Gå til innhold

Spørsmål om Atarax


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått resept på Atarax fra psykiateren min, som jeg nettopp har begynt hos for å få bedre søvn og lengre søvn. Fått anbefalt1-4 tabletter. Jeg hentet ut resepten og var innstilt på å prøve, men så gjorde jeg feilen at jeg googlet bivirkninger. Kom da over en drøss med innlegg som skrev at man får kraftig hangover av Atarax, og nå tørr jeg ikke prøve den. Får ikke kontakt med psykiateren før om 2 uker, så ville høre her. 

 

1) Er Atarax kjent for å gi hangover?

2) Når bør jeg ta den på kvelden for å unngå bivirkninger dagen etter?

3) Og risikerer jeg å ikke klare å stå opp og gå på jobb om jeg tar den?

4) Jeg har ingen problemer med å sovne, men våkner tidlig. Er det andre medisiner eller tiltak som jeg kan prøve som ikke gir hangover?

 

 

Anonymkode: 39f64...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Litt morgentrøtthet i starten. Det gir seg etter kort tid. Uansett ikke verre enn at du er litt trøtt. Ca likt som Vallergan, Tolvon, Remeron og Seroquel.

2. Ta den i 20-21-tiden.

3. Som sagt kan du bli litt trøtt i starten. En kopp kaffe fikser det. Verre er det neppe. Du blir ikke paralysert :-)

4. Nei, det er en god medisin til det bruk, og gir ikke vektøkning, som alternativene ofte gjør.

En liten tilleggskommentar: Start med 1 tabl (hvis de er 25 mg), ikke 4. Skal du ta 4 om dagen, er det vel etter retningslinjene anbefalt å ta et EKG. Da er det heller ikke lov å kjøre bil. Der er grensen 30 mg.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv redd for medisiner, men har hatt stor hjelp av atarax, aldri opplevd noen form for bivirkninger, ingen hangover heller.

Vallergan fikk jeg veldig hangover av.

Anonymkode: 73916...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, issomethingwrong skrev:

1. Litt morgentrøtthet i starten. Det gir seg etter kort tid. Uansett ikke verre enn at du er litt trøtt. Ca likt som Vallergan, Tolvon, Remeron og Seroquel.

2. Ta den i 20-21-tiden.

3. Som sagt kan du bli litt trøtt i starten. En kopp kaffe fikser det. Verre er det neppe. Du blir ikke paralysert :-)

4. Nei, det er en god medisin til det bruk, og gir ikke vektøkning, som alternativene ofte gjør.

En liten tilleggskommentar: Start med 1 tabl (hvis de er 25 mg), ikke 4. Skal du ta 4 om dagen, er det vel etter retningslinjene anbefalt å ta et EKG. Da er det heller ikke lov å kjøre bil. Der er grensen 30 mg.

Takk for svar :) jeg  blir helt slått ut av seroquel så jeg håper ikke denne har samme effekt.

 

6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Test den ut i helga så får du se.

Jeg har ikke fri i helgene, eller fridager i løpet av uka pga ulike oppdrag, så har dessverre ikke en dag uten avtaler jeg kunne testet det ut. Er Atarax kjent for å gi hangover?

Anonymkode: 39f64...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) jeg  blir helt slått ut av seroquel så jeg håper ikke denne har samme effekt.

 

Jeg har ikke fri i helgene, eller fridager i løpet av uka pga ulike oppdrag, så har dessverre ikke en dag uten avtaler jeg kunne testet det ut. Er Atarax kjent for å gi hangover?

Anonymkode: 39f64...1cd

Tror ikke du får noe fasitsvar. Prøv i lav dose en dag du har mindre oppdrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) jeg  blir helt slått ut av seroquel så jeg håper ikke denne har samme effekt.

 

Jeg har ikke fri i helgene, eller fridager i løpet av uka pga ulike oppdrag, så har dessverre ikke en dag uten avtaler jeg kunne testet det ut. Er Atarax kjent for å gi hangover?

Anonymkode: 39f64...1cd

Hangover er ikke en absolutt størrelse. Det er alt fra en svak følelse av at en har tatt noe til en sterk sedasjon der en har vanskelig for å holde seg våken. Det er også en bivirkning som stort sett avtar og går over etter en til to uker. Uansett varer den kortere ut over formiddagen jo tidligere en inntar tabletten. Men mange vil også si at en har "hang-over" etter en søvnløs natt, så da spørs det hva som er verst. Bivirkninger har også mye med innstilling å gjøre.

Noen ganger i livet må en bare ta sjansen og prøve noe. Absolutte forsikringer om fravær av ubehag kan en aldri få. Jeg har aldri hatt en pasient som har klaget over bivirkninger på denne medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) jeg  blir helt slått ut av seroquel så jeg håper ikke denne har samme effekt.

 

Jeg har ikke fri i helgene, eller fridager i løpet av uka pga ulike oppdrag, så har dessverre ikke en dag uten avtaler jeg kunne testet det ut. Er Atarax kjent for å gi hangover?

Anonymkode: 39f64...1cd

Personlig har jeg hatt problemer med de fleste sovemedisiner, utenom atatax og imovane.

Blir heller ikke trøtt av den, men den hindrer tidlig oppvåkning.

 

Anonymkode: 73916...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Nå har jeg også prøvd Atarax - håpet å roe ned stresset. Ble dog mer våken, irritabel og hissig enn noen gang - evt er det er bare sånn jeg er og dvs ingen virkning... Dette vil i hvert fall ikke hjelpe på søvn😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...