Gå til innhold

Pepsi Max, slutte?


emilie321

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det der er stort sett bare noe man innbiller seg fordi man egentlig har crawing på det man syns smaker godt. Det burde ikke være noe problem å holde ut litt vondt i hodet hvis det var så om å gjøre, folk har jo vondt i hodet støtt og stadig.

Problemet med lettbrus er følgende:

1. Du drikker en liter Pepsi Max

2. Kroppen/hjernen tror at du får i deg sukker, siden det smaker søtt, og sender signaler til bukspyttkjertelen om å produsere insulin (noe den vanligvis gjør når man spiser karbohydrater, bortsett fra om man har diabetes 1, selvsagt).

3. Siden det ikke ble tilført noen karbohydrater, "spiser" insulinet av sukkeret som allerede er i blodet. Da får man lavt blodsukker, blir irritert, får søtsug, etc.

4a. Du spiser "ekte" karbohydrater for å dekke søtsuget. Dette gir vektøkning

eller

4b. Du drikker mer lettbrus for å dekke søtsuget. Dette forsterker effekten i pkt 3, og vil sannsynligvis til slutt føre til 4a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minute ago, issomethingwrong said:

Problemet med lettbrus er følgende:

1. Du drikker en liter Pepsi Max

2. Kroppen/hjernen tror at du får i deg sukker, siden det smaker søtt, og sender signaler til bukspyttkjertelen om å produsere insulin (noe den vanligvis gjør når man spiser karbohydrater, bortsett fra om man har diabetes 1, selvsagt).

3. Siden det ikke ble tilført noen karbohydrater, "spiser" insulinet av sukkeret som allerede er i blodet. Da får man lavt blodsukker, blir irritert, får søtsug, etc.

4a. Du spiser "ekte" karbohydrater for å dekke søtsuget. Dette gir vektøkning

eller

4b. Du drikker mer lettbrus for å dekke søtsuget. Dette forsterker effekten i pkt 3, og vil sannsynligvis til slutt føre til 4a.

Ja, man blir avhengig av søte ting, men søtsug er ikke det samme som abstinenser som hodepine og skjelvinger. Søtsug er nok ikke noe som går vekk i løpet av en ukes tid, det er helt naturlig at søte ting smaker godt, sett ut i fra hva slags verden mennesket levde i for 1000 år siden og bakover. (Noen var vel heldige å bo på en varm frukt-øy.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Ja, man blir avhengig av søte ting, men søtsug er ikke det samme som abstinenser som hodepine og skjelvinger. Søtsug er nok ikke noe som går vekk i løpet av en ukes tid, det er helt naturlig at søte ting smaker godt, sett ut i fra hva slags verden mennesket levde i for 1000 år siden og bakover. (Noen var vel heldige å bo på en varm frukt-øy.)

Hodepinen skyldes fraværet av koffein. Koffein har en sammentrekkende effekt på blodårene i hodet (hvilket er årsaken til at eldre migrenemedisiner, f.eks Anervan, inneholdt koffein). Når man ikke får i seg koffein mer, utvides blodårene mer enn normalt og dette gir en pulserende, migrenelignende hodepine.

Skjelvinger får man mer når man drikker lettbrus uten å spise karbohydrater, ref pkt 3. Når blodsukkeret er lavt, skiller kroppen ut mye adrenalin, for å frigjøre glukose fra leveren. Det gir skjelvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, issomethingwrong said:

Hodepinen skyldes fraværet av koffein. Koffein har en sammentrekkende effekt på blodårene i hodet (hvilket er årsaken til at eldre migrenemedisiner, f.eks Anervan, inneholdt koffein). Når man ikke får i seg koffein mer, utvides blodårene mer enn normalt og dette gir en pulserende, migrenelignende hodepine.

Skjelvinger får man mer når man drikker lettbrus uten å spise karbohydrater, ref pkt 3. Når blodsukkeret er lavt, skiller kroppen ut mye adrenalin, for å frigjøre glukose fra leveren. Det gir skjelvinger.

