Gå til innhold

Prevensjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper gynekologen kan svare på dette..

Jeg går nå på P-ring men dette plager meg siden P-ringen har en tendens til å "komme ut".

Jeg har bipolar lidelse og herpes type 2, og tar medisiner for begge, lamictal og litium, og valtrex forebyggende mot herpes..

Jeg lurer på hvilken annen type prevensjon jeg kan prøve. Jeg har store menssmerter og bruker P-ringen til å hoppe over mensen.

Jeg har blitt frarådet å bruke p-piller da det senker virkningen på lamictal som er den viktigste medisinen jeg tar.

Det som plager meg mest nå er "voksenkviser" som aldri går bort, og jeg har hørt at p-piller skal hjelpe mot det.

Jeg har ingen planer om å bli gravid her i livet, er for syk til det.

Håper det finnes en bedre prevensjon for meg :-/

Anonymkode: 843a8...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan bruke all prevensjon som bare inneholder ett hormon, gestagen. Det finnes som tabletter (Cerazette) som skal tas hver dag, p-stav til å legge under huden (Nexplanon) for å bytte hvert 3.år, p-sprøyte som settes hver 3.måned og hormonspiralen som nå er kommet i en tynn utgave for de som ikke har født, den skal skiftes hvert 5.år. Sikrest til å stoppe menstruasjonen, er p-sprøyten. Cerazette og p-stav vil stoppe menstruasjonen hos ca en tredel, men en tredel vil få mer blødning. 20-25 % mister menstruasjonen ved hormonspiral. Dessverre har ingen av nevnte medikamenter effekt ved kviser, de kan tilmed forverre symptomene. Har du forsøkt med en antibiotika-kur?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har gått på 4 antibiotikakurer, men kvisene kommer tilbake når kuren er over.. 

Får vurdere p-sprøyte :) har hørt mye dårlig om p-staven, folk som ikke er psykisk syk får store humørsvingninger og det har jeg mer enn nok av fra før av ;)

Anonymkode: 843a8...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...