Gå til innhold

Beklager spørsmålet mitt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser kanskje at mitt spørsmål ang min psykisk uh datter som  jeg stilte for to dager siden ikke skulle ha blitt stilt i dette forumet. Beklager det. Har egentlig blitt anbefalt at hun får satt inn spiral . Er ikke en 18 åring for ung til det?. Hun vil ikke kunne gjennomføre en GU. Kan man evt sette inn spiral i narkose ? . Du trenger ikke svare hvis dette er utenfor ditt kompetanseområde. Som mor til en psykisk utviklingshemmet datter opplever jeg ofte å stå alene med disse avgjørelser ... Hun er jo på en måte et voksent barn ...

Anonymkode: d612e...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er faktisk risiko for graviditet, så er hun ikke for ung til prevensjon. Og heller ikke for ung til spiral, det finnes spiraler som er tilpasset kvinner som ikke har født. I mine øyne er en 18-åring derimot for ung til å få barn, eller eventuelt å måtte gjennomgå en abort. Særlig om hun er psykisk utviklingshemmet, og ikke på det samme mentale nivået som en mer gjennomsnittlig 18-åring. 

Nå kjenner ikke jeg din datter, og vet heller ikke hvor mye hun forstår rundt disse tingene. Men er det sånn at du kan forklare dette med prevensjon for henne, på en måte som gjør at hun forstår og selv kan samtykke til det? I så fall er vel det veien å gå. Hvis hun ikke har samtykkekompetanse rundt disse tingene, så er det vel du som må avgjøre. Hva om din datter faktisk hadde blitt gravid nå - tenk konsekvenser.

Det er fullt mulig å gjennomføre GU i narkose. Men går hun på andre medisiner allerede, som du vet at hun får i seg (altså, som andre administrerer og deler ut/ser at hun tar)? Hvorfor ikke p-piller?

Anonymkode: b7f8b...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Man kan i se på henne at hun er psykisk utviklingshemmet. Flere gutter er intressert i henne da hun er en attraktiv jente.  Er opptatt av gutter og kyssing ol men samtidig er hun naiv og forstår ikke helt dette med sex . Så dette er absolutt en bekymring. Noe må gjøres. 

Hun står ikke på andre medisiner men takk  for gode råd . 

Anonymkode: d612e...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiral? Vil du virkelig henne så vondt? Det kan være smertefullt både innsetting og lenge etterpå.Om det blir gjort i narkose så våkner hun jo opp å kjenner på krampesmertene etterpå. Huff!! Klart du har stilt spørsmålet ditt på rett sted. Synes synd i henne som ikke får bestemme selv.

Anonymkode: 6ea92...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiral? Vil du virkelig henne så vondt? Det kan være smertefullt både innsetting og lenge etterpå.Om det blir gjort i narkose så våkner hun jo opp å kjenner på krampesmertene etterpå. Huff!! Klart du har stilt spørsmålet ditt på rett sted. Synes synd i henne som ikke får bestemme selv.

Anonymkode: 6ea92...8b9

Jeg har bare blitt anbefalt spiral . Jeg visste ikke at det gjorde vondt. 

Jeg skulle gjerne ha latt være hele greien. Vil absolutt ikke at hun skal være seksuellt aktiv og har måttet gå noen runder med meg selv. Men samtidig vil jeg unngå uønsket graviditet. 

Folk har mast på meg ang dette en stund . Kanskje p- stav er det beste alternativet tross alt. 

 

Anonymkode: d612e...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare blitt anbefalt spiral . Jeg visste ikke at det gjorde vondt. 

Jeg skulle gjerne ha latt være hele greien. Vil absolutt ikke at hun skal være seksuellt aktiv og har måttet gå noen runder med meg selv. Men samtidig vil jeg unngå uønsket graviditet. 

Folk har mast på meg ang dette en stund . Kanskje p- stav er det beste alternativet tross alt. 

