Gå til innhold

Depresjon (unipolar) - forståelse av årsak


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

I "gamle dager" snakket vi om endogene og reaktive depresjoner. Det var gode beskrivelser for å forstå depresjonssykdommens kompeksitet. Kommer depresjonen "innenfra" eller "utenfra"? Svaret er nesten alltid begge deler, men fordelingen av årsak er ulik.

Vi kan tenke oss en fordeling på 0 - 100%. Hvis vi tar utgangspunkt i det endogene, vil 0% bety at depresjonen kun skyldes påkjenninger i livet, mens 100% betyr at alt skyldes en medfødt disposisjon (arv), og at en ikke kan finne psykososiale forhold som kan forklare depresjonen. I gjennomsnitt blant de som har depresjon er sannsynligvis fordelingen 40/60 (40% arv). Men de fleste er ikke på gjennomsnitt, og spredningen er stor. Jo mer en er disponert (arv), jo mindre påkjenninger skal det til for å utløse en depresjon. I tillegg viser forskningen at terskelen for hva en tåler før en ny depresjon utløses, synker for hver depresjonsepisode en har.

Denne tenkningen har også betydning for valg av behandling. Der hvor konfliktene/den psykososiale belastning er stor, vil psykoterapien ha en relativt større betydning. Er derimot depresjonen overveiende endogen (biologisk), vil betydningen av medisiner være større.

Et lite PS til slutt: Om en finner gjentatte depresjoner der den endogene komponenten vurderes å være nær 100%, må en ha i mente at dette sannsynligvis er en bipolar depresjon der personen enda ikke har hatt sin første hypomani/mani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for oppklaring .. Tror faktisk jeg er " født " deprimert men samtidig har livet gitt meg noen slag. Så noen ganger tror jeg det er vanskelig å skille det ene dra det andre ...

jeg har mer og mindre " kronisk" angst i flg psykiateren. Er det sannsynlig årsaken til min depresjon . Eller kan man ha en endogen depresjon  i tillegg. ?

 

Anonymkode: 53a9b...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NysgjerrigeMeg

Barn blir jo født med forskjellig temperament, men er det mulig å bli født med et pessimistisk temperament? Tenker på hvor forskjellig barn i samme familie kan være, noen smiler fra de står opp til de går og legger seg, men andre er mye mer fryktsom og har mer fokus ( virker det som) på det som er leit og urettferdig. Jeg tenker nå på små barn fra 3-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, jeg mener absolutt at mye av dette er medfødt. Det forsterkes eller svekkes alt etter om foreldrene er like eller ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for oppklaring .. Tror faktisk jeg er " født " deprimert men samtidig har livet gitt meg noen slag. Så noen ganger tror jeg det er vanskelig å skille det ene dra det andre ...

jeg har mer og mindre " kronisk" angst i flg psykiateren. Er det sannsynlig årsaken til min depresjon . Eller kan man ha en endogen depresjon  i tillegg. ?

 

Anonymkode: 53a9b...db3

Langvarig angstlidelse sies å kunne være en årsak til depresjon. Men hvis du er "født" deprimert, kom vel dette før angsten, og da er det i hvert fall en betydelig endogen komponent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser mye igjenn i døttrene mine når det gjelder min psykiske lidelse. Prøver å ikke fokusere på det og nesten snakke motsatt . Spesiellt min eldste datter er veldig depressiv ... De to andre sliter med angst. 

Jeg føler veldig skyldfølelse for dette ... Bare i dag har jeg hatt flere vanskelige samtaler med ungdommene mine . En ville ikke leve og en klarer ikke ta valg og en hadde kranglet med kjæresten . Føler det er mitt ansvar å rette opp i dette .... Men så er jeg ganske psyk selv for tiden . 

Arver døttre mest mødre ?. Min mor har også slitt med angst og depresjon . 

Hvor langt tilbake i slekten regner man arv ??

