Gå til innhold

Tidlig overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne 42 år. Fjernet livmor og en eggstokk pga endometriose for 1 år siden. Fikk procren sprøyter i 6 mnd som satt meg i kunstig overgangsalder. Det er 8 mnd siden jeg sluttet på procren men jeg har hetetokter og frysninger om hverandre, humørsvigninger og div. andre symptomer som passer med overgangsalder. Stoffskifteprøver viser at stoffskiftet er ok. 

Tok nylig blodprøver hos fastlegen som viste S-FSH på 49 (referanseområde 1-13),  S-LH på 54 (referanseområde 1-13) og S-østradiol <0,07 (referanseområde:   >0,1). (Prøvene ble tatt rundt dag 7 i syklus.)

Er jeg i overgangsalder?

Jeg begynte å ta p-piller for noen mnd siden men sluttet etter å ha prøvd både Microgynon og Loette i tre mnd hver, pga bivirkninger.  Jeg ble imidlertid kvitt hetetokter/frysninger ved å gå på disse, og fikk mye mer energi. Dumt jeg måtte slutte men jeg orket ikke bivirkningene. 

Kan jeg ta andre former for østrogentilskudd? I og med at jeg ikke har livmor, har jeg forstått at jeg kan ta rent østrogen? Hva anbefaler du isåfall? Er det farlig å ta østrogen i min alder?

Svært takknemlig for svar.

Anonymkode: d422f...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Prøven tyder på at du er i overgangsalderen, men analysen bør gjentas om en måneds tid. Hormonene kan svinge mye i årene før det stopper opp. (Du forteller at prøvene ble tatt på dag 7 i syklus. Hvordan vet du det, når du ikke har menstruasjon?) Hvis du også har hatt operasjon på din gjenværende eggstokk, kan det forklare en tidlig overgangsalder.

Du har fått p-piller og det hjelper for dine symptomer som er typiske for plager som er relatert til østrogenmangelen som inntrer i overgangsalderen, men det er etter min mening ikke det ideelle valg. Du bør får ‘hormonerstatning’, HRT, med naturlig østrogen-hormon (østradiol), ikke med de syntetiske hormoner som er i p-pillen.

Du bør absolutt bruke HRT. Tidlig overgangsalder (under 45 år) øker risiko for beinskjørhet, hjerte-kar sykdommer og sannsynligvis også for demens og kanskje for Parkinsons sykdom. I tillegg til plager med symptomer som du allerede har merket, samt –etterhvert- sårhet og ubehag i urinveier og skjede. Det derfor anbefales HRT til ca 52 års alderen.

Som du er inne på, kan du bruke rent østrogen når livmoren er fjernet, men så er det det med din endometriose. Det kan være rester av endometriose, og den kan stimuleres av rent østrogen. En kombinasjon av østrogen og gestagen (det siste hemmer endometriosen) vil være å foretrekke. Jeg vil anbefale f.eks, Estalis plaster som inneholder begge hormoner i fast dosering. Det er en fordel å bruke plaster, det er en mer naturlig måte å tilføre hormon på. Med tabletter skal hormonene inn gjennom leveren for ‘rensing’ og det kan sette i gang uheldige prosesser som øker risiko for f.eks. blodpropp.

Dessverre kan du ikke få Estalis på blå resept, men din lege kan søke om tilskudd og forklare hvorfor det er best for deg (tidlig overgangsalder og sykehistorie med endometriose). Da kan du håpe på tilskudd til ca 50 år.

Det du leser om at hormon er farlig refererer til hormonbehandling av eldre kvinner, spesielt kvinner over 60 år. Det er helt klart at det er gunstig for kvinner i din alder og til naturlig overgangsalder, og sannsynligvis helt til du er 60 år.

Du bør sørge for rikelig med kalk og D-vitamin. Sjekk evt D-vitamin nivået ved en blodprøve. Det er ikke grunn til å starte tidligere med mammografi-screening og ikke grunn til måling av bein-styrken på nåværende tidspunkt, men kanskje når du blir over 60 år?

Det er mulig at din fastlege at synes det er vanskelig å følge deg opp. Be da om henvisning til gynekolog, de er vanligvis godt oppdatert på behandling av tidlig overgangsalder.

