Gå til innhold

Vond ultralyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var og tok vaginal ultralyd i forbindelse med fertilitetsutredning. Jeg har tatt slik ultralyd flere ganger før, bl.a for å sjekke eggløsning, se om livmorslimhinnen er ok og lignende. Dette har aldri vært vondt. Men denne gangen var det vondt under selve undersøkelsen og også omtrent et døgn etterpå. Jeg lurer på hvorfor en slik undersøkelse gjorde vondt? Jeg tror kanskje selv han gikk for langt inn eller beveget for hardhendt rundt, men vet ikke helt. Jeg har ikke endometriose eller andre ting som er galt og pleier aldri å synes gynekologiske undersøkelser er annet enn litt ubehagelige.

Jeg skal trolig ha den samme legen under egguthenting i forbindelse med IVF. Vil det være fare for at denne legen også gjør dette til en vond opplevelse, eller tror du det bare var tilfeldig?

Anonymkode: 37858...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal trolig ha den samme legen under egguthenting i forbindelse med IVF. Vil det være fare for at denne legen også gjør dette til en vond opplevelse, eller tror du det bare var tilfeldig?

Anonymkode: 37858...d29

Man får lokalbedøvelse under egguttak, så akkurat det tror jeg ikke du trenger å være redd for.

Har du begynt på hormoner?  I så fall kan det tenkes at du lettere føler deg litt øm nedentil av den grunn.  Eller det kan være en tilfeldighet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er korrekt som du antyder, at endometriose kan gi smerter ved undersøkelse (som ved samleie) og at disse smerter kan vedvare noen tid etterpå. Så kan du ha vært rett omkring eggløsningen og det kan ha vært en eggløsningscyste eller blodansamling i eggstokken etter eggløsning som forklarer de akutte smerter. Jeg tror ikke at det er legens undersøkelse, men en tilfeldig hendelse. Du kan gjerne fortelle neste gangen om din opplevelse, det er ikke fornærmende. Lykke til med behandlingen. Vennlig hilsen Mette

PS man blir ikke øm av hormoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ja, det var trolig på selve eggløsningsdagen, jeg tenkte ikke på at det kan ha noe å si. Jeg har ikke begynt med sprøyter enda, men gikk denne syklusen på Femar.

Jeg har ellers aldri vondt ved undersøkelse eller samleie.

Anonymkode: 37858...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da skulle du ha prøvd ultralydstav når du har menssmerter fra en annen verden. Bli presset på det. problem å gå etterpå.

Anonymkode: 4e7d6...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...