Jeg har ikke sagt man ikke får abstinenser i det hele tatt, jeg sier at det er neglisjerbare i forhold til det andre stoffer kan gi. Utfordringen ligger i å avstå fra det man syns er godt, og da overdriver man betydningen av disse milde symptomene. Dette har jeg allerede forklart gjennom mange innlegg i denne tråden.

Søtsug er naturlig for mennesket. Hvis man vil holde seg unna ting som smaker søtt må man bare akseptere at man aldri kommer til å miste lysten på noe søtt. Enkelte mennesker liker ikke søte ting, men det handler ikke om at de ikke er tilvendt det / avhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg er avhengig av Pepsi Max, drikker mye hver dag. Må prøve å slutte. Har ikke råd til dette lenger, ikke er det sunt heller. Greier heller ikke pr i dag å begrense det bare til helgen. Har prøvd noen ganger før, da litt halvhjertet. Fikk veldig vondt i hodet og ble sur å grinete, samt skjelven. 

Noen som enten har sluttet eller vet noe om hvor lenge abstinensene varer?  

Setter stor pris på innspill :)

Litt lettere å holde ut hvis jeg vet hvor lenge sånn ca abstinensene varer

Hei!

Jeg drikker mye Cola zero dessverre, men har sluttet i perioder. Dette har som regel gitt bedre kosthold og helse generelt. Jeg skal kutte helt ut fra neste mandag + godteri, kake etc - heng med hvis du vil! Påskelilje er med og.

De gangene jeg har sluttet, har dag 2-4 vært kjipe med hodepine - intens hodepine, som ikke har hjulpet med Paracet- så har det gitt seg. Søtsuget generelt blir også mer håndterbart uten brusen.

Jeg klarer heller ikke å trappe ned. Her er det alt eller ingenting dessverre...

Jeg har nå koffeintbl i medisinskuffen min... Vurderer å bruke bittelitt neste uke. Jeg drikker ikke kaffe. Hva tenker du om det, ISW?

Lykke til Emilie321 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Jeg har nå koffeintbl i medisinskuffen min... Vurderer å bruke bittelitt neste uke. Jeg drikker ikke kaffe. Hva tenker du om det, ISW?

Hei :)

Du kan gjerne ta 100-200 mg koffein om dagen for å dempe hodepine, mens kroppen venner seg av med lettbrusen ellers. 1 liter Cola Zero er ca 100 mg koffein.

Det gir litt energi også. Ta 1 morgen og 1 tidlig ettermiddag hvis du har 100 mg tabl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei :)

Du kan gjerne ta 100-200 mg koffein om dagen for å dempe hodepine, mens kroppen venner seg av med lettbrusen ellers. 1 liter Cola Zero er ca 100 mg koffein.

Det gir litt energi også. Ta 1 morgen og 1 tidlig ettermiddag hvis du har 100 mg tabl.

Takk du :) Har en uke på å forberede meg - klar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, cilie skrev:

Hei!

Jeg drikker mye Cola zero dessverre, men har sluttet i perioder. Dette har som regel gitt bedre kosthold og helse generelt. Jeg skal kutte helt ut fra neste mandag + godteri, kake etc - heng med hvis du vil! Påskelilje er med og.

De gangene jeg har sluttet, har dag 2-4 vært kjipe med hodepine - intens hodepine, som ikke har hjulpet med Paracet- så har det gitt seg. Søtsuget generelt blir også mer håndterbart uten brusen.

Jeg klarer heller ikke å trappe ned. Her er det alt eller ingenting dessverre...

Jeg har nå koffeintbl i medisinskuffen min... Vurderer å bruke bittelitt neste uke. Jeg drikker ikke kaffe. Hva tenker du om det, ISW?

Lykke til Emilie321 :) 

Tusen takk Cilie!

Jeg henger meg mer enn gjerne på :)

Jeg drikker heller ikke kaffe. Tenkte jeg kunne svelge unna noen kopper kaffe (med melk i) for å dempe den intense hodepinen som kommer. Kanskje det er bedre å ta noen koffein tabletter?

Lykke til du og Cilie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...