Gå til innhold

NHD Seponere Effexor på best mulig måte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei NHD, håper du har mulighet til å svare meg på dette. Andre som har erfaringer med tilsvarende må gjerne også svare.

Jeg har ønske om å bli gravid, og vil derfor seponere Effexor. Bruker i dag 225 mg. Av tidligere erfaringer med SSRI er det ubehagelig å slutte, og dette er første gang jeg har brukt Effexor. Jeg skulle gjerne hatt noen råd for hvordan gjøre dette på en så OK måte som mulig. 

Så vidt jeg vet har de sluttet å selge 37,5 mg tablettene som jeg tok da jeg trappet opp, slik at jeg nå må gå fra 75 mg till 0. Synes det høres litt tøft ut. Og det er kapsler så jeg kan ikke dele de opp heller.

Har brukt Effexor i ca 9 mndr og hatt god effekt av de. Har ikke dårlig tid med nedtrapping.

Anonymkode: be777...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte ti mnd på å seponere. Etterhvert tok jeg en tablett annenver dag, så hver tredje dag osv. Dette gikk over lang tid. Men da slapp jeg seponeringsproblemer. 

 

Har nå vært uten SSRI i to år og håper aldri jeg må begynne på de tablettene igjen. 

Anonymkode: cf2dc...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte ti mnd på å seponere. Etterhvert tok jeg en tablett annenver dag, så hver tredje dag osv. Dette gikk over lang tid. Men da slapp jeg seponeringsproblemer. 

 

Har nå vært uten SSRI i to år og håper aldri jeg må begynne på de tablettene igjen. 

Anonymkode: cf2dc...f53

Takk for svar :) Merket du ingen av de fæle bivirkningene, støt i hodet osv.? Bruker gjerne 10 mndr om jeg må.

Anonymkode: be777...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

37,5 mg står da listet i felleskatalogen både som depotkapsler (Venlafaksin KRKA) og tabletter (Venlix). 

De sa på apoteket at 37,5 mg har utgått... :wacko:

Anonymkode: be777...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei NHD, håper du har mulighet til å svare meg på dette. Andre som har erfaringer med tilsvarende må gjerne også svare.

Jeg har ønske om å bli gravid, og vil derfor seponere Effexor. Bruker i dag 225 mg. Av tidligere erfaringer med SSRI er det ubehagelig å slutte, og dette er første gang jeg har brukt Effexor. Jeg skulle gjerne hatt noen råd for hvordan gjøre dette på en så OK måte som mulig. 

Så vidt jeg vet har de sluttet å selge 37,5 mg tablettene som jeg tok da jeg trappet opp, slik at jeg nå må gå fra 75 mg till 0. Synes det høres litt tøft ut. Og det er kapsler så jeg kan ikke dele de opp heller.

Har brukt Effexor i ca 9 mndr og hatt god effekt av de. Har ikke dårlig tid med nedtrapping.

Anonymkode: be777...132

Hvorvidt tbl på 3,5 mg. er å få tak i nå vet jeg ikke.

Du og legen må vurdere fordeler og ulemper med å slutte på medisin.

Er Efexor eneste medisin du bruker? 

Jeg brukte Efexor da jeg ble gravid. Trappa ned gradvis underveis, men brukte fremdeles en liten dose ved fødsel.

Fikk en rolig, tilfreds og blid gutt. Var han trøtt, la han seh og dov hvorenn han lå. Folk spurte om han fikk lykkepiller 😉. Utviklet seg helt   normalt motorisk, språklig kognitiv ellers. Nå er jeg stolt mamma til en gutt som er veldig flink motorisk, sosial, tar ting lett på skolen, følger regler og er trygg nok til å snakke høyt. 

Så altså.. det kan gå helt fint med medisin også.

Ved nedtrapping tok jeg innholdet ut av kapslene og tok med yoghurt eller syltettøy. Ett av merka har har granulat inni kapsel, et annet små tabletter. Så når jeg gikk fra 225 tok jeg en kapsel 150 mg + en halv på 75 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Merket du ingen av de fæle bivirkningene, støt i hodet osv.? Bruker gjerne 10 mndr om jeg må.

