Gå til innhold

Får noen flere og alvorligere bivirkninger enn andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen personer som får flere og alvorligere bivirkninger enn andre? På alle medisiner? At de er et slags unntak? 

En person har prøvd over 30 medisiner og gir medisinene skylda for sine plager. Har bivirkninger hn ikke kan leve med og seponerer dem. Har skrevet til legemiddelprudusenter osv. 

Legene sier hn må veie fordeler opp mot ulemper, men hn sier at hn ikke blir tatt på alvor. Hn sier også at legene ikke vil innrømme at medisiner har bivirkninger. 

Anonymkode: 2461d...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja noen reagerer voldsomt på bivirkninger, mens andre knapt reagerer. Jeg har forsøkt flere medisiner med lite effekt og mye bivirkninger. Fant jo til slutt noen jeg ikke reagerer så negativt på i mindre dose en normalt, men nok til at de fungerer. Er ofte doserelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen personer som får flere og alvorligere bivirkninger enn andre? På alle medisiner? At de er et slags unntak? 

En person har prøvd over 30 medisiner og gir medisinene skylda for sine plager. Har bivirkninger hn ikke kan leve med og seponerer dem. Har skrevet til legemiddelprudusenter osv. 

Legene sier hn må veie fordeler opp mot ulemper, men hn sier at hn ikke blir tatt på alvor. Hn sier også at legene ikke vil innrømme at medisiner har bivirkninger. 

Anonymkode: 2461d...5ea

Jeg plages også mye med bivirkninger av medisiner. Blir gjerne misstrodd litt pga det. At jeg får  det jeg er redd for å få liksom. Noen er mer følsom generellt både til mat , temperatursvingninger, stress, omstendigheter, søvnmangel osv. 

Jeg kunne få sterke bivirkninger av medisin som folk vanligvis ikke reagerer så mye på. Det jeg fant ut at hvis det ikke var " farlige " bivirkninger så ble det ofte bedre etter hvert hvis jeg forsatte å ta medisinen litt til....andre ganger måtte jeg bare ta en mindre dose eller prøve noe annet... 

Anonymkode: 7fe51...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg plages også mye med bivirkninger av medisiner. Blir gjerne misstrodd litt pga det. At jeg får  det jeg er redd for å få liksom. Noen er mer følsom generellt både til mat , temperatursvingninger, stress, omstendigheter, søvnmangel osv. 

Jeg kunne få sterke bivirkninger av medisin som folk vanligvis ikke reagerer så mye på. Det jeg fant ut at hvis det ikke var " farlige " bivirkninger så ble det ofte bedre etter hvert hvis jeg forsatte å ta medisinen litt til....andre ganger måtte jeg bare ta en mindre dose eller prøve noe annet... 

Anonymkode: 7fe51...968

Ja, har ikke akkurat blitt tatt alvorlig jeg heller når jeg "alltid" får bivirkninger. Det meste går heldigvis over, men noe er ikke levbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg vet ikke Har alltid bare prøvet å ta minst mulig medisiner og ellers spise og drikke minst mulig av hva som vel egentlig ikke er bra for en Husker som barn Jeg holdt pusten bak eksosbilene for om mulig puste inn minst mulig Sånne ting grense til overtro tenker jeg om det i dag 

Men jeg har mange ganger erfart at ting er så sjelden som man tror Se bare rettssystemet Mange ville vel si at det ikke er som mange tror

På den annen side jeg tror bare vi lever bare en gang

Og det vi kan gjøre burde jeg gjøre nå for jeg vandrer ikke denne vei igjen

Isåfall er det kun en rimlig og kanskje romslig kopi man måtte se spør du meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Master skrev:

Ja, har ikke akkurat blitt tatt alvorlig jeg heller når jeg "alltid" får bivirkninger. Det meste går heldigvis over, men noe er ikke levbart.

Det som kanskje er litt vanskelig er nå bivirkningen på en måte er " virkningen". At det å bli litt tom i hodet og følelsesløs hjelper mot tankekjør og angst men så tar den kanskje de gode følelsene og hukommelsen  også ... At man får energi men samtidig går det utover søvnen osv... Det er nok et puslespill å finne ut av , men kanskje det noen ganger kunne vært unngått mye lidelse hvis man ble tatt på alvor med en gang ? 

Anonymkode: 7fe51...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, noe opplever mer bivirkninger enn andre. Etter min mening kan storparten av dette (men ikke alt) psykologisk. Noen har en ekstrem tendens til å fokusere innover. De mener å merke alt som foregår inne i kroppen. Det andre er at de har en tendens til å fortolke alt de merker som skummelt eller farlig - noe de må unngå eller få slutt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, noe opplever mer bivirkninger enn andre. Etter min mening kan storparten av dette (men ikke alt) psykologisk. Noen har en ekstrem tendens til å fokusere innover. De mener å merke alt som foregår inne i kroppen. Det andre er at de har en tendens til å fortolke alt de merker som skummelt eller farlig - noe de må unngå eller få slutt på.

NHD . Du har sagt at det er greit å være litt  uenig med deg :). Da jeg startet med cipralex gikk jeg i mange mnd uten å klare å gjennomføre en normal samtale . Leitet etter ord. Legen bladde i felleskatalogen og sa det var tull. jeg isolerte meg fra folk pga dette. Så forteller du meg på nett at dette er en bivirkning . Jeg begynner med brintillix og er mye bedre .... 

Anonymkode: 7fe51...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nettopp. Her snakket vi om de som mener de får alvorlige bivirkninger på alle medisiner, nesten uansett type. Slik er det vel ikke for deg?  :-)

...., og det er fortsatt helt ok å være uenig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nettopp. Her snakket vi om de som mener de får alvorlige bivirkninger på alle medisiner, nesten uansett type. Slik er det vel ikke for deg?  :-)

Nei. Sorry . Er nok litt i forsvar for tiden og opplever det meste som personlig kritikk. :). Jobber med saken. 

Anonymkode: 7fe51...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...