Gå til innhold

p-pille resepter på apoteket.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei Mette. Du sa til meg en gang at jeg bare kunne fortsette på p-pille brett på p-pille brett uten å ta en ukes mensen pause. Da ble jeg bekymret om hva gynekologen min kom til å si om dette. siden hun mente jeg skulle ta 3 mnd med p-pillebrett 21 tabl og en uke mensen før jeg tok to og ro brett før ei uke mensen også trappe opp videre. Skjønner du hva jeg mener nå? Å at hun kom til å skjønne at jeg ikke hadde hørt etter, når jeg skal på kontroll igjen i april. Å må be om ny resept på p-piller. Pluss at du trodde ikke apoteket fulgte med sånn på akkurat p-pille uttaket der. Jeg startet med kontinuerlig p-pille bruk etter jul. Ingen pause for jeg kommer til å høre på deg. Det er så deilig å ikke ha mensen, med knivstikk langt oppi analen. pga endometriose. hver mnd.

Her er ei typisk historie om at apoteket faktisk følger med:

Glemte microgynon p-pille i 2 dager. Har hatt småblødninger i over en uke.

Dro til tromsø for to helger siden og glemte å ta med p-pillene. Dro på apoteket for å kjøpe nye, men fikk beskjed om at jeg ikke fikk det for jeg hadde hentet ut så mye som jeg kunne på resepten så jeg måtte bare gå to dager uten. Jeg hadde vært ferdig med mensen bare 5 dager tidligere så jeg skulle ikke ha den igjen. 

Når jeg kom hjem, begynte jeg å få småblødninger. Når jeg har mensen varer den bare i 3-4 dager, men nå etter jeg gikk to dager uten p-piller, har jeg hadd småblødninger i over en uke! Selv om jeg tar pillene hver dag. Skyldes dette en hormonforstyrrelse?

blør så pass lite at jeg ikke trenger bind eller ob, bare litt rødt på papiret etter jeg har tisset  

altså:

- var ferdig med mensen 5 dager før jeg dro til tromsø

- var to dager uten p-pillene

- har nå hadd blødninger i over en uke, selv om jeg normalt sett har mensen i 3-4 dager. 

 

 Hilsen Kvinnen uten mensen :D 

Anonymkode: 5b9d0...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS! TS her: er 43 år og var til gynekolog i slutten på oktober. var da jeg startet med p-piller. Om det har noen betydning. ;) 

Hilsen Fortsatt kvinnen uten mensen :D 

Anonymkode: 5b9d0...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du stopper eller glemmer pillen i to dager, vil det komme blødning. Akkurat som det kom blødning i den pillefri uken. Ha et ekstra pillebrett i din toalettveske!

 Du kan gjerne fortelle gynekologen at jeg har sagt at du bare kan fortsette ubegrenset, men skal stoppe i tre dager hvis det oppstår blødning. Det vil ‘rense ut’. Du kan gjerne nevnte mitt navn, de fleste kolleger kjenner meg og mitt nettsted spesielt for gynekologer. Be din lege om å skrive resept for tre år og notere at pillene kan tas uten pause, så er du sikret.

Med hensyn til apoteket, så vil de reagere hvis du innenfor noen uker (?) tar ut ny pakning for tre måneder, men jeg kan ikke forestille meg at de reagerer hvis du i løpet av tre måneder har brukt 90 piller i stedet for ca 70 piller?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg kommer til å printe ut svaret ditt og vise til gynekologen. Gynekologene i trøndelag bør ha respekt for det du sier. Kan ikke forstå noe annet!! Skal notere meg at jeg må huske på, å si det med resept for tre år og notere at pillene tas uten pause. :D Tok ut 2 pakker p-piller (6 brett, 21 tabletter pr. brett) i slutten av oktober. (samme dag som  jeg var til gynekolog) Nå har jeg igjen 2 brett for uten det jeg har kommet halveis i nå. Så jeg må ha nye p-piller på apoteket før den 14 mars. Siden det tar 45 minutter å kjøre fra bygda her å til nærmeste apotek, tenkte jeg at jeg skulle innom apoteket om 2 uker og ta ut ny porsjon. Når jeg likevel skal kjøre forbi apoteket. Har jeg plikt til å oppgi for apoteket at jeg går konstant på piller. Derfor jeg tar ut så mange brett? Så jeg slipper å kjøre så ofte, så langt. tenkte å be om 3 pakker..

Ps! Den historien om hun jenta som glemte p-pillene da hun dro til Tromsø. Er ikke meg. Det var bare en typisk historie som står på kvinneguiden. Måtte bare vise deg den, siden jeg selv var usikker på det med apotek, resepter og forståelser fra gynekolog om evt når jeg kommer å ber om ny resept etter et halvt år. Når hun klart og tydelig sa jeg måtte ta det trinnvis med p-pillebrett.

Skulle hatt mensen sist uke, men jeg fortsatte som du sa med nytt p-pillebrett. Det gikk kjempefint. fikk kun bitte litt brun spott, da jeg var på do. Det var på en dag da jeg "liksom" skulle ha vært ferdig med mensen sist uke. Om jeg hadde hatt den. 

Hilsen Kvinnen uten mensen i dag å. :D (nok en dag uten mensen) :wub::rolleyes:juhuu:D

Anonymkode: 5b9d0...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Mette moen må være dronningmoren i gynekologiens riket!!  Takknemmelig for all hjelp jeg har fått av henne. Anbefales på det sterkeste. Alltid så forståelsesfull, rettferdig og klok. Tenk om alle gynekologer var som henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for hyggelig omtale.

Jeg var innom det lokale apotek og snakket med en farmasøyt om det med å ta ut p-piller. Jeg fikk det svar at så lenge e-resepten er gyldig, så legger de seg ikke bort i hvor mange piller du tar ut. Det er du som betaler hele beløpet av egen lomme. Hvis medisin er på blå resept eller hvis jenter er under 20 år og får prevensjon med tilskudd, så fører apoteket et visst regnskap; tre måneder om gangen.

Så vet vi det.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om e-resepten varer i 3 år. Så kan jeg ta ut så mange p-pillebrett jeg trenger på de 3 årene da. Om det blir 23 eller 25 pakker igjennom 3 år. Så teller ikke apoteket. Da har jeg forstått det rett.

Husker hun apotek damen sa til meg da jeg sa jeg skulle ta ut p-piller i oktober. At jeg hadde igjen mer på resepten. Ja, vet det sa jeg. Skal ha i første omgang til 6 mnd. Koblet ikke før jeg kom hjem at det var 21 brett å ikke 28 brett at det kom ikke til å holde i 6 mnd. Å at jeg startet å bruke konstant p-pille brett uten pause. Så jeg krysser fingrene for at jeg har e-resept på 1 år. Å så kan jeg be gynekologen om forlenget til 3 års resept i april.

Tusen takk!! Hilsen Kvinnen som er lykkelig uten mensen.:wub::wub: Håper det fortsetter sånn etter gynekologtimen i april å.Så hun ikke tar fra meg den gleden.:o

Anonymkode: 5b9d0...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...