Gå til innhold

Pepsi Max, slutte?


emilie321

Anbefalte innlegg

Jeg er avhengig av Pepsi Max, drikker mye hver dag. Må prøve å slutte. Har ikke råd til dette lenger, ikke er det sunt heller. Greier heller ikke pr i dag å begrense det bare til helgen. Har prøvd noen ganger før, da litt halvhjertet. Fikk veldig vondt i hodet og ble sur å grinete, samt skjelven. 

Noen som enten har sluttet eller vet noe om hvor lenge abstinensene varer?  

Setter stor pris på innspill :)

Litt lettere å holde ut hvis jeg vet hvor lenge sånn ca abstinensene varer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde ikke det var så mye abstinenser med Pepsi Max. Det er jo ikke sukker, og det er relativt lite koffein (sett ift. kaffe). Men det er vanskelig å slutte med noen man syns er godt, og da kan det vel oppleves som det er (somatiske) abstinenser.

Nei, hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kanonføde skrev:

Trodde ikke det var så mye abstinenser med Pepsi Max. Det er jo ikke sukker, og det er relativt lite koffein (sett ift. kaffe). Men det er vanskelig å slutte med noen man syns er godt, og da kan det vel oppleves som det er (somatiske) abstinenser.

Nei, hva vet jeg.

Joda, får abstinenser hvis en drikker mye hver dag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg er avhengig av Pepsi Max, drikker mye hver dag. Må prøve å slutte. Har ikke råd til dette lenger, ikke er det sunt heller. Greier heller ikke pr i dag å begrense det bare til helgen. Har prøvd noen ganger før, da litt halvhjertet. Fikk veldig vondt i hodet og ble sur å grinete, samt skjelven. 

Noen som enten har sluttet eller vet noe om hvor lenge abstinensene varer?  

Setter stor pris på innspill :)

Litt lettere å holde ut hvis jeg vet hvor lenge sånn ca abstinensene varer

Hodepinen gir seg som regel innen et par døgn, men kan vare inntil en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, frosken skrev:

Hodepinen gir seg som regel innen et par døgn, men kan vare inntil en uke.

Tusen takk. 

Da er det bare til å stålsette seg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Tusen takk. 

Da er det bare til å stålsette seg :)

 

Kan jo trappe rolig ned.

Anonymkode: 36827...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo trappe rolig ned.

Anonymkode: 36827...85a

Tror ikke jeg greier det. Det blir som med røyken, lettere å slutte brått. Tror det vil sakte men sikkert skli ut hvis jeg har Pepsi Max i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, emilie321 skrev:

Tror ikke jeg greier det. Det blir som med røyken, lettere å slutte brått. Tror det vil sakte men sikkert skli ut hvis jeg har Pepsi Max i hus.

Det tror jeg også. Kutt brått i morgen. Om du har igjen noe i skapet i kveld så tøm det ut rett og slett og si til deg selv at:"Kommende uke blir et helvete, men så blir alt så mye bedre! Men jeg skal klare det!"

Gå ikke i den fella at du "bare skal drikke det i helgene", i alle fall ikke før det har gått mange måneder, for da er faren stor for at du sklir ut igjen. Det MÅ være noe i den drikken som gjør at folk blir så vanvittig avhengig av den - det virker som det gjelder de fleste cola-brusene, har aldri hørt om noen som bare MÅ ha solo eller sprite hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lillemus skrev:

Det tror jeg også. Kutt brått i morgen. Om du har igjen noe i skapet i kveld så tøm det ut rett og slett og si til deg selv at:"Kommende uke blir et helvete, men så blir alt så mye bedre! Men jeg skal klare det!"

Gå ikke i den fella at du "bare skal drikke det i helgene", i alle fall ikke før det har gått mange måneder, for da er faren stor for at du sklir ut igjen. Det MÅ være noe i den drikken som gjør at folk blir så vanvittig avhengig av den - det virker som det gjelder de fleste cola-brusene, har aldri hørt om noen som bare MÅ ha solo eller sprite hver dag?

Er helt enig med deg, det må være noe spesielt i cola-brusene. Har prøvd å slutte før (litt halvhjertet), men ga fort opp da jeg ble skikkelig dårlig.

Blir mer og mer motivert til å slutte nå. Har lyst til å ha penger til noe annet enn brus. En annen ting som jeg er spent på er om jeg kommer til å merke det på vekta. Dvs at jeg blir mindre sulten. Er jo sulten hele tiden. Nå går jeg riktig nok på 3 medisiner som gir økt sultfølelse (i perioder uten medisiner så har jeg gått ned i vekt) Flere og flere mener jo at en går opp av lett-brus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, emilie321 skrev:

Er helt enig med deg, det må være noe spesielt i cola-brusene. Har prøvd å slutte før (litt halvhjertet), men ga fort opp da jeg ble skikkelig dårlig.

Blir mer og mer motivert til å slutte nå. Har lyst til å ha penger til noe annet enn brus. En annen ting som jeg er spent på er om jeg kommer til å merke det på vekta. Dvs at jeg blir mindre sulten. Er jo sulten hele tiden. Nå går jeg riktig nok på 3 medisiner som gir økt sultfølelse (i perioder uten medisiner så har jeg gått ned i vekt) Flere og flere mener jo at en går opp av lett-brus. 

Jeg forstår det slik at det er Pepsi Max du vil slutte med, pga muligheten for vektøkning og økonomi, og ikke koffein som sådan.