 

Anonymkode: 53a9b...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg ser mye igjenn i døttrene mine når det gjelder min psykiske lidelse. Prøver å ikke fokusere på det og nesten snakke motsatt . Spesiellt min eldste datter er veldig depressiv ... De to andre sliter med angst. 

Jeg føler veldig skyldfølelse for dette ... Bare i dag har jeg hatt flere vanskelige samtaler med ungdommene mine . En ville ikke leve og en klarer ikke ta valg og en hadde kranglet med kjæresten . Føler det er mitt ansvar å rette opp i dette .... Men så er jeg ganske psyk selv for tiden . 

Arver døttre mest mødre ?. Min mor har også slitt med angst og depresjon . 

Hvor langt tilbake i slekten regner man arv ??

 

Anonymkode: 53a9b...db3

Dessverre er det vel ofte sånn at oppvekstmiljøet/relasjonene er med og forsterker den iboende disposisjonen. På min mors side har så godt som alle kvinnene i 3 generasjoner (muligens enda lenger...) slitt med revmatiske plager, migrene, angst og depresjon i varierende grad. Det er trist å arve slike "lodd", og vondt å se at man fører det videre til egne barn. Ved selv å ta i mot hjelp, og støtte egne barn etter beste evne, vil forhåpentligvis lidelsestrykket avta i både eget liv og kommende generasjoner. Jeg finner i hvertfall trøst og mening i troen på det. 

Anonymkode: e33fa...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt perioder med depresjoner opp igjennom livet.  Men i det siste (nærmer meg 30) har depresjonen kommet tettere. Har historie med bipolar i slekten.  To generasjoner.. Når det kun har vært depresjon, er det da mulighet at det vil utvikle seg videre til dette? hos psykolog fikk jeg ikke diagnose, men de var innom denne unipolare depresjonen.  Ofte skyldes mine depresjoner høy press.  Men siste depresjon kom ut av det blå, "skylt" over meg...  Kan ikke stå på SSRI pga at jeg har hatt faktorer som ligner hypomani. Har hatt det bra et halvt år, men merker fort at press og stress er en risikofaktor hos meg. Er det sannsynlig å kun ha unipolar depresjon.  Og hvordan håndtere dette ? Gjør utrolig vondt og vanskelig å fungere i perioder.  

Anonymkode: 30d22...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes dette høres ut som en bipolar lidelse. Jeg anbefaler utredning og evt oppstart med Lamictal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyken påvirkes av ytre omstendighet, men i betraktelig større grad enn omstendigheten tilsier. Den påvirkes også uten ytre påvirkning.  den kan være en berg og dalbane gjennom dagen. Både med og uten ytre påkjenninger. Det kan være mer stabile perioder uten at det finnes forklaring. Jeg er sliten av livet, men har innsett at jeg aldri blir frisk.

Anonymkode: 7070d...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg synes dette høres ut som en bipolar lidelse. Jeg anbefaler utredning og evt oppstart med Lamictal.

Takk for svar. får vel ta tak i det igjen snart. Bare det at nå føler jeg meg såpass bra at jeg ikke tenker så mye over det (før depresjonen kommer igjen da ).

Anonymkode: 30d22...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
På 17.2.2017 den 22.01, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg synes dette høres ut som en bipolar lidelse. Jeg anbefaler utredning og evt oppstart med Lamictal.

Vet du om noen gode spesialister i fht utredning av en eventuell bipolar lidelse ? 

Har gått til dps men føler at det bare var mye prat og ingen konkret "jobbing ".. Ble også satt på medikament som gjorde meg dopet. (ettersom jeg ikke kunne bruke SSRI ble det antipsykotikum).

Anonymkode: 30d22...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om noen gode spesialister i fht utredning av en eventuell bipolar lidelse ? 

Anonymkode: 30d22...6ae

Tror det er smart at de som stiller slike spørsmål i det minste oppgir hvilken landsdel de bor i med mindre en er villig til å reise i hele landet.

Anonymkode: ed941...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

sant. Oslo området 

Anonymkode: 30d22...6ae

Psykia A/S  Thor Kvakkestad.

Anonymkode: ed941...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...