Gå til innhold

Gir du tips?


Inner self

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig å vite når jeg skal gi tips. Bør man gi tips til kolonial og marked.no når de leverer på døra? Ellers gir du mye tips? Jeg pleier å gi litt når jeg spiser ute, og litt hvis jeg bestiller varm mat på døra. Men ikke annet. Så hva bør man gi i tips, når bør man gi tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Inner self skrev:

Jeg synes det er vanskelig å vite når jeg skal gi tips. Bør man gi tips til kolonial og marked.no når de leverer på døra? Ellers gir du mye tips? Jeg pleier å gi litt når jeg spiser ute, og litt hvis jeg bestiller varm mat på døra. Men ikke annet. Så hva bør man gi i tips, når bør man gi tips.

Nei, gir aldri tips. Men spiser aldri ute.

Anonymkode: 3c68f...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Inner self skrev:

Jeg synes det er vanskelig å vite når jeg skal gi tips. Bør man gi tips til kolonial og marked.no når de leverer på døra? Ellers gir du mye tips? Jeg pleier å gi litt når jeg spiser ute, og litt hvis jeg bestiller varm mat på døra. Men ikke annet. Så hva bør man gi i tips, når bør man gi tips.

Bestiller aldri mat på døra, men gir som regel noen kroner i tips når jeg betaler om vi spiser ute. Hvor mye avhenger av hva summen er i utgangspunktet, rundt opp til en rundere sum som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir litt tips når vi spiser på restaurant. Aldri på kafé eller i vanlig butikk. Dersom jeg en sjelden gang kjøper VG på døra av en ungdom, legger jeg som regel til en tier som han/hun får i tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Ja, på restaurant og noen ganger taxi. Jeg skulle ønske tips ikke var oppfunnet, for det er et slags tvil og ubehag rundt om man skal gi, og hvor mye. De kunne heller lagt på prisen, hvis de mener den er for lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske sist jeg var i en situasjon hvor jeg kunne gitt tips.

Spiser/drikker aldri ute, tar aldri taxi, bestiller aldri noe mat. Alt jeg kjøper er fra matbutikken og "nettet".

Anonymkode: c9fc5...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎19‎.‎01‎.‎2017 den 18.26, Gargamel skrev:

Ja, på restaurant og noen ganger taxi. Jeg skulle ønske tips ikke var oppfunnet, for det er et slags tvil og ubehag rundt om man skal gi, og hvor mye. De kunne heller lagt på prisen, hvis de mener den er for lav.

Jeg er enig i det, att tips er en uting. Spess på steder som har forskuddsbetaling, feks Egon. Der skal du taste inn beløpet selv, og da føler man jo att man må...

 

I statene er det svært uhøflig å ikke tipse. Der er lønna elendig i servicebransjen. Men det er den jo ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2017 den 18.26, Gargamel skrev:

Ja, på restaurant og noen ganger taxi. Jeg skulle ønske tips ikke var oppfunnet, for det er et slags tvil og ubehag rundt om man skal gi, og hvor mye. De kunne heller lagt på prisen, hvis de mener den er for lav.

Helt enig. Dessuten går det også nå i Norge i retning av forventning om tips (bare ref det at man må taste totalsum..) og restauranteiere utnytter dette og "lokker" ansatte med at de også får tips. Dermed blir lønningene over tid dårligere. Tips blir en del av avlønningen, men en uforutsigbar sådan for den ansatte. Og på den delen av lønna som tipsen utgjør opparbeidet de seg ikke trygderettigheter osv. Jeg ønsker meg islandske tilstander! :) 

Men enn så lenge tipser jeg i restauranter og barer. Men ikke til taxisjåføren, pizzabudet eller frisøren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir konsekvent ikke det hvis jeg henter mat eller bestiller i kasse og blir bedt om å taste totalbeløp. Synes det er frekt å gjøre det. De yter ingen service utover det man allerede betaler for.

Taxi er overpriset uansett, gir ingenting der.

På utesteder pleier jeg runde opp til nærmeste 10 kr.

Hvis jeg spiser ute, pleier jeg å gi ca 10%, pluss minus utfra hvor fornøyd jeg er. 

Hos frisør gir jeg en femtilapp hvis jeg er fornøyd. Ikke ellers.

Merk at tipskultur varierer vilt fra land til land. I USA spytter de nesten på deg hvis du gir 5-10%. Det er en grov fornærmelse. Mange nordmenn har brent seg på den. Da er det nesten bedre å gi null. Man skal gjerne gi 20% der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg gir konsekvent ikke det hvis jeg henter mat eller bestiller i kasse og blir bedt om å taste totalbeløp. Synes det er frekt å gjøre det. De yter ingen service utover det man allerede betaler for.

Taxi er overpriset uansett, gir ingenting der.

På utesteder pleier jeg runde opp til nærmeste 10 kr.

Hvis jeg spiser ute, pleier jeg å gi ca 10%, pluss minus utfra hvor fornøyd jeg er. 

Hos frisør gir jeg en femtilapp hvis jeg er fornøyd. Ikke ellers.

Merk at tipskultur varierer vilt fra land til land. I USA spytter de nesten på deg hvis du gir 5-10%. Det er en grov fornærmelse. Mange nordmenn har brent seg på den. Da er det nesten bedre å gi null. Man skal gjerne gi 20% der.

Hos frisør altså? Det er i alle fall overpriset!! Og der minnet du meg om å bestille time asap. Da gir jeg heller litt i taxi. Gir aldri når henter mat jeg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Hos frisør altså? Det er i alle fall overpriset!! Og der minnet du meg om å bestille time asap. Da gir jeg heller litt i taxi. Gir aldri når henter mat jeg heller. 

Godt å kunne være til hjelp 😅😊

Ja, frisør er overpriset, men hvis jeg er fornøyd får hun en femtilapp. Håper det kan ha en viss oppdragende effekt "klipp meg sånn neste gang også". Gulrot er visst bedre enn pisk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Godt å kunne være til hjelp 😅😊

Ja, frisør er overpriset, men hvis jeg er fornøyd får hun en femtilapp. Håper det kan ha en viss oppdragende effekt "klipp meg sånn neste gang også". Gulrot er visst bedre enn pisk 😅

Sant det ;) 

Blir snart brunette. Hater ettervekst og så lei av å betale i snitt 1000 i mnd på å lysne det. Men så spørs det da om blonds have more fun😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, issomethingwrong skrev:

Godt å kunne være til hjelp 😅😊

Ja, frisør er overpriset, men hvis jeg er fornøyd får hun en femtilapp. Håper det kan ha en viss oppdragende effekt "klipp meg sånn neste gang også". Gulrot er visst bedre enn pisk 😅

Har kun tipset frisør én gang – det var til hun som satte opp håret mitt til mitt første bryllup. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestiller ikke mat på døren eller fra kolonial osv, men tipser om jeg er fornøyd med service og mat på restauranter. Aldri til taxi, frisør osv.

Når jeg er i statene eller Asia tipser jeg selvklart mer, men også der etter servicenivå. Har aldri opplevd å bli sett ned på i statene om jeg tipser "bare" 10%. 

Til fysio gir jeg en flaske champagne eller annen musserende til sommer og jul, blir vel en slags tips det også. Gir også en oppmerksomhet til barnehagen sommer og jul da de tar vare på det kjæreste jeg har et par timer om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...