Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart starte opp med traumeterapi og har vært motivert til det, men nå som det begynner å nærme seg så gruer jeg meg utrolig mye. Jeg er redd for hvordan jeg kommer til å takle det og tenk hvis jeg ikke klarer å gjennomføre det. Har forberedt meg på dette i over et halvt år, gått på kurs osv.

Det som skremmer meg mest er hvilke følelser jeg får. Er ganske dårlig til å håndtere enkelte følelser og liker for eksempel ikke å gråte med andre rundt meg.

Trenger litt råd og støtte.

Anonymkode: 1d0b3...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes ikke "en riktig traumeterapi". Som andre terapier må den individualiseres.

Jeg har imidlertid fått sans for opplegget beskrevet i boken "Tilbake til nåtid". Her går en ikke raskere frem enn pasienten tåler. Samtidig arbeider en slik at pasienten tåler stadig mer.

https://ibok.no/bok/9788292014202

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du begynne i gruppeterapi eller individualterapi? Jeg har akkurat begynt i gruppe som bruker boken "Tilbake til nåtid", og for å være ærlig så er det kjempetøft. Heldigvis så har jeg en utrolig flink behandler som er trygg på, men jeg er likevel usikker på om jeg klarer å fortsette. 

Jeg gruet meg kjempemye på forhånd, men bestemte meg for å bare ta en dag av gangen. Første mål var å i det hele tatt klare å møte opp, og jeg sa til meg selv at jeg omså kunne forlate hvis jeg ble for overveldet. 

En del av traumeterapien jeg går i er jo å lære seg å regulere følelser på en hensiktsmessig måte. Man skal lære seg å hente seg inn i toleransevinduet når man blir over- eller underaktivert. Skjønner at du er redd for å gråte blant andre, men du kan jo snakke med behandler hvordan dere skal gjøre det hvis du begynner å gråte? At du kan gå ut av rommet f.eks? Jeg har gjort slike avtaler med min behandler, og det føles mye tryggere når man har snakket om det på forhånd.

Anonymkode: 96503...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...