Gå til innhold

Hvordan kan en få jobb som delvis uføretrygdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal bruke restarbeidsevnen. Men det finnes nesten ingen annonserte deltidsstillinger lenger utenom i helsesektoren. 

Anonymkode: 0cfda...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal bruke restarbeidsevnen. Men det finnes nesten ingen annonserte deltidsstillinger lenger utenom i helsesektoren. 

Anonymkode: 0cfda...07b

Dette er bare svada som politikerne liker å lire av seg. Slike jobber finnes til svært få uføre.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal bruke restarbeidsevnen. Men det finnes nesten ingen annonserte deltidsstillinger lenger utenom i helsesektoren. 

Anonymkode: 0cfda...07b

 

Nav kan være behjelpelig med slike stillinger, om du ønsker å arbeide bør du kontakte din saksbehandler som kan hjelpe deg på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, XbellaX said:

Nav kan være behjelpelig med slike stillinger, om du ønsker å arbeide bør du kontakte din saksbehandler som kan hjelpe deg på vei. 

NAV hjelper ikke uføretrygdede ut i jobb, det er et aspekt ved det å få trygd at ikke flere ressurser skal sløses bort.

Men det er vel bare å spørre om behandling! Så får man all den hjelpen man vil, det gjelder bare å ville!

Det at jeg (f.eks.) bare har tilbud om dagsenter betyr at det er det jeg vil, sitte på dagsenter.

Sånn er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kanonføde skrev:

NAV hjelper ikke uføretrygdede ut i jobb, det er et aspekt ved det å få trygd at ikke flere ressurser skal sløses bort.

Men det er vel bare å spørre om behandling! Så får man all den hjelpen man vil, det gjelder bare å ville!

Det at jeg (f.eks.) bare har tilbud om dagsenter betyr at det er det jeg vil, sitte på dagsenter.

Sånn er det nok.

 

Nav kan hjelpe uføre tilbake i jobb om de det gjelder ønsker dette. Det er gjort flere undersøkelser på temaet og effekten av reaktivisering med gode resultater. Frys-regelen tror jeg nok har mye av "skylden" ( på en positiv måte) for at flere uføre ønsker å forsøke muligheten for å arbeide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, XbellaX skrev:

 

Nav kan hjelpe uføre tilbake i jobb om de det gjelder ønsker dette. Det er gjort flere undersøkelser på temaet og effekten av reaktivisering med gode resultater. Frys-regelen tror jeg nok har mye av "skylden" ( på en positiv måte) for at flere uføre ønsker å forsøke muligheten for å arbeide

I praksis har de ikke kapasitet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, slabbedask skrev:

I praksis har de ikke kapasitet til det.

 

Det er blitt gjort i 20 år allerede, men kapasitet ( og enda viktigere: kunnskap!) er helt klart et poeng. Et annet problemområde er å finne arbeidsgivere som har mulighet ( og villighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, XbellaX said:

Nav kan hjelpe uføre tilbake i jobb om de det gjelder ønsker dette. Det er gjort flere undersøkelser på temaet og effekten av reaktivisering med gode resultater. Frys-regelen tror jeg nok har mye av "skylden" ( på en positiv måte) for at flere uføre ønsker å forsøke muligheten for å arbeide

NAV hjelper ikke uføre tilbake i jobb. Hva slags "effekt" det har er uvesentlig, fordi det brukes ikke penger/ressurser på det. En har heller ikke rett til å gå tilbake til AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kanonføde skrev:

NAV hjelper ikke uføre tilbake i jobb. Hva slags "effekt" det har er uvesentlig, fordi det brukes ikke penger/ressurser på det.

Det er i hvertfall blitt gjort i mange år, men burde selvsagt blitt gjort i langt større omfang. 

 

3 minutter siden, Kanonføde skrev:

En har heller ikke rett til å gå tilbake til AAP.

Det trenger man heller ikke fordi uføretrygden blir fryst - jmf frysregelen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, XbellaX said:

Det er i hvertfall blitt gjort i mange år, men burde selvsagt blitt gjort i langt større omfang. 

Har NAV hjulpet 2 uføre ut i fulll eller delvis jobb per år over mange år?

Hm, ok, det visste jeg ikke.

Men nå er det over 300.000 uføretrygdede i landet...

2 minutes ago, XbellaX said:

Det trenger man heller ikke fordi uføretrygden blir fryst - jmf frysregelen.

Men man trenger AAP hvis man skal få attføring, f.eks. få hjelp gjennom en arbeidsmarkedsbedrift.

