Gå til innhold

Hvilken versjon av meg setter jeg krav til?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er høye krav til meg selv, da jeg ikke får til å sette meg selv sammen som en person.Hvilken del av meg er det jeg setter krav til?

Jeg er en person med høy utdannelse og gode karakterer. Jeg har under studiene fått gode tilbakemeldinger. Jeg er smilende og hyggelig mot andre mennesker. Hvis det er denne versjonen av meg jeg stiller krav til så setter jeg mikroskopiske mål til min prestasjon. Jeg presterer håpløst lavt.

Jeg er også en person som har vært innlagt på psykiatrisk avdeling, som går på medisiner, ikke håndterer mat, går til behandling hver uke, ikke klarer å være nær andre over tid, ble ertet som barn og så vidt klarer å gå ut noen dager.  Denne versjonen av meg tilsier lavere mål.

Når jeg sammenligner meg med andre klarer jeg ikke forene disse to. Klarer dere å se dere selv som en person?  Hvordan sammenfatte seg selv for å sette mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg forsøker å lære meg å stille krav til den syke versjonen av meg selv. Det er vanskelig, for den andre versjonen vil og kan så mye! Problemet er at nederlaget blir så stort hvis jeg ikke når disse målene fordi den syke versjonen har dominert. Da innbiller jeg meg at det er bedre å sette seg lavgradige mål og føle mestring når man evt når dem.

men fyyy så vanskelig det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle sammensatte. Sterke på noen områder, svakere på andre. Selv om man er psyk, kan man ha kvaliteter og egenskaper som ikke farges av sykdommen. Hos noen vil kvaliteter og egenskaper svekkes midlertidig, for eksempel ved at man sliter sosialt og med opplevd egenverd i depressive perioder, uten at man opplever dette som problematisk når man er frisk. 

For din del, handler det vel om på hvilke områder du setter deg mål. Det er lett å forstå at det å starte med kjøretimer var et utfordrende og tøft mål for deg, ettersom du er redd for å gjøre feil, og å være tett på andre mennesker. For mange andre ville dette vært helt uproblematisk. Noen av disse ville derimot kunne ha store vansker med å oppnå de resultatene du har fått til studie- og jobbmessig, grunnet ulike årsaker og utfordringer. Så hvor du legger listen, når du setter deg mål, handler om hva som er utfordrende for deg, ikke for andre. 

Anonymkode: cb099...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den første versjonen er den som kan og vil så mye. Og det er den versjonen av meg selv som er synlig for bekjente. De som er nærmest meg vet jo at jeg har slitt en del, og kjenner til at det finnes en syk versjon av meg, men også de ser jo mest den første versjonen. På en måte godt at andre kjenner seg litt igjen også.

Jeg tror mine egenskaper og kvaliteter har blitt svekket generelt av sykdom og sårbarhet/genetikk. Det er på en måte to forskjellige versjoner av meg selv. Jeg vil for eksempel si at den andre versjonen av meg påvirker meg også jobbmessig og dette gjør det vanskelig å vite hvilke mål jeg skal sette til meg selv der. Den andre versjonen av meg er inngripende den også, og det gjør det vanskelig å vite hvilke mål jeg skal sette meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, BamseLiten skrev:

Hvis jeg kunne klare å forene disse to sidene, den syke og den friske, så hadde nok livet blitt enklere på mange måter.

Jeg vet ikke hvordan man gjør det, forener dem altså. Er to forskjellige versjoner i mitt hode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare man må kunne sette litt krav til samfunnet også Tror myndighetene forsømmer seg på mye som rammer enkelte spesielt utsatte veldig hårdthardt

Anonymkode: f7d1c...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er høye krav til meg selv, da jeg ikke får til å sette meg selv sammen som en person.Hvilken del av meg er det jeg setter krav til?

Jeg er en person med høy utdannelse og gode karakterer. Jeg har under studiene fått gode tilbakemeldinger. Jeg er smilende og hyggelig mot andre mennesker. Hvis det er denne versjonen av meg jeg stiller krav til så setter jeg mikroskopiske mål til min prestasjon. Jeg presterer håpløst lavt.

Jeg er også en person som har vært innlagt på psykiatrisk avdeling, som går på medisiner, ikke håndterer mat, går til behandling hver uke, ikke klarer å være nær andre over tid, ble ertet som barn og så vidt klarer å gå ut noen dager.  Denne versjonen av meg tilsier lavere mål.

Når jeg sammenligner meg med andre klarer jeg ikke forene disse to. Klarer dere å se dere selv som en person?  Hvordan sammenfatte seg selv for å sette mål?

 

Men du, spiller det egentlig noen rolle hvilken del du setter krav til? Du er èn person, du setter mål utifra hva du ønsker å oppnå, likegyldig om det er den "friskeste" delen av deg eller den som "strever mest".  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å forene dem, jeg vet jeg er en person, men det er på en måte to versjoner.

Hvis jeg ser målene opp mot den første versjonen får jeg jo ikke til noenting, målene mine er uhyre lave, og jeg burde fått til mer.

Det er vel også hvordan jeg ser på meg selv når jeg feiler i å nå målene det er betydning hvilken versjon jeg måler det opp mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2017 den 20.41, umakenverdt skrev:

Jeg vet ikke hvordan man gjør det, forener dem altså. Er to forskjellige versjoner i mitt hode...

