Gå til innhold

cerazette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt cerazette i mange år 5-6 tror jeg,siden jeg begynte på dem,har jeg ikke hatt mensen i det heletatt. Er dette greit for kroppen? er det "farlig" på noe vis? Jeg er 41 år.

Anonymkode: fefe4...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke det som er meningen med cerazette? At man mister mensen. Cerazette er ikke farlig å bruke i mange år. Du skal være glad du ikke blør. Andre blør i flere mnd i strekk. Fortsett å bruke cerazette med god samvittighet.

Anonymkode: ee61e...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Så heldig du har vært!

Minipillen Cerazette inneholder det man betegner som gestagen, et hormon som likner på progesteron. Det hemmer veksten av livmorslimhinnen, og hos noen så kraftig at den blir tynn og ikke gir blødning. Samme effekt ses ved p-sprøyte hvor de fleste blir blødningsfri etter lengre tids bruk, og ved hormonspiral hvor ca 25% mister menstruasjonen. Når livmorslimhinnen blir tynn, så reduserer det risiko for senere livmorslimhinnekreft, og den effekt kan holde seg i mange år etter at du har stoppertmed behandlingen

Cerazette stopper også eggløsning (som det skjer med vanlig p-pille), og dette reduserer risiko for eggstokkreft både nå og i mange år fremover.

Grunnen til at en del slutter med Cerazette er at de får rikeligere og uregelmessige blødninger. Du har vært blant den heldige tre-del som får mindre eller ingen blødning. Fortsett til du blir 50-52 år, så slipper du også de blødningsproblemer som mange får i overgangsalderen.

Vennlig hilsen Mette

PS hvis du av en eller annen grunn ønsker å stoppe med Cerazette, så vil menstruasjonen normalt komme tilbake i løpet av en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...