Gå til innhold

Spis deg frisk fra diabetes på 6 uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den praktiske diabetesboka - spis deg frisk på 6 uker

 

Denne boka ble nylig lansert, og diabetesforbundet har skrevet en kommentar om den. Kommentaren kan være vel verdt å lese for de som vurderer å kjøpe den, og for de som har en med diabetes i omgangskretsen. Det er en utbredt misforståelse at man kan spise seg frisk, og den unyanserte tittelen kan føre til at fordommer spres. Når det er sagt, tror jeg nok at boka inneholder sunne oppskrifter.

 

 

Vi har de siste dagene fått svært mange henvendelser om boka «Den praktiske diabetesboka - spis deg frisk på 6 uker» .

Diabetesforbundet har ingen forbindelse med denne utgivelsen og støtter selvsagt ikke gale påstander eller formidling av diabetesmyter. Vi skulle ønske at forfatterne hadde tydeliggjort at målgruppen for denne boken er personer med diabetes type 2, eller for de som ønsker å forebygge utvikling av type 2. Vi har fått bekreftet fra forfatterne at de nå forsøker å få limt/klistremerker på boka med teksten «For deg med insulinresistens, pre-diabetes og type 2».

Mange med diabetes type 2 ønsker å leve med et lavkarbokosthold, og vi ønsker at også disse har et tilbud hos oss i Diabetesforbundet. Forfatternes første bok er derfor kvalitetssjekket av vår kliniske ernæringsrådgiver Anne-Marie Aas, og ligger til salg i vår nettbutikk. Forfatterne fikk tilbakemelding på at vi foretrakk at de brukte "diabetes type 2" på bokens forside.

Det finnes ingen avtale om å ta inn eller selge oppfølgeren.

Diabetesforbundet reagerer på bruk av formuleringer av typen "spise seg frisk" fra diabetes. Særlig reagerer vi på dette når det ikke spesifiseres at det gjelder personer med diabetes type 2. I vår informasjon foretrekker vi å fortelle at man kan bli symptomfri fra diabetes type 2, men dessverre aldri frisk. Med endringer av levevaner og vekttap vil mange med diabetes type 2 oppleve at de blir "friske", altså at blodsukkeret er normalt og at de ikke trenger blodsukkersenkende medisiner. Dersom man går tilbake til gamle vaner, vil imidlertid blodsukkeret stige igjen.

Som forfatterne selv har sagt, er det umulig å bli frisk fra diabetes type 1. Og vi reagerer på at det ikke differensieres mellom type 1 og type 2 i tittel i denne boka. For mange som ikke har et tett forhold til diabetes, kan det være uklart og vanskelig å skille mellom typene av diabetes, fordi det ikke angår en selv. Vi er derfor bekymret for belastningen en med type 1 kan oppleve når man får velmente gaver og tips fra venner og kjente om at "nå kan du bli frisk fra diabetesen din". For det kan man jo dessverre aldri.

Anonymkode: e3d11...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt utrolig at sånne titler går igjennom i vår opplyste verden. Man blir ikke frisk av diabetes (type 2, som det siktes til i boka). Med livsstilsendringer som innebærer et sunt kosthold, kan man etter hvert bli symptomfri. Men frisk blir man ikke. Om man slutter med sin sunne livsstil, vil symptomene komme tilbake igjen. Det blir litt samme greia som meg og epilepsi. Jeg tar medisiner, og har vært anfallsfri i årevis - symptomfri med andre ord. Slutter jeg på disse medisinene, vil anfallene komme tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 18.00, FjellOgDalar skrev:

Det er helt utrolig at sånne titler går igjennom i vår opplyste verden. Man blir ikke frisk av diabetes (type 2, som det siktes til i boka). Med livsstilsendringer som innebærer et sunt kosthold, kan man etter hvert bli symptomfri. Men frisk blir man ikke. Om man slutter med sin sunne livsstil, vil symptomene komme tilbake igjen. Det blir litt samme greia som meg og epilepsi. Jeg tar medisiner, og har vært anfallsfri i årevis - symptomfri med andre ord. Slutter jeg på disse medisinene, vil anfallene komme tilbake igjen.

Ja, ikke sant? symptomfri er ikke det samme som frisk. Synd at forfatterne ikke evner å se forskjellen, men kun bruker en tabloid tittel for å tjene penger.

Forfatterne fikk tilbakemelding allerede da den første boka ble utgitt, og de valgte å ignorere den. Og nå utgir de endog en ny bok, med samme påstand.

De har latt noen kritiske spørsmål få stå på Diabetesbokas facebookvegg, men mesteparten har blitt slettet og blokkert, så de tilbakemeldingene som står der nå er kun toppen av isfjellet. https://www.facebook.com/Diabetesboka/?fref=ts

De postet også en halvhjertet "unnskyldning" som forlaget åpenbart hadde tvunget dem til å skrive, og like etter postet de en overskrift fra dagbladet hvor det sto "Jakten-Tore Jardar hadde diabetes - spiste meg frisk." Under skriver de " Type 2 diabetes kan man spise seg frisk fra -heldigvis.1f60a.png😊om vi kaller det frisk og andre kaller det symptomfri, det får så være."  

Men faktum er at det er heller ikke alle med type 2 som kan spise seg symptomfri. Omtrent en tredjedel av type 2'ere kan det. Det er trist at de velger å gi folk falske forhåpninger kun for å tjene penger. Og forlaget burde virkelig ha tatt kildekritikk litt mer alvorlig, synes jeg. For ingen av disse damene later til å faktisk ha utdannelse innen diabetes. Og det syns jeg er både provoserende og skremmende, ettersom den ene av dem faktisk har gitt seg selv tittelen "diabetessykepleier" 

 

Anonymkode: e3d11...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
FjellOgDalar

Den tittelen har skapt mange reaksjoner i den lukkede gruppa "for oss med diabetes" på Face. Mange ble svært opprørte.

For et par dager siden, dukket en liknende overskrift opp i en av tabloidpressene. Jeg blir helt oppgitt. De kommer gjerne med sånne påstander ila året. Det og hvor ulykkelig og syk man kan bli av lykkepiller... Jeg misliker det sterkt, men jeg velger å ta det med ei klype salt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...