Gå til innhold

Nyredonasjon i ein alder av 16


Iben kallestad

Anbefalte innlegg

Iben kallestad

Hei :)

Er en gutt på 15år (blir 16år tideligt i april). Har lenge ville donert en av mine to nyrer til ein som virekelig trenger den meir enn meg. Og ta ett nenneske av ventelisten på å få ein ny nyre. Mitt spørsmål da er om det er noen kriterier og/eller om det er en aldersgrense? 

Takk på forhand! 

Mvh Iben Kallestad

Endret av Iben kallestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iben kallestad
4 timer siden, påskelilje skrev:

Så fint at du vil være organdonor!

Her kan du lese om hvem som kan være organdonorer:

http://organdonasjon.no/faq-kategori/2-hvem-og-hva/

Takk for linken! Men er ikkje organdonasjon meir at man donere organene da man er død? Eg tenkte meir på å donere vekk eine nyren no i mens eg er i live :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Iben kallestad skrev:

Hei :)

Er en gutt på 15år (blir 16år tideligt i april). Har lenge ville donert en av mine to nyrer til ein som virekelig trenger den meir enn meg. Og ta ett nenneske av ventelisten på å få ein ny nyre. Mitt spørsmål da er om det er noen kriterier og/eller om det er en aldersgrense? 

Takk på forhand! 

Mvh Iben Kallestad

Siden du ikke er myndig trenger du kanskje tillatelse fra foreldre? Selv om det du vil gjøre er prisverdig hadde jeg nok ikke sagt ja om ett av mine barn ville donere bort en nyre. Min kjæreste var ute for en ulykke da han var ung og mistet da en nyre, så med mindre det dukker opp et konkret tilfelle i familien synes jeg ikke du skal gå videre med dette foreløbig. Du kan jo få bruk for begge selv, selv om du pr. nå klarer deg med en.

Sjekk med organdonasjon.no om det finnes noe register i Norge man kan sette seg opp på i tilfelle noen skulle få behov for en nyre som matcher akkurat med din om det skulle bli behov for det senere. Du kan si nei om det kommer en konkret forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lillemus skrev:

Siden du ikke er myndig trenger du kanskje tillatelse fra foreldre? Selv om det du vil gjøre er prisverdig hadde jeg nok ikke sagt ja om ett av mine barn ville donere bort en nyre. Min kjæreste var ute for en ulykke da han var ung og mistet da en nyre, så med mindre det dukker opp et konkret tilfelle i familien synes jeg ikke du skal gå videre med dette foreløbig. Du kan jo få bruk for begge selv, selv om du pr. nå klarer deg med en.

Sjekk med organdonasjon.no om det finnes noe register i Norge man kan sette seg opp på i tilfelle noen skulle få behov for en nyre som matcher akkurat med din om det skulle bli behov for det senere. Du kan si nei om det kommer en konkret forespørsel.

Å respektere sine barn i en alder av 16 er noe de har rett til. Medvirkning i eget liv og deres ønsker om sin egen kropp skal alltid veie mest kontra foreldrenes. Om alle skal tenke "hva om" ville langt flere død...

Anonymkode: 327c8...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...