Gå til innhold

Hyppige spontanaborter og barn med psykisk utviklingshemming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fire barn. Første var et normalt svangerskap og jeg fikk en velskapt datter til termin. Neste svangerskap endte i spontanabort da jeg var ca 2 mnd på vei. Så ble jeg gravid igjen og fikk en datter nr to. Helt frisk og fin. Jeg ventet to år før jeg ønsket et tredje barn. Jeg var da ca 30 år. I løpet av to år hadde jeg fire spontanaborter . De var tidlig i svanger skapet . Ved ett tilfelle ble det oppdaget at forsterket  var dødt ved ultralydkontroll i uke 16. Men så lyktes det og jeg ble mor til datter nr tre. Hun var født til termin men hadde umodne lunger og pustestopp til stadighet de første ukene. Var seint utviklet og har hatt spesielle behov. Da hun enda var baby ble jeg gravid med fjerde jenten( ikke helt planlagt). Normalt svangerskap og  fødsel. Hun var også forsinket i utvikling  og fikk diagnosen psykisk utviklingshemmet. Jeg lurer ofte på hvorfor.? Gjorde jeg noe galt.? . Var det noe galt med alle de som ble spontanabortert ? . Kan det ha noe med at jeg senere fikk barn med spesielle behov.? . Jeg ble ofte spurt om svangerskap og fødsel. Det eneste jeg vet er at jeg hadde "styrtfødsler" med alle. En lege som utredet datter nr tre lurte på om min mann og jeg var i slekt.( det er vi ikke). Han fant noe som jeg tror han kalte for monogenetisk  , tror jeg. Han forklarte aldri mer . Jeg sitter igjen med litt spørsmål ang det hele . Har du noen tanker om det jeg har skrevet her? 

Anonymkode: dcbd1...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette er for komplisert til at jeg kan uttale meg. Det eneste jeg med ganske stor sikkerhet kan si, er at det i all fall ikke er noe som du har gjort galt.

Men for å oppsummere, så har du hatt 9 graviditeter. Du har 2 friske jenter og 2 jenter med sein utvikling? i tillegg 5 spontane aborter? Kan det være noe arvelig ut å gå? Jeg synes at du skal snakke med din fastlege og kanskje få henvisning til en genetiker (arvelighetsekspert) for utredning?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke er min feil. Har strevd en del med angst og tvangstanker i forbindelse med dette.  Godt råd å få en genetisk vurdering. 

Anonymkode: dcbd1...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...