Gå til innhold

Gynekolog idag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Tenkte å oppdatere ang symptomene mine med press på blære og sviing når jeg ikke får tisset ofte nok.

Jeg var hos gynekologen idag. Alt så fint ut bortsett fra muskelknuter og stor livmor. Jeg hadde flere muskelknuter men spesielt to som var større. En på 8 og en på 6mm i diameter. Spesielt den ene presset på blæren. Den største har vokst 3cm på ca 6mnd. Er det mye? Den andre har vokst 3,5cm ca. 

Livmorhalsen (?) var vanskelig å komme til pga muskelknute som dyttet den nedover? 

Han tok en prøve som gjorde vondt. Ikke celleprøve men på innsiden av livmorhulen? Denne måtte han ta grunnet tenkt oppstart av Emsya i 3 mnd med kontroll etter det. Hvilken erfaring har du med denne medisinen? 

Han snakket og om operasjon om dette ikke hjalp. 

Et til spørsmål: kan/skal jeg ta cyklokapron samtidig som Emsya? 

Jeg var så redd for alt og stresset at jeg glemte å spørre om dette. 

Anonymkode: 15cec...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du tok sikkert pipelle prøve som jeg er livredd for å måtte bli presset til en vakker dag. Som gynekologene skal ha til ikke er vondt. Kommer aldri til å tillate pipelle prøve noen sinne!! Sugerør oppi livmorhulen.Blir uvel på tanken. Du er tøff. Sa det til deg en kveld her, om ikke du hadde en muskelknute som presset mot blæra. Bra du fikk sjekket det da. :) 

Anonymkode: 43004...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

En på 8 og en på 6mm i diameter? mener du centimeter?

Ja, du har fått tatt en pipelleprøve av livmorslimhinnen. Esmya er en god behandling for muskelknuter som vil skrumpe, og menstruasjonen vil sannsynligvis stoppe. Du kan gjerne kombinere Cyklokapron og Esmya, men det er ikke sikkert at det blir nødvendig.

Lykke til med behandlingen, vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener cm ja. Regner med det ikke hadde blitt gitt behandling ved mm? 

Finnes det typiske bivirkninger ved Esmya? 

Og har de vokst fort? 

Anonymkode: 15cec...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskelknuter på 6 og 8 cm?? wææ.. tok frem målestokken. Det er jo store knuter!! Ikke rart du har smerter. Skjønner godt det blir operasjon. Sier gynekologer at ting ikke er vondt. Så er det som regel det motsatte. Måtte ta pipelleprøve en gang jeg å. Var ikke vondt sa hun. Bullshit!! Jeg hylte til, det var så vondt.Hun beklaget at hun måtte gjøre det to ganger. Fikk det ikke til på første forsøk. Aldri mer!!

Anonymkode: 433f3...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Måtte ta pipelleprøve en gang jeg å. Var ikke vondt sa hun. Bullshit!! Jeg hylte til, det var så vondt.Hun beklaget at hun måtte gjøre det to ganger. Fikk det ikke til på første forsøk. Aldri mer!!

Anonymkode: 433f3...465

Mange vil oppleve at det kjennes som et par sekunders kraftige menssmerter. Ubehagelig, men ikke uoverkommelig for de fleste. Klar over at det kan oppleves forskjellig, men synes det er synd om enkeltpersoners skrekkopplevelser skal skremme de som har slik undersøkelse foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Muskelknuter på 6 og 8 cm?? wææ.. tok frem målestokken. Det er jo store knuter!! Ikke rart du har smerter. Skjønner godt det blir operasjon. Sier gynekologer at ting ikke er vondt. Så er det som regel det motsatte. Måtte ta pipelleprøve en gang jeg å. Var ikke vondt sa hun. Bullshit!! Jeg hylte til, det var så vondt.Hun beklaget at hun måtte gjøre det to ganger. Fikk det ikke til på første forsøk. Aldri mer!!

Anonymkode: 433f3...465

Hvis du må ta det en gang til så ta to paracet på forhånd, det anbefales ved innsetting av spiral i alle fall. Jeg synes ikke du skal "skremme" andre kvinner fra å ta en viktig undersøkelse forøvrig, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å skremme noen. Men så fort man kommer med negative opplevelser så skal alt dysses ned. Det tåles ikke å snakkes om. Det er som det ikke eksisterer å ha negative opplevelser. Alt skal fremstilles så positivt å bra. Ikke rart mange får seg en real overraskelser hos gynekolog og lege. Ikke forberedt på eventuelt smerte ved prøvetaking og ikke minst spiral innsetting. jaja så har enkelte sterkere smertegrense enn andre. Hva med oss som syns det er både vanskelig og vondt å gå til gynekolog/lege. Skal det ikke snakkes om? Har ennå til gode å møte på en gynekolog under en time som har satt av tid til å høre på meg at jeg er redd. Der er det satt av tid til undersøkelse og spørsmål som har med timen å gjøre. Hvorfor er vi damer så dårlig opplyst generelt om kroppen/underlivet? Hadde faktisk foretrukket å fått hørt at det er vondt å ta pipelleprøve enn å ligge der i gynekologstolen og ikke være forberedt på å få meg et smertestikk så jeg hylte til i smerte.

 

Anonymkode: 433f3...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste innpå her virker da ganske hardhauste. De tåler da litt smerte og en trøkk virker det som.:) Så jeg tror ikke du skremmer noen med det der. Dessuten så vil jeg tro at om de tror pipelle er en positiv opplevelse. Tror du ikke de oppdager det den dagen de ligger der å må ta en sånn prøve? Da får de dømme selv om det var ubehagelig eller ok.:P

Anonymkode: 2c7ac...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...