Gå til innhold

Prevensjon til kvinner mot 50 år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags prevensjon blir tilbudt kvinner når de nærmer seg 50 år? Røyker ikke. Drikker ikke alkohol. Ønsker ikke spiral. Mange som snakker om at kvinner ikke kan gå på p-piller etter fylte 50 år. Stemmer det? p-sprøyte er jeg redd for beinskjørhet på eldre dager.

Anonymkode: 50119...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker ikke spiral. Det må finnes andre prevensjonsmidler.

Anonymkode: d2073...ae5

Hvis du ikke vil ha hormon-prevensjon og heller ikke spiral så er det vel kondom som gjenstår? Evt. sterilisering, men det er det vel lange ventelister på fremdeles? Koster mye gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I prinsipp kan friske kvinner fortsette med p-pille til menopausen (=siste menstruasjon som kommer ved 50-52 år hos de fleste). Med p-pille vil det imidlertid fortsatt komme regelmessige blødninger, så man vet ikke når menopausen naturlig vil komme. De fleste vil anbefale at det stoppes med p-pille ved 50 år da pillen øker risiko for blodpropp, slag og brystkreft. Den økte risiko forsvinner etter avsluttet behandling. På den andre siden reduserer p-pille risiko for livmorkreft, eggstokkreft og sannsynligvis også tykktarmskreft, og disse effekter kan vare lenge etter avsluttet behandling.

Risiko for graviditet ved 50 år er minimal, også helt uten prevensjon, så du behøver ikke sterk hormonbehandling. Jeg vil ikke anbefale oppstart med p-pille i din alder, men foretrekke ren gestagen prevensjon (som ikke øker risiko for blodpropp). Du kan enten velge den meget svake minipiille, Conludag, som bare virker på slimet i livmorhalsen. Den må tas regelmessig hver dag, det tillates bare 3 timers forsinkelse. Hos yngre kvinner har den en sikkerhet på over 96%, men jeg forestiller meg at den vil være meget sikker hos deg. Den har stort sett ikke bivirkninger.

Den sterkere Cerazette er en pille som har samme effekt som p-pille ved at den stopper eggløsning, men den inneholder ikke østrogen og gir derfor ikke økt risiko for blodpropp. Den tas også hver dag, og det kan tillates 12 timers forsinkelse. Den er over 97 % sikker hos unge, og hos deg nok 100%. Dessverre får mange uregelmessige blødninger: en tredel har nok så normale blødninger, en tredel mindre blødning og siste tredel mer og uregelmessig blødning.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Conludag har jeg aldri hørt om. Det må jeg spørre legen min nærmere om. Cerazette har jeg prøvd tidligere. Den blødde jeg konstant av. Så det står i journalen min at jeg ikke kan ha. Det er jo egentlig gambling å komme i overgangsalderen da. Skal man fortsette med p-pille for å mulig risikere blodpropp, slag, brystkreft etter 50 år. Kontra å muligens få livmor/eggstokk og tykktarmkreft med å ikke gå på pillen.  Hvor mange år har p-pillen virkning mot disse stygge sykdommene etter at du slutter med p-pillen etter 50 år?

Anonymkode: 50119...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg steriliserte meg da jeg var 41 eller 42 år. Veldig greit inngrep, og deilig å slippe og tenke på prevensjon :)

Vel verdt de pengene jeg måtte betale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er sjansen for å bli gravid når man nærmer seg 50? Trenger man gå på prevensjon så lenge?

Anonymkode: ec32e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er sjansen for å bli gravid når man nærmer seg 50? Trenger man gå på prevensjon så lenge?

Anonymkode: ec32e...a95

Neppe så stor, men stor nok til at man kan ønske å unngå usikkerhet rundt dette. Selv hadde jeg en oldemor som fødte sitt siste barn etter fylte 48, og tanta mi var 46. Jeg synes iallfall det er greit å ikke ta noen sjansen så lenge jeg fortsatt menstruerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for både å bli gravid og de kraftige menstrasjonsblødningene uten prevensjon. Derfor jeg MÅ gå på prevensjon.