 

Anonymkode: d612e...199

Er hun veldig redd for sprøyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, tilstede skrev:

Er hun veldig redd for sprøyter?

Hun har jo måttet ta vaksiner . Har besvimt noen ganger men går greit hvis hun ligger på en benk og får god tid. 

Men er det ikke mer bivirkninger ved p-sprøyter... Hvor ofte må man da sette sprøyte ? 

Anonymkode: d612e...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo måttet ta vaksiner . Har besvimt noen ganger men går greit hvis hun ligger på en benk og får god tid. 

Men er det ikke mer bivirkninger ved p-sprøyter... Hvor ofte må man da sette sprøyte ? 

Anonymkode: d612e...199

Man tar den så vidt jeg vet hver tolvte uke. Det går jo an  å gi litt vival i forkant for å roe henne og emblakrem på så det ikke gjør så vondt. Vet ikke så mye om dette med bivirkninger.

Når det gjelder spiral er det ganske vanlig å sette det inn på de som er lettere utviklingshemmede har jeg lest, i narkose. Det kan kanskje være noe vondt i etterkant, men det finnes jo smertestillende, og det er jo slikt at en ikke kan gardere seg mot ubehag i livet, det kan ingen av oss. Selv hadde jeg ubehag en dag, så var det overstått, så det trenger jo ikke bli så ubehagelig selv om enkelte opplever det slik.

Anonymkode: 6f26d...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tar den så vidt jeg vet hver tolvte uke. Det går jo an  å gi litt vival i forkant for å roe henne og emblakrem på så det ikke gjør så vondt. Vet ikke så mye om dette med bivirkninger.

Når det gjelder spiral er det ganske vanlig å sette det inn på de som er lettere utviklingshemmede har jeg lest, i narkose. Det kan kanskje være noe vondt i etterkant, men det finnes jo smertestillende, og det er jo slikt at en ikke kan gardere seg mot ubehag i livet, det kan ingen av oss. Selv hadde jeg ubehag en dag, så var det overstått, så det trenger jo ikke bli så ubehagelig selv om enkelte opplever det slik.

Anonymkode: 6f26d...0a3

Takk for mange gode svar . Hjelper meg å bli mer klar for en avgjørelse .  Jeg har prøvd å utsette det igjen og igjen. 

Må nok ta en liten prat med henne og prøve å bli enig om noe . 

Anonymkode: d612e...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare blitt anbefalt spiral . Jeg visste ikke at det gjorde vondt. 

Jeg skulle gjerne ha latt være hele greien. Vil absolutt ikke at hun skal være seksuellt aktiv og har måttet gå noen runder med meg selv. Men samtidig vil jeg unngå uønsket graviditet. 

Folk har mast på meg ang dette en stund . Kanskje p- stav er det beste alternativet tross alt. 

 

Anonymkode: d612e...199

Anbefaler deg og søke opp om hvordan dem setter inn spiral på nettet. Kan bare snakke for meg selv, men for meg var det å sette inn spiral et smertehelvete. Vondt å få satt på kuletang på cervix, spiss og hard tang. vondt når dem blokkerte opp åpningen på cervix, vondt når dem kjørte oppi en "målelinjal" for å se hvor mange cm livmorhulen min opp var. Vondt når dem skyvde spiral oppi og løste den ut. Vondt når dem trekte ut røret spiralen var i. Skikkelige krampesmerter etterpå. Satt kaldsvett og kvalm å hylte på gangen, med en sekretær som liksom skulle ta vare på meg. Men egentlig ikke hadde tid til meg. Kom meg hjem i koma til slutt. Satt på kne på badegulvet og hylte i smerter da samboeren min kom hjem fra jobb. Måtte til lege dagen etter for å sjekke siden smertene ikke ga seg. De fant ikke noe galt. Måtte holde ut til det gikk over etter noen dager sa legen. Dette var i mai i fjor. 6 februar i år ba jeg om å få fjernet spiralen. Gynekologen ville egentlig ikke gjøre det, men jeg insisterte. Orket ikke krampesmerten lenger. Lei av å gå på paracet og ibux for å fungere i dagliglivet for å slippe krampesmertene hver jævla uke. Nå er jeg krampefri og aldri spiral igjen!!! 

