Gå til innhold

PCO og medisiner graviditet bekymring


leahli

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen forrige uke,fikk påvist PCO. Synes dette er skummelt. Vi skal visst få litt hjelp til å bli gravide,har mista 7 ganger!! Redd for å miste igjen,om jeg blir gravid. Mannen min har diabetes og han sliter med ejakulasjonen..hva er mulighetene for å bli gravid? Å om jeg blur,takler jeg enda en spontan abort?  Redd... Mye spørsmål.. Noen med erfaring på dette? Både dette å metformin som jeg blir satt på?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her er det flere problemer på gang.

  1. Hvis din mann har problem med ejakulasjon, er det mulig å hente ut testikkelvev fra pungen og foreta kunstig befruktning, altså en slags prøverørsbehandling.

  2. Du har fått påvist PCOS (polycystisk ovarie syndrom) hvor det kan være sviktende eggløsning eller sjelden eggløsning. Det kan også være forstyrrelser i insulin og blodsukker, og derfor har du fått metformin, det er ikke skummelt.

  3. Hvis du er overvektig, er det veldig viktig å gå ned i vekt, det fremmer mulighet for graviditet ved PCOS.

  4. Med hensyn til å hindre abort, så kan metformin muligens hjelpe. Jeg går ut fra at du er grundig utredet for å utelukke andre årsaker?

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Grundig å grundig,de tok en blodprøve og en spesialist gynekolog så på meg... Jeg er svært sliten og blir utmatta av dagen,har heldigvis ikke noen jobb. Blir man så sliten? De flekkene/cystene, er det helt sikkert de ikke er svulster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man blir ikke sliten av PCOS. De 'cyster' man finner ved PCOS er under 1 cm og det skal være minst 10-12 ved PCOS. Cyster som er over 5 cm bør følges opp med kontroller. Så det er en god margin. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...