Anonymkode: d2073...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er sjansen for å bli gravid når man nærmer seg 50? Trenger man gå på prevensjon så lenge?

Anonymkode: ec32e...a95

Lange, sterke blødninger så er det smartere å bruke prevensjon.

Anonymkode: d2073...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lange, sterke blødninger så er det smartere å bruke prevensjon.

Anonymkode: d2073...ae5

For å redusere blødningene må man evt. bruke hormonprevensjon. Blødningene blir ikke mindre av kobberspiral, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg steriliserte meg da jeg var 41 eller 42 år. Veldig greit inngrep, og deilig å slippe og tenke på prevensjon :)

Vel verdt de pengene jeg måtte betale!

Jeg er 50 og kan ikke skjønne vitsen med et slikt inngrep i min alder.  Risikoen for å bli gravid er minimal / nesten ikkeeksisterende. 

Jeg har valgt å ikke bruke noenting. Har valgt å ta den risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er 50 og kan ikke skjønne vitsen med et slikt inngrep i min alder.  Risikoen for å bli gravid er minimal / nesten ikkeeksisterende. 

Jeg har valgt å ikke bruke noenting. Har valgt å ta den risikoen.

Å - det hadde jeg ikke orket! Hadde vært hyperstresset hver eneste måned når jeg ventet mensen... Ser ingenting negativt med å være sterilisert (bortsett fra de 6000 kr, som jeg tror det kostet, som jeg jo kunne ha brukt på noe annet). Var borte fra jobb 2 eller 3 dager. Min mormor var 43 da hun fikk min mor, så jeg kunne sikkert ha blitt gravid jeg også dersom jeg ikke hadde brukt prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, påskelilje skrev:

Å - det hadde jeg ikke orket! Hadde vært hyperstresset hver eneste måned når jeg ventet mensen... Ser ingenting negativt med å være sterilisert (bortsett fra de 6000 kr, som jeg tror det kostet, som jeg jo kunne ha brukt på noe annet). Var borte fra jobb 2 eller 3 dager. Min mormor var 43 da hun fikk min mor, så jeg kunne sikkert ha blitt gravid jeg også dersom jeg ikke hadde brukt prevensjon.

Ok, jeg er ikke stresset :) Min x- mann kunne ikke få flere barn, så har ikke brukt prevensjon på mange år.

Vurderte det da jeg fikk ny kjæreste, men kom til at jeg ikke ville begynne å tukle med naturen i en alder av 47 år. Det har gått bra det og jeg regner sjansen for graviditet som nesten lik null nå. Har fått litt hyppigere mens de siste par månedene også, så dette er nok begynnelsen på slutten for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, jeg er ikke stresset :) Min x- mann kunne ikke få flere barn, så har ikke brukt prevensjon på mange år.

Vurderte det da jeg fikk ny kjæreste, men kom til at jeg ikke ville begynne å tukle med naturen i en alder av 47 år. Det har gått bra det og jeg regner sjansen for graviditet som nesten lik null nå. Har fått litt hyppigere mens de siste par månedene også, så dette er nok begynnelsen på slutten for meg :)

Når du er så avslappet, så er det sikkert riktig løsning for deg! Jeg har alltid vært en himla kontrollfreak når det gjelder prevensjon, og har hatt stålkontroll på alle piller og kondomer, så det var egentlig deilig å slippe taket på den kontrolleringen, faktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, påskelilje skrev:

Når du er så avslappet, så er det sikkert riktig løsning for deg! Jeg har alltid vært en himla kontrollfreak når det gjelder prevensjon, og har hatt stålkontroll på alle piller og kondomer, så det var egentlig deilig å slippe taket på den kontrolleringen, faktisk :-)

Veldig avslappet ja. Selvfølgelig snakket jeg med kjæresten om det og fremla mitt syn på dette. Jeg gikk også til gynekolog og testet meg. Testen viste innskrumpa egg :D

Med i denne vurderingen var at jeg også var litt redd for å ødelegge den hyggelige perioden som kommer etter at mensen er over , når sjansen for graviditet likevel var så minimal. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, påskelilje skrev:

Hadde vært hyperstresset hver eneste måned når jeg ventet mensen...