Anonymkode: be777...132

Nei, jeg merket ikke noe. Prøvde tidligere å trappe ned fortere og det var ille. Men siste gangen når jeg brukte så god tid merket jeg ikke noe som helst. :) 

Anonymkode: cf2dc...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nedtrappingsråd har du fått mange av.

Av hensyn til deg selv og barnet, vil jeg for min del på det sterkeste anbefale at du fortsetter på uendret dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nedtrappingsråd har du fått mange av.

Av hensyn til deg selv og barnet, vil jeg for min del på det sterkeste anbefale at du fortsetter på uendret dose.

Hun er ikke gravid enda. Om hun fungerer fint uten medisin, så er det jo kjempebra for både mor og barn når den tid kommer. 

Anonymkode: cf2dc...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, jeg vet at hun ikke er gravid. Av innlegget leser jeg at hun har hatt flere depressive episoder. Hun bør derfor bruke AD minst 5 år denne gangen. Graviditet og fødsel er kanskje den sterkeste "depresjonsutløser" som finnes hos de som har hatt depressive episoder tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, jeg vet at hun ikke er gravid. Av innlegget leser jeg at hun har hatt flere depressive episoder. Hun bør derfor bruke AD minst 5 år denne gangen. Graviditet og fødsel er kanskje den sterkeste "depresjonsutløser" som finnes hos de som har hatt depressive episoder tidligere.

Beklager. Jeg visste ikke dette. 

Anonymkode: cf2dc...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Villanda skrev:

Hvorvidt tbl på 3,5 mg. er å få tak i nå vet jeg ikke.

Du og legen må vurdere fordeler og ulemper med å slutte på medisin.

Er Efexor eneste medisin du bruker? 

Jeg brukte Efexor da jeg ble gravid. Trappa ned gradvis underveis, men brukte fremdeles en liten dose ved fødsel.

Fikk en rolig, tilfreds og blid gutt. Var han trøtt, la han seh og dov hvorenn han lå. Folk spurte om han fikk lykkepiller 😉. Utviklet seg helt   normalt motorisk, språklig kognitiv ellers. Nå er jeg stolt mamma til en gutt som er veldig flink motorisk, sosial, tar ting lett på skolen, følger regler og er trygg nok til å snakke høyt. 

Så altså.. det kan gå helt fint med medisin også.

Ved nedtrapping tok jeg innholdet ut av kapslene og tok med yoghurt eller syltettøy. Ett av merka har har granulat inni kapsel, et annet små tabletter. Så når jeg gikk fra 225 tok jeg en kapsel 150 mg + en halv på 75 mg. 

Takk for svar og så fint å høre at du fikk en velskapt og frisk gutt <3

Hvilken dose brukte du under graviditeten?

 

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nedtrappingsråd har du fått mange av.

Av hensyn til deg selv og barnet, vil jeg for min del på det sterkeste anbefale at du fortsetter på uendret dose.

Mener du det? Jeg har forsøkt å lese forskning på temaet, og av det jeg oppfattet var Effexor "verstingen" av antidepressivaene, med størst risk for misdannelser hos den nyfødte. Jeg er naturlig nok både klar over, og bekymret for, muligheten for å få depresjon under svangerskap/post partum og vil jo helst unngå det og.

 

Anonymkode: be777...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og så fint å høre at du fikk en velskapt og frisk gutt <3

Hvilken dose brukte du under graviditeten?

 

Mener du det? Jeg har forsøkt å lese forskning på temaet, og av det jeg oppfattet var Effexor "verstingen" av antidepressivaene, med størst risk for misdannelser hos den nyfødte. Jeg er naturlig nok både klar over, og bekymret for, muligheten for å få depresjon under svangerskap/post partum og vil jo helst unngå det og.

 

Anonymkode: be777...132

Husker ikke om begynte på 225 eller 150. Enda kanskje på 75.

Men nå anbefaler Nhd at du beholder dosen din da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Absolutt alle retningslinjer over mange år er samstemte om dette: Behandlingsdose = vedlikeholdsdose.

Det er kun hvis en må gjøre en avveining mellom betydelige bivirkninger og effekt at det kan være aktuelt å bruke en redusert dose.

Antidepressiva og graviditet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...