Gå til innhold

Hvitost eller gulost?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvitost. Jeg vet den er gul, men vi har alltid sagt hvitost og det føles helt feil å si gulost. :) Tror ikke det er vanlig å si gulost i trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gulost  - men med tonefallet ned på slutten, ikke sånn som hun i Jarlsbergreklamen sier. Det blir nesten som et helt annet ord for meg -  når en går opp på slutten. Det hender nemlig at 13-åringen sier det sånn, og det høres helt merkelig ut i mine sørlandske ører, altså når resten av dialekten er kristiansandsk. Min mor sa hvitost, men jeg tror min søster og jeg ertet henne såpass at hun etter hvert gikk over til å si gulost.

 

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, laban said:

http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/gulost-kvitost/

Jeg er vokst opp i Oslo og vant til å si gulost.

 

"Til kvitostane høyrer mellom anna gammalost, pultost, gauda, nøkkelost, jarlsbergost og sveitsarost."

 

Hvis pultost også er en hvitost bør man kalle gauda-utseede oster (gult utseende oster) for gulost, for å skille.

 

En annen ting er at hvitost minner meg om salt-osten til First Price.

 

FIRST%20PRICE%20HVITOST_1117.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kanonføde skrev:

"Til kvitostane høyrer mellom anna gammalost, pultost, gauda, nøkkelost, jarlsbergost og sveitsarost."

Hvis pultost også er en hvitost bør man kalle gauda-utseede oster (gult utseende oster) for gulost, for å skille.

 

Jeg har ingen mening om språkrådets kategorisering, jeg la det bare ved til informasjon. Det er vel som det står nederst i artikkelen - man skal ikke alltid ta fargen for bokstavelig (hvor hvit er f.eks. hvitvin?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, laban said:

Jeg har ingen mening om språkrådets kategorisering, jeg la det bare ved til informasjon. Det er vel som det står nederst i artikkelen - man skal ikke alltid ta fargen for bokstavelig (hvor hvit er f.eks. hvitvin?)

I artikkelen din står det at det er en faglig definisjon:

"Fagterminologisk er kvitost er ei samlenemning på løype- og surmjølksostar"

(Brunost er myseost, noe annet.)

Hvis det er slik hvitost er definert faglig, så syns jeg man bør bruke ordet hvitost også på denne måten i dagligtalen. Og så bruke gulost på det folk flest i dagligtalen kaller gulost og hvitost, type gauda-utseende oster som jarlsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort en spørreundersøkelse om akkurat dette for 1-2 år siden. Viste seg da at omtrent halvparten sier gulost, halvparten hvitost. Det var derfor de hadde en smøreost som det sto gulost på ene siden og hvitost på andre siden av tuben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Gargamel said:

Gulost høres rart og annerledes ut. 

Det er fordi du nesten er senil.

Anonymkode: 1c278...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler kanskje mest om hvilken dialekt man har? Sier selv kvitost, som de fleste andre på denne kanten av landet. Gulost ville hørtes litt barnslig ut, men helt naturlig, om det ble uttalt av en østlending, eksempelvis. 

Anonymkode: b4974...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...