Gå til innhold

Mens og smertestillende.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar proxan eller ibux kapsler når jeg har menssmerter. Ulempen med det er at jeg får en slags krampe i tarmene/magen etter 2-3 dager med tabletter. Har du noen tips på andre tabletter jeg kan bruke mot menssmerter? Våkner om natten og vrir meg i smerte. Kjennes ut som noen vrir om tarmene som en klut. Og en blanding av sultfølelse. Oppdaget det da jeg var på jobb også. Fikk litt indre panikk, for det er ikke bare å dra hjem. Når mensen er over så er alt som normalt. Har jeg brukt for mye tabletter oppover tiden, så det er magesår eller noe der? Må velge mellom å ha menssmerter fra helvete eller kramper fra tablettene. Blir uopplagt av å gå sånn. Kanskje jeg bør prøve å aldri ta tabletter på tom mage? Hender seg jeg gjør det på jobb. Det er travelt å det er enkelt, å bare kast i seg en tablett mot smertene, der og da.

Anonymkode: c1c98...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, Trine skrev:

Har du prøvd paracet? Den er hard mot leverne, men ikke mot magen slik som Ibux er.

Ja er ikke så glad i paracet. Men om den er bedre så skader det ikke å ta den. Mulig ibux kapsel er hardere mot magen enn ibux tablett å?

Anonymkode: c1c98...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja er ikke så glad i paracet. Men om den er bedre så skader det ikke å ta den. Mulig ibux kapsel er hardere mot magen enn ibux tablett å?

Anonymkode: c1c98...ed3

Den er mer skånsom mot magen ihvertfall. Vet ikke om det er forskjell på tabletter og kapsler, men ibux er generelt hard mot magen. Men som du skrev, tror ihvertfall ikke du skal ta ibux på tom mage. Jeg vet ikke om det har noe å si, men jeg innbiller meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Den er mer skånsom mot magen ihvertfall. Vet ikke om det er forskjell på tabletter og kapsler, men ibux er generelt hard mot magen. Men som du skrev, tror ihvertfall ikke du skal ta ibux på tom mage. Jeg vet ikke om det har noe å si, men jeg innbiller meg det.

Hmm... ja... har gjort det ofte på tom mage. Men det er for at det er travelt på jobb. Å det ikke passer seg alltid å ta seg en matbit når menssmertene slår inn. Har ikke lyst på mat heller da. Mest opptatt av å bli kvitt smertene fortest mulig. Vet ibux kapsler virker mye fortere på meg enn ibux tabletter. Derfor jeg har brukt de.

Anonymkode: c1c98...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil gjerne ha opplyst din alder. Bruker du prevensjon? ønsker du å bli gravid? Hvordan er det med andre forhold som vannlating, smerter ved avføring, smerter ved samleie?

Er dine blødninger regelmessige?

Skriv litt mer, så kan jeg gi deg bedre svar.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg vil gjerne ha opplyst din alder. Bruker du prevensjon? ønsker du å bli gravid? Hvordan er det med andre forhold som vannlating, smerter ved avføring, smerter ved samleie?

Er dine blødninger regelmessige?

Skriv litt mer, så kan jeg gi deg bedre svar.

Hilsen Mette

Blir 44 i sommer. Bruker p-piller. Ønsker ikke å bli gravid. Regelmessige blødninger hver 28 dag. Mensen opp til 9-10 dager. Så da blir det mange dager å bruke smertestillende. Vannlatingen.. syns jeg går ofte på do. Kan godt gå på do 9-10 ganger for dagen. Uten p-piller springer jeg enda oftere på do. Ikke spør meg hvorfor. Men da kjennes det ut som det er noe som ligger på blæren å presser på. Med p-piller så har jeg ikke den press følelsen på blæren lenger. Ikke smerter ved avføring. Hender jeg får hemoroider en sjeldent gang. Etter hard og fort avføring. Jeg stresser sånn på jobb at jeg skal alltid skynde meg når jeg er på do. Kan aldri vente til avføringen får tid til å kommer ut selv. Jeg presser på. Derfor jeg tror jeg får hemoroider. Har tatt meg selv i å stresse hjemme på do også. For det blir en uvane rett og slett. Det går bort igjen med salve i et par dager. Smerte ved samleie nå kan jeg ikke svare på. Har ikke hatt sex på 7 år. Men da jeg hadde partner og sex, så var det smertefullt om han hadde en stor penis. Uansett hvor godt oppvarmet jeg var.  I går og i dag har jeg blødd men ikke tatt smertestillende for det. Spiste mat og kjente krampen i tarmen kom ca 1,5 time etter måltidet. Det sitter i et punkt under mine bryster om jeg kan få forklare plassen.

Anonymkode: c1c98...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var meget viktige informasjoner. Jeg tror ikke at det er midler du bruker for menstruasjonssmerter som gir deg smertene i tarmene.

 

Du kan ha endometriose som er godartet tilstand hvor det finnes livmorslimhinne på avveier, f.eks. omkring urinblæren og tarmene. Det kan gi ubehag/smerter i forb med menstruasjon og ved samleie. Noen få har konstante smerter.

 

Jeg foreslår at du prøver det som vil være første-behandling ved endometriose: å ta p-pillene uten pause så du slipper menstruasjon. Det kan du gjøre ubegrenset. Kommer det en blødning, så stopper du opp i tre dager med pillen og starter så igjen. En annen mulighet er hormonspiralen.

 

Jeg synes at du skal diskutere det med din lege, evt få henvisning til gynekolog for videre oppfølging. Endometriose kan bare påvises ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon), men forsøk med nevnte behandlingsmetoder.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...