Da kan du drikke en kopp kaffe innimellom mens du venner deg av med smaken på lettbrus. Koffein i moderate doser er ikke skadelig, heller tvert imot. Da slipper du hodepine. Samtidig får du noe økt forbrenning og en viss antidepressiv effekt.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg forstår det slik at det er Pepsi Max du vil slutte med, pga muligheten for vektøkning og økonomi, og ikke koffein som sådan.

Da kan du drikke en kopp kaffe innimellom mens du venner deg av med smaken på lettbrus. Koffein i moderate doser er ikke skadelig, heller tvert imot. Da slipper du hodepine. Samtidig får du noe økt forbrenning og en viss antidepressiv effekt.

Tusen takk :)

Da begynner jeg med litt kaffe :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart en skal høre... cola-drikker er vanskelig å slutte med fordi det smaker godt. Og det er såklart ikke noe "helvete" å slutte med brus, eller er det sneket tunge narkotiske stoffer i brusen? Folk drikker brus fordi det er godt.

Det er heller ikke sånn at "det venter et nytt og bedre liv" etter man slutter å nyte brus. Tull. Det er en luksusvare vi i Norge har råd til, fordi det forbedrer livskvaliteten.

Men det er såklart ikke nødvendig å drikke 3 liter per dag? Hvorfor skal det absolutt være "alt eller ingenting"?

Merkelig å høre vendinger som "skli utpå igjen"... det er ikke noe verre enn appelsinjuice, bortsett fra at det er vitaminer etc i appelsinjuice såklart. Masse sukker i melk og, men likevel er det de som heller i seg en liter skummet til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kanonføde skrev:

Mye rart en skal høre... cola-drikker er vanskelig å slutte med fordi det smaker godt. Og det er såklart ikke noe "helvete" å slutte med brus, eller er det sneket tunge narkotiske stoffer i brusen? Folk drikker brus fordi det er godt.

Det er klart det må være noe når folk bare MÅ ha det, ikke klarer å slutte, men drikker litervis om dagen og får abstinenser og hodepine om de prøver å slutte å drikke det! Har du noen gang hørt noen si noe slikt om annen brus enn svart-brus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er klart det må være noe når folk bare MÅ ha det, ikke klarer å slutte, men drikker litervis om dagen og får abstinenser og hodepine om de prøver å slutte å drikke det! Har du noen gang hørt noen si noe slikt om annen brus enn svart-brus?

Jeg har hørt om folk som er hekta på julebrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Lillemus said:

Det er klart det må være noe når folk bare MÅ ha det, ikke klarer å slutte, men drikker litervis om dagen og får abstinenser og hodepine om de prøver å slutte å drikke det! Har du noen gang hørt noen si noe slikt om annen brus enn svart-brus?

Vel, kombinasjonen sukker og koffein er jo skikkelig rocket fuel. Men en skal ikke undervurdere hvor vanskelig det er å slutte med noe som er godt, og det gjelder jo ikke bare mat og drikke, men også f.eks. dusjing - hadde du følt deg godt hvis du ikke dusjet på en uke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Vel, kombinasjonen sukker og koffein er jo skikkelig rocket fuel. Men en skal ikke undervurdere hvor vanskelig det er å slutte med noe som er godt, og det gjelder jo ikke bare mat og drikke, men også f.eks. dusjing - hadde du følt deg godt hvis du ikke dusjet på en uke? ;)

Det er ikke sukker i de brusene de fleste er avhengige av... Jeg hadde definitivt ikke følt meg fresh om jeg ikke hadde dusjet på en uke, men jeg hadde ikke fått hodepine og abstinenssymptomer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, slabbedask said:

Jeg har hørt om folk som er hekta på julebrus.

Folk flest er også hektet på kjøtt, dvs. det er vanskelig å gå (fullt ut) over til vegetabilsk kost, selv om vegetabilsk kost kan være helt "fullverdig" kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lillemus said:

Det er ikke sukker i de brusene de fleste er avhengige av... Jeg hadde definitivt ikke følt meg fresh om jeg ikke hadde dusjet på en uke, men jeg hadde ikke fått hodepine og abstinenssymptomer. :) 

Det der er stort sett bare noe man innbiller seg fordi man egentlig har crawing på det man syns smaker godt. Det burde ikke være noe problem å holde ut litt vondt i hodet hvis det var så om å gjøre, folk har jo vondt i hodet støtt og stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det der er stort sett bare noe man innbiller seg fordi man egentlig har crawing på det man syns smaker godt. Det burde ikke være noe problem å holde ut litt vondt i hodet hvis det var så om å gjøre, folk har jo vondt i hodet støtt og stadig.

Jeg tror på de som hevder at hodepinen og abstinenssymptomene er reelle, kropper er forskjellige og vi kan reagere veldig forskjellig på samme kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Lillemus said:

Jeg tror på de som hevder at hodepinen og abstinenssymptomene er reelle, kropper er forskjellige og vi kan reagere veldig forskjellig på samme kost.

Jeg mener det er reellt, men jeg tror man "overdriver" dette ubevisst fordi man har crawings. Crawings er også en form for avhengighet, men det gir ikke hodepine og skjelvinger og slikt... crawings er nok en veldig sterk avhengighet, se bare på heroinmisbrukere, hvordan det er mye enklere å komme seg gjennom de første ukene med alvorlige abstinenser, mens utfordringen ligger i årene som kommer.

Så jeg sier ikke at det er enklelt, jeg klarer det ikke selv engang. ;) Men jeg mener det er helt feil å si at det kommer av hodepine, det er snakk om ganske milde kroppslige symptomer med brus.

Tror det er lurt å ha et realistisk bilde av hvorfor man er avhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...