Gå til innhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lavt østrogen pga. lav kroppsvekt, og sliter med uregelmessige småblødninger. Det jeg synes er merkelig, er at det virker som om Primolut har fungert bra mot blødningene. Men det er jo ikke østrogen i de? Er ikke de mot progesteronmangel? Finnes det en forklaring på det, eller er det bare tilfeldig at jeg ikke har blødd når jeg har tatt de (og fått en bortfallsblødning i ettertid)...? Alle andre prøver var normale.

Anonymkode: 5aae0...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved lav kroppsvekt skjer flere ting med hormonene. Hypofysen er det organ som først rammes, og de stimulerende hormoner (FSH for modning av egg og østrogenproduksjon. LH for eggløsning) reduseres, spesielt LH. Eggstokkene produserer mindre østrogen og det kommer ikke eggløsning. Etter eggløsning produseres hormonet progesteron i 14 dager, og når det ikke har skjedd en graviditet, så blir det menstruasjonsblødning (bortfallsblødning fordi progesteron ‘faller bort’).

Du produserer tilsynelatende litt østrogen, men ikke nok til å trigge en eggløsning. Progesteron dannes ikke, og den normale menstruasjon uteblir. I stedet kan det bli småblødning fra livmorslimhinnen. Primolut likner på progesteron, det gis i ca 10 dager, og når behandlingen er ferdig kommer en bortfallsblødning etter et par dager, en slags menstruasjon.

Du har helt rett i at Primolut ikke behandler din østrogenmangel, men bare regulerer blødningene. Du burde ha en kombinasjon av østrogen og gestagen (kunstig progesteron som f.eks. det som er i Primolut). Hør med din fastlege. Aktuell behandling er f.eks Trisekvens tabletter eller Sequidot plaster.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ved lav kroppsvekt skjer flere ting med hormonene. Hypofysen er det organ som først rammes, og de stimulerende hormoner (FSH for modning av egg og østrogenproduksjon. LH for eggløsning) reduseres, spesielt LH. Eggstokkene produserer mindre østrogen og det kommer ikke eggløsning. Etter eggløsning produseres hormonet progesteron i 14 dager, og når det ikke har skjedd en graviditet, så blir det menstruasjonsblødning (bortfallsblødning fordi progesteron ‘faller bort’).

Du produserer tilsynelatende litt østrogen, men ikke nok til å trigge en eggløsning. Progesteron dannes ikke, og den normale menstruasjon uteblir. I stedet kan det bli småblødning fra livmorslimhinnen. Primolut likner på progesteron, det gis i ca 10 dager, og når behandlingen er ferdig kommer en bortfallsblødning etter et par dager, en slags menstruasjon.

Du har helt rett i at Primolut ikke behandler din østrogenmangel, men bare regulerer blødningene. Du burde ha en kombinasjon av østrogen og gestagen (kunstig progesteron som f.eks. det som er i Primolut). Hør med din fastlege. Aktuell behandling er f.eks Trisekvens tabletter eller Sequidot plaster.

Vennlig hilsen Mette

Men vet du hvorfor FSH og LH-verdiene mine var normale i så fall? Kan det tenkes at FSH ligger innenfor normalen, men likevel er under normalen for meg? Den lå i nedre del av skalaen (men innenfor referanseområdet), så min første tanke var at den ikke var så bra. Særlig nå når du sier at FSH stimulerer østrogenproduksjonen.

Anonymkode: 5aae0...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er litt feil når vi sier at FSH og LH er 'lave'. Normalt vil FSH og LH svinge sterkt i løpet av en syklus: FSH opp til ca 25 og LH kanskje opp til 70. Hos deg er verdiene konstant i det nedre 'normalområde'- Det er litt feil når vi sier at nivåene er lave. Det er i motsetning til 'høye verdier' som er bekymringsfullt fordi det tyder på at eggstokkene ikke fungerer og ikke 'kan vekkes til live'. Det er IKKE din situasjon, heldigvis

Vi burde si at FSH og LH er normale/lave.

Essensen er at din lave vekt bremser hypofysens funksjon med å sende ut mer FSH for å stimulere eggstokken til å produsere mer østrogen og modne egg.

Ble det nå klart?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er litt feil når vi sier at FSH og LH er 'lave'. Normalt vil FSH og LH svinge sterkt i løpet av en syklus: FSH opp til ca 25 og LH kanskje opp til 70. Hos deg er verdiene konstant i det nedre 'normalområde'- Det er litt feil når vi sier at nivåene er lave. Det er i motsetning til 'høye verdier' som er bekymringsfullt fordi det tyder på at eggstokkene ikke fungerer og ikke 'kan vekkes til live'. Det er IKKE din situasjon, heldigvis

Vi burde si at FSH og LH er normale/lave.

Essensen er at din lave vekt bremser hypofysens funksjon med å sende ut mer FSH for å stimulere eggstokken til å produsere mer østrogen og modne egg.

Ble det nå klart?

Hilsen Mette

Ja, nå forstår jeg - tusen takk for svarene dine!

Anonymkode: 5aae0...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...