Når du har passert 50 (eller noen år tidligere, det er individuelt), er det ikke nødvendigvis noe som heter "hver eneste måned når jeg ventet mensen" lenger, hvis du skjønner hva jeg mener ;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Å - det hadde jeg ikke orket! Hadde vært hyperstresset hver eneste måned når jeg ventet mensen... Ser ingenting negativt med å være sterilisert (bortsett fra de 6000 kr, som jeg tror det kostet, som jeg jo kunne ha brukt på noe annet). Var borte fra jobb 2 eller 3 dager. Min mormor var 43 da hun fikk min mor, så jeg kunne sikkert ha blitt gravid jeg også dersom jeg ikke hadde brukt prevensjon.

Jeg var bare 35 da jeg ble sterilisert (av medisinske grunner så jeg fikk det dekket) og det har jeg ikke angret ett sekund på. Jeg ble veldig lett gravid med begge ungene, på første forsøk begge gangene, så jeg hadde ikke tatt sjansen på å være helt uten prevensjon om jeg ikke var steril nei. Selv nå i en alder av 48 år har jeg temmelig regelmessig mens og merker hormonendringer rundt eggløsning så den kommer nok nesten hver gang i alle fall. Og akkurat de hormonendringene er jo hele moroa i syklusen! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎01‎.‎2017 den 15.22, Mette Moen, Gynekolog skrev:

I prinsipp kan friske kvinner fortsette med p-pille til menopausen (=siste menstruasjon som kommer ved 50-52 år hos de fleste). Med p-pille vil det imidlertid fortsatt komme regelmessige blødninger, så man vet ikke når menopausen naturlig vil komme. De fleste vil anbefale at det stoppes med p-pille ved 50 år da pillen øker risiko for blodpropp, slag og brystkreft. Den økte risiko forsvinner etter avsluttet behandling. På den andre siden reduserer p-pille risiko for livmorkreft, eggstokkreft og sannsynligvis også tykktarmskreft, og disse effekter kan vare lenge etter avsluttet behandling.

Risiko for graviditet ved 50 år er minimal, også helt uten prevensjon, så du behøver ikke sterk hormonbehandling. Jeg vil ikke anbefale oppstart med p-pille i din alder, men foretrekke ren gestagen prevensjon (som ikke øker risiko for blodpropp). Du kan enten velge den meget svake minipiille, Conludag, som bare virker på slimet i livmorhalsen. Den må tas regelmessig hver dag, det tillates bare 3 timers forsinkelse. Hos yngre kvinner har den en sikkerhet på over 96%, men jeg forestiller meg at den vil være meget sikker hos deg. Den har stort sett ikke bivirkninger.

Den sterkere Cerazette er en pille som har samme effekt som p-pille ved at den stopper eggløsning, men den inneholder ikke østrogen og gir derfor ikke økt risiko for blodpropp. Den tas også hver dag, og det kan tillates 12 timers forsinkelse. Den er over 97 % sikker hos unge, og hos deg nok 100%. Dessverre får mange uregelmessige blødninger: en tredel har nok så normale blødninger, en tredel mindre blødning og siste tredel mer og uregelmessig blødning.

 

Vennlig hilsen Mette

Hvordan klarer kvinner som bruker spiral å finne ut at de er kommet i menopause. Når kvinner med p-pillen har vanskeligheter med det??

Anonymkode: 50119...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...