Gå til innhold

Klamt å bli tiltalt med fornavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes du det er klamt og 'hippie-aktig' å bli tiltalt med fornavn', feks i eposter ("Hei <fornavn>!")?

Anonymkode: 0dc32...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Nei, for å være seriøs så er det sjelden folk bruker etternavn i elektronisk post. Selv kinesere og tyskere er ganske kjappe til å gå over på fornavn. I en første henvendelse brukes kanskje tittel og etternavn.

Jeg synes det er klamt med telefonselgere som putter fornavnet mitt inn i annenhver setning. De har sikkert lært på kurs at man skaper en slags "bonding" på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei, for å være seriøs så er det sjelden folk bruker etternavn i elektronisk post. Selv kinesere og tyskere er ganske kjappe til å gå over på fornavn. I en første henvendelse brukes kanskje tittel og etternavn.

Jeg synes det er klamt med telefonselgere som putter fornavnet mitt inn i annenhver setning. De har sikkert lært på kurs at man skaper en slags "bonding" på den måten.

Jeg synes det er kleint med alle som ikke kjenner meg (reklame, spam, selgere, osv) som omtaler meg med navn. Jeg skjønner ikke hvorfor det gjøres, det er gjentatte ganger bevist at det har negativ effekt.

I mailer skriver jeg konsekvent bare "Hei, " og ny linje. Ser egentlig ingen grunn til å bruke navnet til den jeg skriver til. Antar at man selv vet hva man heter. Unntaket måtte være hvis veldig mange står på kopi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke definisjonen av ordet "klamt" her? Er det kleint som menes, eller har ordet flere betydninger enn jeg vet?:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Master skrev:

Forstår ikke definisjonen av ordet "klamt" her? Er det kleint som menes, eller har ordet flere betydninger enn jeg vet?:huh:

Jeg tolket deg som deg, som kleint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
30 minutter siden, Master skrev:

Forstår ikke definisjonen av ordet "klamt" her? Er det kleint som menes, eller har ordet flere betydninger enn jeg vet?:huh:

Klamt betyr "for nært" i denne sammenhengen. Noen går litt for langt inn på intimsfæren eller privatsfæren, er litt mer kompis enn det er grunnlag for etc. Da blir det klamt.

Kleint er vel et litt videre begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Klamt betyr "for nært" i denne sammenhengen. Noen går litt for langt inn på intimsfæren eller privatsfæren, er litt mer kompis enn det er grunnlag for etc. Da blir det klamt.

Kleint er vel et litt videre begrep.

Aah okey. Aldri hørt før, takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beslektet med 'svett'. Noe slikt kan være både 'klamt' og 'svett'. F.eks. hvis de på matbutikken vil pakke varene for en.

Anonymkode: 3f282...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på det som klamt eller kleint, men som rart. Hellel ikke jeg skjønner at selgere ennå holder på med dette, det virker iallefall mot sin hensikt på meg. Jeg blir mye mer positivt innstilt når fremmede presenterer seg som fremmede, og ikke som om vi har kjent hverandre fra barnsben av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes du det er klamt og 'hippie-aktig' å bli tiltalt med fornavn', feks i eposter ("Hei <fornavn>!")?

Anonymkode: 0dc32...47b

Helt greit i e-post, men ikke på telefonen, med mindre jeg kjenner vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På epost driter jeg i det. Og de jeg er kjent med er jeg dus med. Telefonselgere derimot er det ikke greit kaller meg med fornavn. Nå får jeg lite telefonsalgsforsøk, da jeg er reservert, men det hender jeg blir oppringt av noen jeg allerede har ett kundeforhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på sammenhengen. Jeg var en gang i forliksrådet, der den eldre strenge dommeren omtalte motparten min (en godt voksen mann) med etternavn, og jeg (en ung kvinne) ved fornavn. Jeg syntes overhodet ikke det var ok, men det var umulig å nå fram til dommeren med noe som helst. Ikke overraskende tapte jeg saken, selv om jeg hadde rett.  Jeg var for sliten og syk til å orke å klage på dommerens framtreden, eller å anke saken, ellers ville jeg gjort det.

Anonymkode: e0386...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...