Så hva er det NAV tilbyr 2 personer per år? De forhører seg litt rundt etter noen som vil ansette disse 2? Hvis så, hvorfor kan man ikke gjøre det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, XbellaX skrev:

 

Det er blitt gjort i 20 år allerede, men kapasitet ( og enda viktigere: kunnskap!) er helt klart et poeng. Et annet problemområde er å finne arbeidsgivere som har mulighet ( og villighet).

I praksis blir man gitt opp av systemet når man først har blitt ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kanonføde skrev:

Men man trenger AAP hvis man skal få attføring, f.eks. få hjelp gjennom en arbeidsmarkedsbedrift.

Hvorfor drar du inn AAP når hele innlegget handler om uføretrygd? Man kan jobbe som uføre uten å gå innom AAP. 

 

12 minutter siden, Kanonføde skrev:

Så hva er det NAV tilbyr 2 personer per år? De forhører seg litt rundt etter noen som vil ansette disse 2? Hvis så, hvorfor kan man ikke gjøre det selv?

Selvsagt kan man gjøre det selv, ingenting er vel bedre? Jeg foreslo en annen måte å finne jobb på fordi jeg vet det er vanskelig å få innpass hos arbeidsgivere når man kun kan jobbe deltid. Veiledere på NAV har ofte et stort kontaktnett og man taper lite på å forsøke den muligheten samtidig som man forsøker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, XbellaX said:

Hvorfor drar du inn AAP når hele innlegget handler om uføretrygd? Man kan jobbe som uføre uten å gå innom AAP.

Jeg "drar inn" AAP fordi det er det man trenger å ha hvis man skal få hjelp til å trene opp arbeidsevnen.

(Nå skal det legges til at statistikken tilsier at selv det er lite vellykket.)

8 minutes ago, XbellaX said:

Selvsagt kan man gjøre det selv, ingenting er vel bedre? Jeg foreslo en annen måte å finne jobb på fordi jeg vet det er vanskelig å få innpass hos arbeidsgivere når man kun kan jobbe deltid. Veiledere på NAV har ofte et stort kontaktnett og man taper lite på å forsøke den muligheten samtidig som man forsøker selv.

Det kan hende en gitt saksbehandler stiller i sterkere posisjon enn klienten i så måte, men uansett er det ikke noe det brukes tid, penger og ressurser til - og uansett så er det ekstremt vanskelig å få deltidsstillinger når man har mangelfull CV og det er så stor arbeidsledighet som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Jeg "drar inn" AAP fordi det er det man trenger å ha hvis man skal få hjelp til å trene opp arbeidsevnen.

 

Dette handler om en deltidsstilling jmf TSs hovedinnlegg, ikke om å trene opp arbeidsevnen.

 

"(Nå skal det legges til at statistikken tilsier at selv det er lite vellykket.)" Helt enig, "lite vellykket" er også svært mildt sagt. Det snakkes om og jobbes med nye toner og nye modeller som allerede er tatt i bruk ved flere NAV kontor og som så langt har større effekt og er mindre kostbare enn den tradisjonelle "repareringsmodellen" med uendelige tiltakskarrierer som aldri leder til noe som helst. Men igjen handler det ikke nødvendigvis om kapasitet men kompetanse hos NAV-ansatte. 

 

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Det kan hende en gitt saksbehandler stiller i sterkere posisjon enn klienten i så måte, men uansett er det ikke noe det brukes tid, penger og ressurser til - og uansett så er det ekstremt vanskelig å få deltidsstillinger når man har mangelfull CV og det er så stor arbeidsledighet som det er.

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring Og mange av vikarbyråene averterer på engels Arbeidsvilkåårene virker også utrygge Selv en mastergrad i data driver med vanlig programmering bare for å ha en jobb Jeg antar at arbeidsspråket er engelsk eller polsk fordi dette respekt som brukes i annonsen crew eller mannskap til små krusebåter er også mer og mer tepresentert

De har helt klart rett de som hevder at her skjer en vridning i kompetansen Det ser ut som helse er området det ventelig vil være jobber i også i framtida Før var dette ofte regnskapsjobber

Har også lagt merke til at enkelte store kjeder har sin egen utdanning Sitt eget "academy" Mye er vel aksjeselskaper med bare datterselskap her Man flytter derfor lett eller reduserer dersom ting i et land forandrer seg

Staten er jo bare et kapittel for seg i dag Man rekrutterer ikke lenger kontorlærlinger og bygger dem opp slik som før men har en helt annen rekrutteringspolitikk

Nav har jo en del jobber men det er kjempestor konkurranse i dag og lett og falle ut Retningen går også i stadig økt spesialisering virker det som og dermed enda sterkere konkurranse

Veldig vanskelig for så godt som alle tror jeg og mer og mer faller bare bort på grunn av innsparinger

Bare håpløst vanskelig

Anonymkode: bcf1d...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, XbellaX said:

Helt enig, "lite vellykket" er også svært mildt sagt. Det snakkes om og jobbes med nye toner og nye modeller som allerede er tatt i bruk ved flere NAV kontor og som så langt har større effekt og er mindre kostbare enn den tradisjonelle "repareringsmodellen" med uendelige tiltakskarrierer som aldri leder til noe som helst. Men igjen handler det ikke nødvendigvis om kapasitet men kompetanse hos NAV-ansatte. 