Jeg håper at du får en behandling som kan gi deg bedre livskvalitet, det er viktig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiljeElisabeth

Tusen takk for langt og utfyllende svar på dette med tidlig overgangsalder. Jeg vil da begynne så snart jeg kan å ta østrogentilskudd (i kombinasjon med gestagen). Dette gir meg håp om at ting kan bli bedre!

Hvordan vet jeg at jeg er kommet på riktig nivå mht. østrogen- er det nødvendig å ta blodprøver eller holder det å "kjenne på formen"?

For et halvt år siden fikk jeg Eviana av fastlegen fordi jeg klaget over pms og svigninger i formen (uten at blodprøver mht. overgangsalder var tatt, dette var ikke noe tema). Jeg tok aldri Eviana fordi jeg var litt skeptisk til det, siden jeg forbant det med overgangsalder. Er Eviana samme styrke som Estalis? Jeg har skjønt at Eviana er et svakt østrogentilskudd, og jeg ønsker å gå på så liten dose som mulig.

Man blir jo forvirret av å google dette med tidlig overgangsalder, og jeg har plukket opp noen steder at man ikke bør gå på HRT mer enn i 5 år. Men det gjelder altså ikke oss som er i tidlig overgangsalder, om jeg har forsått deg rett.

Igjen tusen takk, det betytr utrolig mye å få svar av en som har din innsikt. Jeg vil nå oppsøke gynekolog for videre oppfølging.

Endret av SiljeElisabeth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Eviana brukes som hormontilskudd til eldre kvinner, det har lavt innhold av østrogen og enda lavere av gestagen. Det kan ikke brukes i din situasjon, å bruke det ved PMS har jeg ikke hørt om og har liten tro på.

Eviana er altså langt svakere enn Estalis, og som sagt plaster er bedre enn tabletter.

Ikke rart at du blir forvirret over det du leser, for forhold omkring hormonbehandling i overgangsalder er ikke enkelt, og tar man tingene ut av sin sammenheng, så blir det galt. Som sagt, så kan du ikke sammenlikne det å få 'erstatningshormon', dvs det som burde ha vært der i din alder med 'behandlingshormon' for plager. I første situasjon tilstreber man samme hormonnivå som kvinner har i din alder, i sistnevnte situasjon bruker man laveste dose som hjelper for plager.

Uten hormon vil kvinner med tidlig overgangsalder ha redusert risiko for brystkreft, med hormonbehandling vil den øke litt, men fortsatt være redusert i forhold til andre kvinner i samme alder som ikke er i overgangsalder. Det med 5 års behandling dreier seg om kvinner som er over 50 år når de starter med hormonbehandling

Jeg synes at det er lurt å måle nivået av østradiol, ideelt skal det være over 0,2 til 0,3 nmol/L

Vennlig hilsen Mette

PS for å gjøre det klart:

Erstatningshormon gis for å forebygge østrogenrelaterte plager, må være relativ høy dose for å ha effekt

Behandlingshormon gis for å behandle plager, det skal være lavest mulig dose for å hindre bivirkninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiljeElisabeth

Jeg har nå vært i kontakt med legesekretær hos fastlegen som skal be han ringe meg i morgen, vedrørende å skrive ut Estalis. (Jeg vil gå til gynekolog også, men der er det vel noe ventetid hvis jeg skal gå via rekvisisjon, så jeg kontaktet fastlegen for å komme i gang med østrogenbehandling, er utålmodig pga plagene jeg har.)

Fastlegen har informasjon om blodprøvene som viser overgangsalder, og på bakgrunn av disse resultatene og plagene jeg har, vil jeg be han skrive ut Estalis.

Legesekretæren opplyste at Estalis kommer i to styrker-

Estalis 50 mikrog/24 timer/250 mikrog/24 timer

Hvilken styrke vil du anbefale meg å forsøke, hvis det går an å spørre om det?

 

 

Endret av SiljeElisabeth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Legesekretæren har misforstått. Estalis finnes bare i 50 mikrogram. Det med 250 mikrogram refererer til det andre hormonet, gestagenet/Noretisteron acetat,  som også er i Estalis.

 

Hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...