Gå til innhold

litt spørsmål om overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble akutt dårligere av min psykiske lidelse  samtidig som jeg begynte å ha store blødninger og streke smerter i høyre side av navlen. Det ble mye fokus på psyken . Jeg blødde mer og mindre hver dag i 6mnd og legen mente det var psykisk da blodprøvene var negativ på overgangsalder. Har siden vært psykiatrisk pasient i fire år nå og man er heller ikke i tvil om at jeg er i overgangsalderen. Har hatt noen kontroller hos gynekolog men hun ville ikke snakke om det psykiske aspektet ved overgangsalder. Hun mente også at det er vanlig å ha strekere smerter i tarmene i forbindelse med menstruasjon. Dette mente hun ble enda verre ved overgangsalder. Har tatt diverse mage og tarm undersøkekelser som har vært fine.Celleprøvene viste forandringer men ikke hvp -virus, så dette skal ikke sjekkes videre. Bruker antidepressiva men er ikke nok for å dempe forverresle av angst,søvnløshet og depresjon i forbindelse med syklusen.Kunne jeg ha prøvd hormonbehandling?.Er over 50 år og nesten ferdig med blødninger. Stemmer det virkelig at streke smerter (litt "takvis" i korte perioder) på ett punkt ved høyre side litt ovenfor navlen er hormonelt?. Kan overgangsalderen være skyld i at jeg ble akutt psykisk dårlig?

Anonymkode: d337f...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her er det flere ting som bør oppklares. Psykiske forstyrrelser kan ikke være årsak til rikeligere blødninger og smerter ved navlen. En enkelt blodprøve sier ikke noe om overgangsalder.

 

Overgangsalderen er en periode i kvinnes liv. Det starter når blødningene blir uregelmessige og stopper opp når hun ikke lenger har symptomer som hetetokter. I årene før menopausen (når menstruasjonene stopper helt opp) er det vanlig med uregelmessige blødninger, ofte helt uten syklus. Det skyldes at det fortsatt produseres mye østrogen-hormon, men at det ikke er eggløsning og derfor ikke produksjon av hormonet progesteron som regulerer blødningene. Dette kan ofte avhjelpes med å gi en behandling som tilfører et progesteron-lignende hormon, gestagen, som regulerer blødningene. En hormonspiral kan også være aktuell.

 

Det er ikke vanlig med smerter, som du beskriver, i forbindelse med overgangsalder. Det må ha annen årsak.

 

Det er ikke klar sammenheng mellom overgangsalder og psykiske problemer, men ofte kan kvinnen i overgangsalderen ha f.eks. søvnproblemer som påvirker henne negativt.  Hvis du fortsatt har blødninger, så er det neppe grunn til å behandle deg med østrogen, det kan forverre blødningene. Hvis blødningene har stoppet opp og du har de typiske symptomer med hetetokter og dårlig nattesøvn, så kan du gjerne forsøke hormonbehandling i en kortet periode, 3-6 måneder, for å se om det kan hjelpe.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...