kjenner, så klarer vi en god del ting, men ikke mer enn det de aller fleste klarer. Likevel synes jeg at både jeg og mine bekjente er helt ok mennesker selv om vi ikke har noen superegenskaper.

Være fornøyd med deg selv. Det er helt ok å være som de fleste :-)

https://www.youtube.com/watch?v=-qLl-WocUco

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg husker jeg tok det opp her for en rekke måneder siden at jeg vurderte å begynne å øvelseskjøre, men var usikker på grunn av at jeg var veldig redd og var redd jeg ikke var egnet i trafikken.

Jeg har begynt å ta en del kjøretimer, og tro det eller ei så går det noe fremover :) Det går så mye fremover at jeg har et håp om at det kan være mulig å få til på sikt! Jeg kommer til å bruke lenger tid enn de fleste, men det går fremover.

At jeg har klart å starte dette som jeg har vært veldig redd og engstelig for i 10 år, at jeg faktisk har eksponert meg for min kjørelærer hver kjøretime, og at jeg forhåpentligvis på sikt kan klare å få dette til er noe jeg virkelig ønsker å være stolt over fremover også. Jeg er redd det bare går i samme kategori som det meste annet at dette klarer jo de fleste og det er derfor ingenting å være stolt over. Jeg brukte jo lang tid, jeg kom ikke gjennom på god nok måte osv.

Jeg lurer på om noen har råd til en som lett faller inn i slike tankemønstre, hvordan unngå at det skjer med dette? Noe jeg kan gjøre før eller kanskje i ettertid? Jeg vet ikke om dette er et teit spørsmål, men dette er virkelig noe jeg ønsker å være stolt over (selv om jeg vet at det er svært mange som klarer det mye bedre enn meg og ikke ser på det som en særlig prestasjon).

Har ikke noen råd, men er imponert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Jeg ble litt varm om hjertet av å lese dette. Du er dyktig, du tok utfordringen og nå kommer du i mål. Vær stolt! 

Hva med å konsekvent avfeie alle negative tanker om øvelseskjøringen kontant? Har du forsøkt det? Jeg avviser alle tanker som sier at jeg må ha røyk, det har virket i 7 mnd nå og røykeslutt har vert veldig mye enklere enn ved andre forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er LOV å bruke tid på ting som er vanskelig. Vær stolt av at du ga deg rom til å ta den tiden du trengte for å oppnå målet ditt! Det er mange som trenger å bruke mer tid på å oppnå sine mål enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg forstår så inderlig godt at det med slike utfordringer forut for noe gir en ekstremt merkelig følelse av å ikke skjønne at man faktisk gjør det man av flere grunner har fryktet. Det er akkurat som at alt som alltid har vært aldri plutselig er noe man er midt oppi uten at man helt skjønner hvordan man havnet der 😀 du er knalltøff! Jeg heiet på deg når du skrev om dette tidligere og jeg fortsetter å heie.  U go girl! 👍🏻

Anonymkode: 5b68b...c93

Takk fine deg, det er litt slik det er. Jeg kan ikke tro at jeg er i dette og at det faktisk ikke går til helvete slik jeg var overbevist om, men til og med går noe fremover :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Når det gjelder meg selv og de fleste jeg kjenner, så klarer vi en god del ting, men ikke mer enn det de aller fleste klarer. Likevel synes jeg at både jeg og mine bekjente er helt ok mennesker selv om vi ikke har noen superegenskaper.

Være fornøyd med deg selv. Det er helt ok å være som de fleste :-)

https://www.youtube.com/watch?v=-qLl-WocUco

 

Det var fint sagt takk :) Den har jeg aldri hørt før heller, men godt skrevet.

Men det er vel snakk om veldig mye mindre enn de fleste klarer, men mer enn det jeg har klart selv tidligere. Hvis man stort sett har dårlige ferdigheter, må man vel sikte lavere enn de fleste i alle fall først. Og man må kunne klare å være glad for de fremskritt som man gjør, selv om det er langt dårligere enn det de fleste klarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, *skal* skrev:

Har ikke noen råd, men er imponert! 

For første gang har jeg brukt opp alle de liker jeg kan gi, men tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke

Ser rundt meg blant noen såkalte bekjente og tenker at alt er ikke så lett når folk hører så dårlig at de tror alt gjelder dem selv

Alle har sitt og man tenker ofte så mye men vi er så forskjellig Noen av oss blir aldri helt happy uansett tror jeg bare om de aldri så gjerne vil

trur eg

Anonymkode: 7b68a...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...