Anonymkode: c2df5...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kitina skrev:

Er det en mulighet for at hun kan steriliseres? Det gjøres i narkose og siden hun er utviklingshemmet bør hun vel aldri få barn. 

Vanskelig spørsmål. Hun snakker så mye om å få barn. Spør ofte : " sannt jeg kan bli gift og få barn mamma ?". Jeg har ikke klart å ta dette opp med henne. Det gjør vondt å måtte ta fra  henne denne drømmen. Kanskje best å begynne med prevensjon og se tiden an. At det blir lettere å snakke om senere hvis hun kommer inn i et fast forhold . Hun er ganske velfungerende og har en lett grad av utviklingshemming . 

jeg vil ikke lure henne og ta fra henne denne muligheten uten å ha snakket med henne om det . 

Anonymkode: d612e...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kitina skrev:

Er det en mulighet for at hun kan steriliseres? Det gjøres i narkose og siden hun er utviklingshemmet bør hun vel aldri få barn. 

var det ikke litt sårende og unødvendig å si at utviklingshemmende bør aldri få barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg og søke opp om hvordan dem setter inn spiral på nettet. Kan bare snakke for meg selv, men for meg var det å sette inn spiral et smertehelvete. Vondt å få satt på kuletang på cervix, spiss og hard tang. vondt når dem blokkerte opp åpningen på cervix, vondt når dem kjørte oppi en "målelinjal" for å se hvor mange cm livmorhulen min opp var. Vondt når dem skyvde spiral oppi og løste den ut. Vondt når dem trekte ut røret spiralen var i. Skikkelige krampesmerter etterpå. Satt kaldsvett og kvalm å hylte på gangen, med en sekretær som liksom skulle ta vare på meg. Men egentlig ikke hadde tid til meg. Kom meg hjem i koma til slutt. Satt på kne på badegulvet og hylte i smerter da samboeren min kom hjem fra jobb. Måtte til lege dagen etter for å sjekke siden smertene ikke ga seg. De fant ikke noe galt. Måtte holde ut til det gikk over etter noen dager sa legen. Dette var i mai i fjor. 6 februar i år ba jeg om å få fjernet spiralen. Gynekologen ville egentlig ikke gjøre det, men jeg insisterte. Orket ikke krampesmerten lenger. Lei av å gå på paracet og ibux for å fungere i dagliglivet for å slippe krampesmertene hver jævla uke. Nå er jeg krampefri og aldri spiral igjen!!! 

Anonymkode: c2df5...19d

Nå brukes det narkose når de setter inn spiralen på de som er lettere psykisk utviklingshemmet.

Anonymkode: 6f26d...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiral er en glimrende løsning, for de aller fleste. Det finnes skrekkhistorier, som den ovenfor her, men det er unntak, ikke regelen. 

Anonymkode: 376ce...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kitina skrev:

Du virker som en god og omtenksom mor. Beklager hvis jeg såret deg. Det var ikke min mening. 

Det går helt fint . Ble ikke såret. Har levd med to barn som har spesielle behov i mange år. Da hun ene fikk diagnosen ble min første tanke at hun ikke kunne leve et normalt liv og få en familie. Ble en sorg for min del men hun har enda fått leve i uvitenhet . Har ikke vært fremmed for det du sier men tror det blir for tidlig å ta det nå. Faktisk det at du skrev det gjorde meg bare mer bevisst  på at det ikke er aktuelt enda. Så da var det vell godt for noe

Anonymkode: d612e...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser kanskje at mitt spørsmål ang min psykisk uh datter som  jeg stilte for to dager siden ikke skulle ha blitt stilt i dette forumet. Beklager det. Har egentlig blitt anbefalt at hun får satt inn spiral . Er ikke en 18 åring for ung til det?. Hun vil ikke kunne gjennomføre en GU. Kan man evt sette inn spiral i narkose ? . Du trenger ikke svare hvis dette er utenfor ditt kompetanseområde. Som mor til en psykisk utviklingshemmet datter opplever jeg ofte å stå alene med disse avgjørelser ... Hun er jo på en måte et voksent barn ...

