Gå til innhold

Ny hormonbehandling? Fertilitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære Mette Moen

Jeg og min mann planlegger å bli gravide. Jeg er nylig fylt 36 år – dessverre.  Jeg har vært gravid en enkelt gang tidligere, men svangerskapet endte ulykkelig i dødfødsel i uke 24+5 pga morkakesvikt av uklar årsak. Babyen var helt kromosomfrisk, alle prøver av meg normale.  Dette var i oktober 2016.

Før fødsel regelmessig menstruasjon på ca 31-32 dager. Ikke testet eggløsning, men tydelige signaler fra kroppen min i form av blankt, slimete utflod, noen ganger med striper blod, og meget høy sexlyst. Jeg er normalvektig (56 kg/164cm –”pærefigur”). Mor kom i overgangsalder da hun var 55-56 år.

 Vi hadde ubeskyttet sex i nesten to år før vi søkte hjelp hos privat gynekolog. Fikk da en enkelt pergotimekur (d. 11-12 to modne follikler og pen slimhinne), men ble gravid på egen hånd i 1. pausemåned. Min mann har levert normal sædanalyse. Vi er begge friske og sunne.

Mitt spørsmål til deg er som følger: Burde vi ta kontakt med gyn. for ny klomifenkur – evt. letrozol – med det samme eller vil det være hensiktsmessig å prøve et par sykluser selv? Er nemlig informert om økt mulighet for graviditet pga svangerskapshormoner, men usikker hvor mye dette betyr i praksis med tanke på min alder. Jeg vet veldig godt at en vellykket graviditet ikke er en selvfølge, men synes det er for tidlig å gi opp håpet helt ennå.

Hilsen ulykkelige meg

Anonymkode: a1b5f...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Så trist at graviditeten endte så tragisk, men fortvil ikke, din alder er ikke kritisk enda. Hvis du følger din mors mønster mht overgangsalder, så skulle det være rimelig god tid. Vær klar over, at med økende alder tar det lenger tid å bli gravid og fullføre til fødsel. En studie har vist at ved 20 år er den månedlige sjanse 34%, ved 25 år 25% og ved 35 år 12% og ved 40 år 5%. Etter det du beskriver, har du normal eggløsning og da er det tvilsomt om letrozol (tidligere pergotime som nå er gått ut av markedet) har effekt. Jeg vil foreslå at dere ser det an til høsten (et år etter forrige graviditet) og så kontakter et infertilitetssenter for råd. I mellomtiden kan du be din lege om å få målt hormonet AMH som sier noe om ‘eggreserven’.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...