Gå til innhold

Sosiale og økonomiske forskjeller


Kayia

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Kayia skrev:

Jeg forstod det forresten som det var storesøsteren til farmoren som døde som ett-åring, ikke datteren? 

Det stemmer helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt veldig overrasket i andre program i samme serie at unge mennesker ikke skjønner hvorfor enslige mødre og enker måtte sette bort barna sine på første halvdel av 1900 tallet.  Tror de virkelig at det fantes stønad til enslige mødre og enkepensjon på den tida?

Jeg blir faktisk ikke så overrasket over at Lise Fjeldstad ikke visste hvordan arbeiderklassen levde på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kjente jo godt til sin mormors slekt fra før, men lot som om hun overhodet ikke visste noe om dem, så jeg antar det samme også gjaldt for farmorens historie. 

Anonymkode: 227dd...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg kommer ikke til å svare på det her😊. 

Det var nok Big Brother :) 

Anonymkode: 45588...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2017 den 21.39, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg var nok litt upresis. Jeg mener ikke at alle skuespillere har dramatiserende (pf) - langt ifra. Men hvis en først har det, er skuespiller et smart yrkesvalg.

Kan du ikke kutte ut denne vage snikdiagostiseringen du driver med til stadighet? 

Anonymkode: ba3d3...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎02‎.‎2017 den 21.40, Kayia skrev:

Jeg har akkurat sett Lise Fjeldstad bli kjent med sin farmor og mormors bakgrunn i programmet  "Hvem tror du at du er?".

Hennes farmor kom fra arbeiderklassen og vokste opp som en av 18 i et pittelite hus utenfor Oslo sentrum, og måtte begynne å arbeide allerede som barn. Hennes mormor derimot, har vokst opp i et middelklassehjem, og har både "spilt piano og gått på skole og lest sprog" (som Fjeldstad sa) som liten jente. Livene deres har (selvfølgelig) blitt svært ulike, og de har også vært svært ulike bestemødre for Fjeldstad. Farmor skammet de seg litt over, for hun var tilknappet og gikk i rare hatter og klær, mens mormor beskrives som varm og inkluderende.

Fjeldstad blir veldig slått ut av møtet med bestemødrenes bakgrunn, og reflekterer for første gang (sier hun) over hvordan menneskers liv, følelser og personlighet påvirkes av konteksten de fødes inn i. Jeg på min side blir slått ut av at et våkent, voksent og belest menneske blir så overrasket over dette. Er det virkelig vanlig å vite og ha reflektert såpass lite om hvordan forskjeller påvirket livene i i tidlig industriell tid? Huff, jeg ble nesten pinlig berørt på vegne av Fjeldstad, som framstod litt kocky og/eller "kort" i mine øyne. Gid-a-meg-så-hardt-det-må-ha-vært, stakkars-liten-pige, liksom.

Andre som så programmet? Generelle tanker?

Så programmet i reprise nå. Ble flau på Fjeldstads vegne og overrasket over at hun ikke ser ut til å ha reflektert over dette tidligere. Det teatralske fungerte dårlig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, frosken skrev:

Så programmet i reprise nå. Ble flau på Fjeldstads vegne og overrasket over at hun ikke ser ut til å ha reflektert over dette tidligere. Det teatralske fungerte dårlig i denne sammenhengen.

Helt enig. Håper i grunnen hun selv har sett det samme og går for en annen dramaturgi neste gang ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...