Gå til innhold

Ny serie om Schizofreni


Kalevaala

Anbefalte innlegg

NRK har startet en ny serie om å leve med Schizofreni.  Den heter Stemmene i hodet

Jeg så første episode i går, og ble så grepet. Anbefales!

Legger det på åpent, for dette er laget slik at vi som er friske kan få et innblikk i hvordan dette er å leve med.

Endret av Kalevaala
Endret en setning som kunne misforstås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1/26/2017 den 16.04, Kalevaala skrev:

NRK har startet en ny serie om å leve med Schizofreni.  Den heter Stemmene i hodet

Jeg så første episode i går, og ble så grepet. Anbefales!

Legger det på åpent, for dette er laget slik at vi som er friske kan få et innblikk i hvordan dette er å leve med.

Sette hele nå, alle episodene ligger ute på netttv.

Bra serie.

Anonymkode: 63876...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2017 den 16.04, Kalevaala skrev:

NRK har startet en ny serie om å leve med Schizofreni.  Den heter Stemmene i hodet

Jeg så første episode i går, og ble så grepet. Anbefales!

Legger det på åpent, for dette er laget slik at vi som er friske kan få et innblikk i hvordan dette er å leve med.

Hei, bra tips til alle!

Jeg har sett 3 episoder og blir i særdeleshet berørt av Benjamins historie. Takk og lov at slike historier kommer frem i lyset. Han har en varm, velartikulert og klok formidlingsevne.

Se også gårsdagens Aftenposten hvor psykiater Paul Møller skriver om serien og nevner "Selvforstyrrelser". Viktig og støttende for personer som har problemer med å føle seg som en hel, levende person. Til alle med slike problemer vil jeg anbefale å google Paul Møller og Elisabeth Haug. De har diverse artikler og forelesninger liggende ute på nett. Jeg har satt pris på gjenkjennelsen og hjelpen til å se noen sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
2 timer siden, Blomsterfluen skrev:

Er det bare tenåringer og de under 30 som kan utvikke å få skizofreni?

Nei schizofreni kan komme i alle aldre. Men det er vanligst hos tidlig voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
18 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Nei schizofreni kan komme i alle aldre. Men det er vanligst hos tidlig voksne.

Ok. Men for å ungå å få schizofreni, er det å sove nokk for å ungå å få schizofreni? Det virket nemlug sån i stemmene i hodet serien, for de snakket om "lite søvn" "mangel på søvn" og bla bla bla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Blomsterfluen skrev:

Er det å sove nok for å unngå å få schizofreni?

Det er vanlig at søvnmønsteret endres / forstyrres ved psykosetilstander.  Det betyr ikke at bare man får nok søvn, unngår man tilstanden / lidelsen.

Noen ganger kan psykiske sykdommer vise seg første gang etter en periode med mye stress og påkjenninger, f.eks. for lite søvn. Generelt er det flere blant personer med psykiske sykdommer som har søvnproblemer, enn blant friske.  Men det er ingen generell årsak / virkning-sammenheng her - det er ikke så enkelt som at hvis man sover for lite, blir man psykisk syk, eller at alle med søvnproblemer har psykiske problemer.

http://www.sinnetshelse.no/artikler/sovnvansker_psyk.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne serien hadde jeg tenkt å få med meg! Er bare så sløv med å se på nett-tv, synes det er mye enklere å skru på tv-en... Men jeg SKAL se den - takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...