Gå til innhold

Lavkarbo og graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Prøver å bli gravid, men det kan jo ta tid. Er 15 -20 kilo overvektig. Ønsker å gå på ketogen diett og gå ned i vekt mens jeg prøver.  Men når jeg blir gravid, er det farlig med ketose ? evt kan jeg gå på lavkarbo men ikke ketose ? 

 

Hilsen nysgjerrig 

Anonymkode: 2d11d...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Prøver å bli gravid, men det kan jo ta tid. Er 15 -20 kilo overvektig. Ønsker å gå på ketogen diett og gå ned i vekt mens jeg prøver.  Men når jeg blir gravid, er det farlig med ketose ? evt kan jeg gå på lavkarbo men ikke ketose ? 

 

Hilsen nysgjerrig 

Anonymkode: 2d11d...9a1

Etter å ha hengt inne på lavkarbo.no i flere år så har jeg sett at det ikke anbefales å være i ketose i svangerskapet med mindre man har levd i ketose lenge før - det finnes jo folkeslag som stort sett lever på animalske produkter og stort sett er naturlig i ketose. Jeg ville lagt meg på et lavkarbokosthold uten å være for restriktiv. Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne spise lavkarbo i den forstand at du kutter ut sukker og hvitt mel og heller spiser grønnsaker, rent kjøtt/fisk og noe grove kornprodukter.

Ketose skal du ikke være i under graviditet. Dette støttes av legen som har laget ketolyse-kuren (ketolyse.no). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎01‎.‎2017 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Prøver å bli gravid, men det kan jo ta tid. Er 15 -20 kilo overvektig. Ønsker å gå på ketogen diett og gå ned i vekt mens jeg prøver.  Men når jeg blir gravid, er det farlig med ketose ? evt kan jeg gå på lavkarbo men ikke ketose ? 

 

Hilsen nysgjerrig 

Anonymkode: 2d11d...9a1

Her kan du lese hva Fedon skriver om dette. Han anbefaler moderat lavkarbo under graviditet: http://fedon.no/tema/noen-vanlige-sporsmal-om-lavkarbo/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke svart deg fordi jeg ikke har stor erfaring med kost til gravide. Jeg har lest linken til Fedon Lindberg og synes at den lyder meget fornuftig, så følg den. Du planlegger graviditet og da bør du huske å spise folat 400 mikrogram daglig. Det forebygger ryggmargsskader hos fosteret.

Lykke til med vekttap og senere forsøk på å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Min kone fikk svangerskapsdiabetes med mange komplikasjoner første gang. Andre gang ble hun satt på lavkarbodiett av legene, og ble tett fulgt opp med blodprøver etc. Den graviditeten og fødselen ble helt annerledes. Dette skjedde fordi hun uten å vite det var disponert for diabetes type 2.

Uansett vil jeg advare mot å spise mye karbohydrater under graviditet, siden jeg vet hva som kan skje. Moderat lavkarbo høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...