Gå til innhold

Lett psykisk utviklingshemmet og prevensjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en datter på 18 år som er lett psykisk utviklingshemmet.  Hun er vellfungerende og er aktiv sosialt . Har både jente og guttevenner. 

Det blir sett på som en selvfølge at hun blir satt på prevensjon. Helsesøster skrev ut resept på P-stav i desember og vi fikk time hos fastlegen . Men min datter ville ikke sette denne da. Hun er engstelig og forstår ikke hvorfor hun må ha denne . Både jeg og helsesøster har prøvd å forklare. Hun er redd det skal gjøre vondt , at hun skal bli tykk og så er hun redd for å miste mensen osv...

Har jeg rett til å "presse henne".? . Jeg hentet ut denne p-staven i desember. Kan man fremdeles bruke denne ?.

Hvis hun hadde blitt gravid ville lege , barnevern , helsesøster forventet at hun tok abort ? . Kan hun velge å få et barn ?. Vil det automatisk  bli tatt fra henne ? . 

 

 

Anonymkode: 6dc5c...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter på 18 år som er lett psykisk utviklingshemmet.  Hun er vellfungerende og er aktiv sosialt . Har både jente og guttevenner. 

Det blir sett på som en selvfølge at hun blir satt på prevensjon. Helsesøster skrev ut resept på P-stav i desember og vi fikk time hos fastlegen . Men min datter ville ikke sette denne da. Hun er engstelig og forstår ikke hvorfor hun må ha denne . Både jeg og helsesøster har prøvd å forklare. Hun er redd det skal gjøre vondt , at hun skal bli tykk og så er hun redd for å miste mensen osv...

Har jeg rett til å "presse henne".? . Jeg hentet ut denne p-staven i desember. Kan man fremdeles bruke denne ?.

Hvis hun hadde blitt gravid ville lege , barnevern , helsesøster forventet at hun tok abort ? . Kan hun velge å få et barn ?. Vil det automatisk  bli tatt fra henne ? . 

 

 

Anonymkode: 6dc5c...b25

Hva med p.sprøyte? Det er bare et lite stikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. stakkars. Ikke press henne om hun er redd. Blir ikke bedre med årene det. Hva med p-plaster?

Anonymkode: bd169...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Hva med p.sprøyte? Det er bare et lite stikk. 

 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff.. stakkars. Ikke press henne om hun er redd. Blir ikke bedre med årene det. Hva med p-plaster?

Anonymkode: bd169...e45

Takk for gode råd. Skal lese litt om disse alternativene . 

Anonymkode: 6dc5c...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk for gode råd. Skal lese litt om disse alternativene . 

Anonymkode: 6dc5c...b25

P-plasteret kan hun jo bare rive av, jeg hadde gått for enten stav eller sprøyte her altså, men det krever jo at hun er motivert. Såvidt jeg vet får man en liten lokalbedøvelse når staven settes inn, sprøyta er jo bare en sprøyte som sikkert gjør litt vondt akkurat i det den settes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare å si til noen som er redd og ikke skjønner helt hvorfor at det er bare et lite stikk. Kan utvikle en grobunn til skrekk senoarier senere i livet. Hun er bare 18 år. Har hele livet foran seg. Ikke press henne igjennom sånt. Kansje hun blir moden senere til å vil prøve p-stav selv.

Anonymkode: bd169...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det vi anbefaler som beste prevensjonsmetode er p-sprøyten som settes hver 3.måned. Mange mister menstruasjonen etter hvert som de bruker sprøytene. Med p-staven får 1 av 3 mindre eller ingen blødning.Jeg kan ikke si noe om hvor mye dere kan bestemme over henne. Jeg vet ikke hvordan hennes psykiske tilstand er, så jeg ikke komme med videre råd. Det må tas opp med legen som kjenner henne.

Vennlig hilsen Mette

PS Se på pakningen med p-staven ang utløpsdagen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...