Gå til innhold

Hva er den beste/riktige traumeterapien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig den beste/riktige traumeterapien?

Jeg føler at jeg har kastet bort 13 år av livet mitt til å gå i terapi som ikke har ført meg videre. Jeg etterspurte traumebehandling, men da fikk jeg til svar at jeg var for ustabil. Jeg måtte være fri for selvskading i 2 år. Jeg var fri for selvskading i 2 år, men så kom depresjonen og jeg skadet meg igjen. Da måtte jeg vente i 2 nye år før jeg visstnok ble ansett for å være stabil nok.

Jeg har forstått at i DBT-grupper, har man mye fokus på hvilke tanker og følelser man har nå og hvordan håndtere disse uten å se på minnene. For min del føler jeg at dette vil være en feil behandling, men behandleren min sa at jeg absolutt ville ha nytte av denne.

Jeg var diagnostisert med borderline, men fikk PTSD med dissosiasjon av en ny behandler. Dette kjenner jeg meg bedre igjen i. I timene fokuserer vi mye på traumene og hva som skjedde, men behandleren min stiller spørsmål: Hvorfor tenkte du... Hva vil du tenke i dag... Hva om du skulle råde andre... Hva om du var voksen... Den nye behandleren, som har jobbet med traumatiserte i snart 20 år, begynte med traumebehandling i 4. time - og jeg som ikke var stabil nok har vært stabil i 10 mnd. og ikke hatt tanker om selvskading eller suicidalitet. Jeg har grått mye og følt på mange følelser, men da gjentar jeg som et mantra inni meg det behandleren har sagt: "Det er skummelt/ubehagelig, men ikke farlig."

Men igjen: Hva er den beste/riktige traumeterapi? Hadde jeg ikke tatt steget og slutte på DPS, hadde jeg trolig gått der og ventet på å bli stabil nok...

Anonymkode: bedc8...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg har det å få behandlers medfølelse av ulike årsaker vært viktig når vi har tatt traumene frem i lyset.  Men enda viktigere for meg har vært ha fokus på nåtid og jobbe med hvordan jeg tar ting IDAG - ikke hvordan jeg tok det den gang (det er jo nå jeg lever).

Anonymkode: 811da...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best eller riktig er vel individuelt som alt annet. For meg er det viktig at jeg får snakke om ting i eget tempo, at behandler hjelper meg å få tak i at det er gamle ting og at livet er trygt nå, og det har vært viktig for meg at hun normaliserer reaksjonene mine slik at jeg ikke føler meg riv ruskende gal. 

Anonymkode: f6458...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...