Føler det jeg og, at jeg er flere personer. Sykepleieren hadde ikke merket det på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg synes det er vanskelig å forene dem, jeg vet jeg er en person, men det er på en måte to versjoner.

Hvis jeg ser målene opp mot den første versjonen får jeg jo ikke til noenting, målene mine er uhyre lave, og jeg burde fått til mer.

Det er vel også hvordan jeg ser på meg selv når jeg feiler i å nå målene det er betydning hvilken versjon jeg måler det opp mot.

 

Men umaken, problemene dine ,-på de områdene hvor du i følge deg selv setter "uhyre lave mål", - stammer jo fra en forhistorie/ en grunn. Den årsaken gir seg utslag på forskjellig vis, på noen områder har du fått det til å funke, på andre områder trenger du hjelp. Men på de områdene du har fått det til å fungere så har det også kostet en ganske høy pris, det er jo ikke slik at alt har gått som ei kule selv om du fikk deg en utdannelse og en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, stjernestøv skrev:

Føler det jeg og, at jeg er flere personer. Sykepleieren hadde ikke merket det på meg. 

Jeg føler nok ikke at jeg er forskjellige personer, men at det finnes ulike versjoner av meg selv. Jeg vet jeg er en person, men kjennes som det er flere ulike versjoner inne i meg. Jeg vet ikke om det gir mening, vanskelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, XbellaX skrev:

 

Men umaken, problemene dine ,-på de områdene hvor du i følge deg selv setter "uhyre lave mål", - stammer jo fra en forhistorie/ en grunn. Den årsaken gir seg utslag på forskjellig vis, på noen områder har du fått det til å funke, på andre områder trenger du hjelp. Men på de områdene du har fått det til å fungere så har det også kostet en ganske høy pris, det er jo ikke slik at alt har gått som ei kule selv om du fikk deg en utdannelse og en jobb.

Nei, det har på ingen måte gått som en kule. Og det er ikke det at jeg har fått til så mye der heller. Men det er på en måte en ok ressurssterk versjon og en veldig ressurssvak som ikke får til noenting som helst. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få forent dem, jeg kjenner meg splittet. Den samlede meg kan jeg ikke si har noen særlige styrker... Jeg får ikke til å forene dem jeg, bella, jeg klarer ikke se en samlet versjon av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg føler nok ikke at jeg er forskjellige personer, men at det finnes ulike versjoner av meg selv. Jeg vet jeg er en person, men kjennes som det er flere ulike versjoner inne i meg. Jeg vet ikke om det gir mening, vanskelig dette.

Ja noen er jo ulike personer, alt etter hvem man er sammen med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, umakenverdt skrev:

Nei, det har på ingen måte gått som en kule. Og det er ikke det at jeg har fått til så mye der heller. Men det er på en måte en ok ressurssterk versjon og en veldig ressurssvak som ikke får til noenting som helst. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få forent dem, jeg kjenner meg splittet. Den samlede meg kan jeg ikke si har noen særlige styrker... Jeg får ikke til å forene dem jeg, bella, jeg klarer ikke se en samlet versjon av meg selv.

 

Det er ok at du ikke klarer det nå umaken, det kommer med tiden, jeg er overbevist :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, XbellaX skrev:

 

Det er ok at du ikke klarer det nå umaken, det kommer med tiden, jeg er overbevist :-) 

Jeg ser ikke helt hvordan det skal være mulig å forene disse versjonene, men jeg vet ikke. Det meste er forvirrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg ser ikke helt hvordan det skal være mulig å forene disse versjonene, men jeg vet ikke. Det meste er forvirrende

Hvis jeg forstår deg riktig så blir det mindre forvirrende når du blir tryggere på deg selv (fordi det handler om dårlig selvtillit?)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MxxM skrev:

Hvis jeg forstår deg riktig så blir det mindre forvirrende når du blir tryggere på deg selv (fordi det handler om dårlig selvtillit?)

Det virker ikke slik i mitt hode, men jeg kan jo ikke si det sikkert. Jeg er jo på mange måter et ressurssvakt menneske, men mange sier jo de ikke ser på meg slik. Mens forventningene og kravene jeg setter kanskje er normale for den ressurssvake versjonen av meg, så er de veldig små for den andre versjonen, den som er ok ressurssterk. Klarer du se på deg selv som en person, med styrker og svakheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, umakenverdt skrev:

Det virker ikke slik i mitt hode, men jeg kan jo ikke si det sikkert. Jeg er jo på mange måter et ressurssvakt menneske, men mange sier jo de ikke ser på meg slik. Mens forventningene og kravene jeg setter kanskje er normale for den ressurssvake versjonen av meg, så er de veldig små for den andre versjonen, den som er ok ressurssterk. Klarer du se på deg selv som en person, med styrker og svakheter?

Ja, jeg klarer å se på meg selv som en person med styrker og svakheter - men jeg gjorde ikke det før. Jeg har vært forvirret og ekstremt usikker på meg selv. 

Ps. På seg selv kjenner man ikke andre. Men jeg har kjent meg mye igjen i deg - jeg har strevd med mye av det samme som du strever med. 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...