Gå til innhold

Stressinkontinens ved overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt stressinkontinens helt siden mine fire fødsler . Spesiellt før mensen. Da jeg nærmet meg overgangsalder økte problemet på . Jeg ble henvist til en gynekolog som var svært opptatt av dette. Fikk time til en fysioterapeut som var ekspert på opptrening av bekkenbunnen. Men mine plager er betydelige og blir bare verre. Det ble snakket om operasjon. Jeg har latt det ligge litt pga hendelser i livet som har tatt mye fokus. Da jeg nå skulle ta dette med inkontinens opp med fastlegen sier han at det ikke er nødvendig å ta det videre. Dette vil rette seg etter hvert av seg selv når overgangsalderen går mot slutten.?. Jeg kvier meg feks til sex da det alltid lekker litt da. Uansett hvor mye jeg prøver å tømme blæren på forhånd. I perioder renner det bare hvis jeg er ute  å går en tur med litt i  blæren . Kan ikke stoppe det og blir kliss våt. 

Hva tenker du? 

Anonymkode: f56a3...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv operert for stressinkontinens og synes fastlegen din bagatelliserer dette for du er mye mer plaget enn det jeg var. Jeg ville enten oppsøkt legen på nytt og forlangt å bli henvist videre eller gått direkte til gynekolog, det vil koste litt mer, men er nok verdt det. Selv ble jeg tvt-operert og har ikke angret ett sekund! Det ble et helt annet liv etterpå. Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hos noen kvinner blir deres inkontinens bedre etter overgangsalderen, spesielt når problemet er relatert til menstruasjonssyklus. Bedringen kan imidlertid være forbigående, plagene kan ta seg opp igjen. Du har forsøkt med bekkenbunnsøvelser uten ønsket effekt. Det virker som du er ille plaget. Jeg synes at du skal kreve en henvisning av din fastlege til gynekologisk poliklinikk for utredning og vurdering. Hvis det er ekte stressinkontinens, er operasjonen enkel med å legge et støttende bånd under urinrøret. Hvis du også har det som betegnes ‘urge-inkontinens’ (hastverks-lekkasje), så er det legemidler som kan hjelpe.

Jeg håper at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...