Anonymkode: d612e...199

Jeg synes ikke du skal beklage spørsmålet ditt. Dette er jo et kjempevanskelig tema. Historisk sett har mange utviklingshemmede mennesker blitt utsatt for grove overgrep, og det må være vanskelig å finne en balanse mellom å gi selvbestemmelse på de områder hun er i stand til å ivareta seg selv rimelig greit og det å ønske å beskytte henne mot uønskede hendelser.

Det var for øvrig et interessant medieoppslag denne uken som påpekte hvordan foreldre med kognitive vansker i Norge svært ofte fratas foreldreansvaret allerede kort tid etter fødsel, blant annet med argumentet at de ikke er i stand til å nyttiggjøre seg veiledning, mens man i Sverige i stedet setter inn hjelpeordninger for å sikre at kvaliteten på omsorgen blir tilstrekkelig god. Jeg har ikke fasiten på verken hva som er den gode løsningen når det gjelder prevensjon eller barn - men tenker at dette må være svært krevende for foreldre til voksne med uh. Har inntrykk av at p-stav blir mer og mer brukt av jevnaldrende. Kunne dette være et argument for å få henne til å være villig til å få satt inn en p-stav, hvis hun ønsker å være som andre på sin alder, så innebærer det også bruk av prevensjon.

Lykke til med å finne en god løsning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes ikke du skal beklage spørsmålet ditt. Dette er jo et kjempevanskelig tema. Historisk sett har mange utviklingshemmede mennesker blitt utsatt for grove overgrep, og det må være vanskelig å finne en balanse mellom å gi selvbestemmelse på de områder hun er i stand til å ivareta seg selv rimelig greit og det å ønske å beskytte henne mot uønskede hendelser.

Det var for øvrig et interessant medieoppslag denne uken som påpekte hvordan foreldre med kognitive vansker i Norge svært ofte fratas foreldreansvaret allerede kort tid etter fødsel, blant annet med argumentet at de ikke er i stand til å nyttiggjøre seg veiledning, mens man i Sverige i stedet setter inn hjelpeordninger for å sikre at kvaliteten på omsorgen blir tilstrekkelig god. Jeg har ikke fasiten på verken hva som er den gode løsningen når det gjelder prevensjon eller barn - men tenker at dette må være svært krevende for foreldre til voksne med uh. Har inntrykk av at p-stav blir mer og mer brukt av jevnaldrende. Kunne dette være et argument for å få henne til å være villig til å få satt inn en p-stav, hvis hun ønsker å være som andre på sin alder, så innebærer det også bruk av prevensjon.

Lykke til med å finne en god løsning:-)

Takk for forståelse. Så dette på nyhetene og ble litt skremmt. Man føler seg litt hjelpeløs i forhold til barnevernet. Men fullt forståelig at man også må verne om en nyfødt ...så ikke enkelt dette.

Min datter er enda svært ung og hun modnes stadig. Jeg tror at ditt råd om å appellere til hva jevnaldrende gjør er en god ide. Hun veldig opptatt av å være lik andre. 

Anonymkode: d612e...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er absolutt mulig å sette spiral inn i narkose, og det er ikke noe i veien for å sette inn spiral hos en som ikke har født. Kobberspiralen kan sitte i fem år, den gir noe rikeligere blødninger. Alternativet er hormonspiral som gir mindre blødning (ingen blødning hos ca 20%). Det er hormonspiraler som egner seg best for de som ikke har født, og det lanseres i disse dager en som kan sitte i fem år. Din lege kan søke henne til gynekologisk avdeling for innsetting i narkose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...