Gå til innhold

Plaget av hodepiner og migrene


terjeskjo

Anbefalte innlegg

Hei, som 6-7 åring fikk jeg konstantert at jeg hadde Migrene, etterhvert som jeg ble eldre fikk jeg også vite at jeg hadde "Stress Migrene" da jeg ofte følte at hodepinen kom fra muskulære årsaker, spesielt nakken. 

Nå er jeg 23år, Jeg har selv valgt å trappet mye ned på trening det siste året. De siste 5 årene har jeg vært veldig plaget med hodepiner eller migrene jeg får det utrolig lett. Er kjipt å kjenne meg i tipp topp fysisk form men hele tiden bli holdt igjen av hodepinene/ migrenene. Noen ganger kan det være nok at jeg hopper på trampoline i 5-10minutter, tar en salto eller 2.  er veldig lite belastning som skal til for at jeg får hodepine, noen ganger kan bare risting av hode trigge det. noen ganger gir det seg vist jeg får tøyd ut, massere, eller akupunktur. Og noen ganger må det bare gå over av seg selv, det kan ta alt ifra, 1time til 1 døgn for at det gir seg. Hodepinen eller migrenen jeg har føler jeg som oftest kommer fra nakken, med et voldsomt trykk opp mot hode. Det er ikke alltid jeg har vondt i nakken men jeg føler at hodepinen sitter fast i nakken om det gir mening ? :)

Spørsmålet mitt er kan det være noe annet en bare den enkle forklaringen - stress migrene trigget av nakke ? Hva er det som gjør at jeg får så ofte og lett hodepine?. Jeg har alltid vært flink å lytte til kroppen, tøyer, får massasjer, går til behandling, passer på at jeg får nok hvile osv. Har også tatt røngten av nakke, rygg, skuldre for å sjekke at alt såg greit ut. De fant ingenting gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først, er du sikker på at det er migrene og ikke en slags cervikogen hodepine eller noe annet? Har du blitt utredet hos nevrolog/hodepinespesialist? Kan være at occipitalnerven (vet ikke hva det heter på norsk - søk på occipital neuralgia) kommer i klem eller irriteres av stramme muskler i nakken el.l., det vil ikke vises på røntgen. http://www.webmd.com/migraines-headaches/occipital-neuralgia-symptoms-causes-treatments#1 

Anonymkode: 0b0d5...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt botox mot migrene? Har du riktig/gode nok medisiner? Migrene er ofte lett å holde i sjakk om man finner riktig medisinering og lærer seg når de må tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2017 den 1.15, terjeskjo skrev:

Hei, som 6-7 åring fikk jeg konstantert at jeg hadde Migrene, etterhvert som jeg ble eldre fikk jeg også vite at jeg hadde "Stress Migrene" da jeg ofte følte at hodepinen kom fra muskulære årsaker, spesielt nakken. 

Nå er jeg 23år, Jeg har selv valgt å trappet mye ned på trening det siste året. De siste 5 årene har jeg vært veldig plaget med hodepiner eller migrene jeg får det utrolig lett. Er kjipt å kjenne meg i tipp topp fysisk form men hele tiden bli holdt igjen av hodepinene/ migrenene. Noen ganger kan det være nok at jeg hopper på trampoline i 5-10minutter, tar en salto eller 2.  er veldig lite belastning som skal til for at jeg får hodepine, noen ganger kan bare risting av hode trigge det. noen ganger gir det seg vist jeg får tøyd ut, massere, eller akupunktur. Og noen ganger må det bare gå over av seg selv, det kan ta alt ifra, 1time til 1 døgn for at det gir seg. Hodepinen eller migrenen jeg har føler jeg som oftest kommer fra nakken, med et voldsomt trykk opp mot hode. Det er ikke alltid jeg har vondt i nakken men jeg føler at hodepinen sitter fast i nakken om det gir mening ? :)

Spørsmålet mitt er kan det være noe annet en bare den enkle forklaringen - stress migrene trigget av nakke ? Hva er det som gjør at jeg får så ofte og lett hodepine?. Jeg har alltid vært flink å lytte til kroppen, tøyer, får massasjer, går til behandling, passer på at jeg får nok hvile osv. Har også tatt røngten av nakke, rygg, skuldre for å sjekke at alt såg greit ut. De fant ingenting gale.

I tillegg til de vanlige triptanene, anfallsmedisin,  er det mange som får hjelp av forebyggende medisiner som en står på fast, blodtrykkssenkende medisin eller topimax som er et antiepileptika brukt bl. annet forebyggende mot migrene. Selv går jeg på sistnevnte med god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...