Gå til innhold

Mensen/eggløsning/graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 31 år og prøver å bli gravid. Jeg hadde en SA for 5mnd siden (i uke 11), fikk mensen 4 uker etterpå. I etterkant har jeg kjent stikkinger i nedre del av magen rundt eggløsning (noe jeg ikke kan huske å ha kjent i syklusene før graviditet/SA), mensen er vanligvis regelmessig, men det hender at den kommer noen dager før jeg forventer den. Jeg har brukt eggløsningstester både før og etter SA, men i månedene etter SA opplever jeg at jeg har mange dager (5-8) med høy fertilitet før den blir maksimal (før SA hadde jeg bare 2-3 dager med høy før den ble maksimal). Jeg har begynt å bruke eggløsningsmonitor der det står at man skal bruke morgenurin, og sist syklus fanget den ikke opp maksimal fertilitet, bare mange dager med høy. Jeg hadde eggløsningsslim og stikkinger i magen, og kroppstemperaturen steg og holdt seg forhøyet fram til mensen kom. Når mensen kom blødde jeg vanlig, men var litt slimete mens. Høres dette normalt ut, og kan jeg ha hatt eggløsning selv om ikke monitoren registrerte det? Og hvor lenge må jeg regne med at det tar før jeg blir gravid igjen,? Hadde håpet det skulle skje raskt. Før SA tok det 5-6 måneder før jeg ble gravid, jeg har ingen barn fra før. Verken gynekolog eller lege kan se noe unormalt eller noe som skulle tilsi at jeg ikke kan bli gravid igjen. Men kjenner jeg blir litt engstelig for at jeg ikke skal klare å bli gravid igjen, eller at det skal ende i nok en spontanabort..Det siste jeg lurer på er: jeg har en syklus på 29-30 dager, får som regel eggløsning mellom dag 17-19, er 10 dagers lutealfase for kort til at egget fester seg? Etter SA opplever jeg at jeg spotter noen dager før selve mensen kommer (før SA spottet jeg bare en dag, og så kom mensen). 

Anonymkode: d663c...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kommer en del spørsmål til Doktoronline angående eggløsningstester. Det tyder på at de er mer til forvirring og bekymring enn til nytte. Syklus på 29-30 dager betyr garantert at du har eggløsning, og lutealfase (tiden fra eggløsning til menstruasjon) på 10-13 dager er normal. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Du har eggløsningsslim, du har testet med temperatur og alt ser normalt ut. Mitt råd er å glemme al testing, med samleie 2-3 ganger per uke vil dere ramme de fruktbare dager,

Statistisk sett vil den månedlige –gjennomsnittlige-sjanse for å bli gravid hos en på 30 år være 17%, og hos en på 35 år vil den månedlige sjanse være 12 %.

Så litt mer tålmodighet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, takk for svar :) Jeg har også en cyste på ene eggstokken (ca 4cm.) som jeg har hatt i flere år uten noen store endringer. Kan denne cysten gjøre at det tar lenger tid før jeg blir gravid? Gynekologen har ikke sagt noe om det når jeg har vært på undersøkelser, sist jeg sjekket den var for 1mnd. siden..

Og så lurer jeg jo litt på om det at jeg hadde en spontanabort gjør at det er større sjanse for spontanabort ved neste svangerskap også? Legen min mente det ikke var så uvanlig med spontanabort i første svangerskap, men han hadde ikke noe statistikk å vise til ang det. Er det noe tilskudd jeg kan ta eller noe jeg bør spise/ikke spise for å lettere bli gravid og for å unngå ny spontanabort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det kommer en del spørsmål til Doktoronline angående eggløsningstester. Det tyder på at de er mer til forvirring og bekymring enn til nytte. Syklus på 29-30 dager betyr garantert at du har eggløsning, og lutealfase (tiden fra eggløsning til menstruasjon) på 10-13 dager er normal. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Du har eggløsningsslim, du har testet med temperatur og alt ser normalt ut. Mitt råd er å glemme al testing, med samleie 2-3 ganger per uke vil dere ramme de fruktbare dager,

Statistisk sett vil den månedlige –gjennomsnittlige-sjanse for å bli gravid hos en på 30 år være 17%, og hos en på 35 år vil den månedlige sjanse være 12 %.

Så litt mer tålmodighet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

Anonymkode: d663c...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe av det samme som deg etter en spontanabort - jeg spotter flere dager før, det har jeg ikke gjort før. Jeg har også fått stikkinger nederst i magen under eggløsning, dette er også helt nytt for meg.

Jeg har spurt fastlege og to gynekologer om dette, men ingen har noe svar å gi. De sier bare det er "normalt" og velger å se bort fra spørsmålet mitt om hvorfor dette skjer etter en spontanabort, og således er noe helt nytt. 

Anonymkode: abffc...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

En cyste på 4 cm har ingen betydning for infertilitet eller abort. Det er minst 15% risiko for abort, noen sier helt opp til 50%. Risikoen er ikke større i første svangerskap enn i de neste, men med alderen øker risikoen. Det er ikke noe du kan gjøre for å redusere abortrisikoen, kanskje bort sett fra at spise folat 400 mikrogram daglig, og muligens å unngå røyk.

Lykke til, hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...