Ser ikke hvorfor det skulle være noe bedre. Det samme har vært samt før, antageligvis mange ganger. Nye toner og nye modeller. Ikke bare hos "NAV" såklart, skolevesen, helsevesen etc.

Kompetanse hos den NAV-ansatte er nødvendig men ikke tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kanonføde skrev:

Ser ikke hvorfor det skulle være noe bedre. Det samme har vært samt før, antageligvis mange ganger. Nye toner og nye modeller. Ikke bare hos "NAV" såklart, skolevesen, helsevesen etc.

Kompetanse hos den NAV-ansatte er nødvendig men ikke tilstrekkelig.

 

Du ser ikke betydningen av å forsøke noe annet når "nye" modeller kan ha fra 30 til 50% større effekt på å få de som ønsker ut i arbeid, mens nåværende ligger på ca (om jeg husker riktig) på kanskje 7 til 10%? 

 

Edit:

 kompetansen på arbeidsinkluderingen hos den NAV-ansatte har nesten alt å si. 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, XbellaX said:

Du ser ikke betydningen av å forsøke noe annet når "nye" modeller kan ha fra 30 til 50% større effekt på å få de som ønsker ut i arbeid, mens nåværende ligger på ca (om jeg husker riktig) på kanskje 7 til 10%? 

Du vet da like godt som meg at det ikke er enkelt å måle dette. Det er så mange faktorer. Hovedproblemet med det er optimismen, dvs. selvoppfyllende profeti - men hvor lenge varer det? Det er alltid ivrighet når noe nytt kommer.

Noe annet er type arbeid. Er det snakk om et vikariat på McDonalds eller fast stilling etter endt utdannelse? Dette har en innvirkning på hvor varig det er, og da lyver statistikken om de faller utenfor igjen.

Men, men - jeg antar du er en av "optimistene". Forklar meg hvordan NAV skal skape arbeidsplasser.

9 minutes ago, XbellaX said:

kompetansen på arbeidsinkluderingen hos den NAV-ansatte har nesten alt å si. 

Det som har mest å si er hvorvidt denne komptetansen faktisk blir brukt. Da må det bevilges tid, penger og ressurser.

Dernest har arbeidsevnen og kompetansen hos arbeidssøker betydning - det er kanskje en grunn til at man ikke er i arbeid, dvs denne gruppen som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Du vet da like godt som meg at det ikke er enkelt å måle dette. Det er så mange faktorer. Hovedproblemet med det er optimismen, dvs. selvoppfyllende profeti - men hvor lenge varer det? Det er alltid ivrighet når noe nytt kommer.

Noe annet er type arbeid. Er det snakk om et vikariat på McDonalds eller fast stilling etter endt utdannelse? Dette har en innvirkning på hvor varig det er, og da lyver statistikken om de faller utenfor igjen.

Men, men - jeg antar du er en av "optimistene". Forklar meg hvordan NAV skal skape arbeidsplasser.

Ja det er mange faktorer. Det vi vet er at måten vår "velferdsmodell" har fungert til nå har ikke gitt ønsket resultat. 

Ja, det er en relativt "trøttsom" ivrighet når noe nytt kommer, heldigvis slipper vi å gå i den fellen fordi dette handler om 30 år gamle "teknikker/modeller" som faktisk har fungert bra, over tid verden over. Ikke at det er en quick fix eller noe lignende, men det fungerer bedre enn vår tradisjonelle "repareringsmodell".  

 

 

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Det som har mest å si er hvorvidt denne komptetansen faktisk blir brukt. Da må det bevilges tid, penger og ressurser.

Tja, i mange tilfeller må det bevilges penger på utdanning, i noen tilfeller er dette en kompetanse grunnutdanninger får med seg. 

 

 

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Dernest har arbeidsevnen og kompetansen hos arbeidssøker betydning - det er kanskje en grunn til at man ikke er i arbeid, dvs denne gruppen som helhet.

Nja, ikke nødvendigvis selv om det er blitt adskillig vanskeligere å klare seg uten utdanning i dagens samfunn. Det har f.eks blitt enklere (ikke at det er blitt lett, men noe enklere) for funksjonshemmede å få jobb enn for 20-30 år siden. Psykiatri-problemer og sammensatte/komplekse lidelser er der funksjonshemmings-problematikk var for flere år siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...